نوروزنامه ۹۹/تاثیرگذاران سیما؛

چهره‌های پر سر وصدای تلویزیون/ مهران مدیری، سیروس مقدم، عادل فردوسی‌پور و دیگران

۱۳۹۸/۱۲/۲۹ - ۰۵:۵۶:۰۰
کد خبر: ۹۷۷۹۲۱
چهره‌های پر سر وصدای تلویزیون/ مهران مدیری، سیروس مقدم، عادل فردوسی‌پور و دیگران
مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

معمولا تلویزیون به عنوان پرمخاطب‌ترین رسانه در دسترس مردم، افراد تأثیرگذاری را نیز هر ساله معرفی می‌کند که از این میان می‌توان به نام‌هایی چون: مهران مدیری، رضا رشیدپور، عادل فردوسی‌پور، سیروس مقدم، احسان علیخانی، مهران غفوریان و... اشاره کرد.

مهران مدیری با «دورهمی» و نقدها و چالش‌هایی که گاه پراغراق و گاه کم‌رمق در برنامه‌اش داشت یکی از شخصیت‌های پرسروصدای تلویزیون در سال گذشته بود که بارها رفت و آمد.

رضا رشیدپور با برنامه  «حالا خورشید» کلی سر و صدا به پا کرد و بعد از تعطیل شدن این برنامه صاحب کلی شایعه شد اما با «اتفاق» به تلویزیون بازگشت.

هنوز مردم در انتظار بازگشت عادل فردوسی پور هستند اگرچه او به شبکه سه برنگشت و در  شبکه ورزش برنامه "فوتبال 120" را تهیه کرد و مدیر جوان شبکه سه را نیز به پرخبرترین مدیر تلویزیونی تبدیل کرد. شنیده می شود قرار است او در شبکه های اجتماعی رفت و آمدی داشته باشد، اتفاقی که هنوز تایید نشده است.

برنامه «عصر جدید» با تمام کمی‌ها و کاستی‌هایش جز پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی محسوب می شود و احسان علیخانی با تهیه این برنامه از "ماه عسل" بالاخره خداحافظی کرد و توانست برنامه ای خاص، هرچند با برداشتی از برنامه هایی شبیه به عصر جدیدهای همه دنیا تولید کند و البته در معرفی چهره ها و شخصیت های با استعداد این مرز و بوم موثر باشد.

رامبد جوان و سفرش به کانادا از پر سر و صداترین اتفاقات سال گذشته بود اما در اسفندماه 98 موکول کردن فصل جدید برنامه «خندوانه» به سال آینده بسیاری از طرفدارانش را ناراحت کرد. او در شب های کرونایی برنامه ای را در فضای مجازی به راه انداخت (خونه بازی) که شنیده می شود با استقبال مواجه شده است.

فصل های مختلف سریال «پایتخت» سیروس مقدم آنقدر در شبکه مجازی دست به دست شد تا مدیران سیما را ملزم به ساخت فصل ششم برای نوروز 99 کند.

یکی از تأثیرگذارترین اتفاقات در کنداکتور تلویزیون، شیوع ویروس کرونا بود که نظم تلویزیون را در کنداکتور و پخش تحت تأثیر خود قرار داد برخی از برنامه‌ها را بدون تماشاگر کرد و برخی از برنامه‌ها را از کنداکتور حذف کرد و برخی از برنامه‌ها را به کنداکتور شبکه‌های مختلف تلویزیون تحمیل کرد.

سام درخشانی برای اولین بار در مقام مجری به تلویزیون آمد تا مسابقه «ایران» را برای شبکه یک اجرا کند. کمی قبل‌تر از او رفیق گرمابه و گلستانش کامبیز دیرباز هم با برنامه «دست فرمون» به شبکه نسیم رفت تا تعداد بازیگرانی که به دنیای اجرا علاقه‌‌مند هستند به بیش از تعداد انگشتان دو دست برسد چرا که امسال بهنام تشکر و علیرام نورایی هم با برنامه «مافیا» دنیایی اجرا را تجربه کردند.

یکی دیگر از اتفاقات پرسروصدای سال  گذشته تعدد تولیدات سریال در شبکه نمایش خانگی بود که باعث شد خیلی از علاقه‌مندان سریال‌های تلویزیونی برای دیدن مجموعه‌های نمایشی به سمت تولیدات شبکه نمایش خانگی کوچ کنند. 

پرویز پرستویی با «هم گناه» آمد، محمدرضا فروتن با «مانکن»، حامد  بهداد با «دل» و  مصطفی زمانی با سریال «کرگدن» نمایش خانگی را تجربه کردند. 

سیروس مقدم که اصولا مهندس سریال سازی در تلویزیون محسوب می‌شود، با سریال "خواب زده" تا امروز در شبکه نمایش خانگی به اقبالی دست پیدا نکرده است اما نویسنده سریال "خواب زده" بعد از سال‌ها نگارش سریال‌های پرمخاطب تلویزیون، حالا علاقه مند شده است که روی صندلی کارگردانی بنشیند و سریال «زمین گرم» را تجربه کند.

تقریبا می‌توان گفت به جز چند از نمونه سریال‌های تلویزیونی، آثار تولیدی نمایش خانگی پراقبال‌تر از تولیدات نمایشی تلویزیون شدند. با این حال باید گفت ماه رمضان سال 98 و البته نوروز 98 جز مناسبت‌های پرمخاطب تلویزیون در  بحث سریال‌سازی بودند.

نظر شما