درباره جای خالی علیرضا خمسه در فصل ششم پایتخت؛

باباپنجعلی خسته کننده شده بود؟!

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۸۳۵۸۵
باباپنجعلی خسته کننده شده بود؟!
مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

علیرضا خمسه در گفت و گویی اعلام کرد در صحبتی که با مرحوم خشایار الوند داشتم بحث خسته کننده شدن شخصیت باباپنجعلی پیش آمد که من هم پذیرفتم و خودم هم حس کردم این کاراکتر خسته کننده شده و بهتر است از سریال کنار برود که با مرگ او این اتفاق رخ داد. اما این سوال پیش می آید حالا که فصل ششم «پایتخت» به پایان رسید آیا شخصیت باباپنجعلی واقعا خسته کننده بود؟ آیا جای خالی او در فصل ششم احساس نشد؟

یکی از ویژگی های مهم و موثر سریال «پایتخت» در پنج فصل گذشته، بحث احترام، رعایت شئونات اخلاقی خانواده به خصوص جایگاه پدر و مادر که اتفاقا لحظات آموزشی بسیاری نیز با خود به همراه داشت.

برخوردی که محسن تنابنده در شخصیت نقی با پدرش باباپنجعلی داشت در بسیاری از لحظات، جزء نکات قابل تحلیل و بررسی این سریال بود که اتفاقا با بازخوردهای بسیاری نیز همراه بود.

به رغم اینکه تیپ باباپنجعلی اصولا براساس ویژگی هایی طراحی شده بود که گاهی اوقات حتی با تیکه کلام هایش و حتی برخوردهایش در جهت خلق لحظات کمدی اعصاب خورد کن هم می شد. احترامی که بین فرزندان با پدر برقرار بود، جایگاهی که در خانواده برای یک بزرگتر در سن و سال پدربزرگ قائل بودند، به نظر از باباپنجعلی یک شخصیت جذاب ساخته بود که در ادبیات خانواده نیز تاثیرگذار بود.

با کنار رفتن باباپنجعلی شاهد بودیم که احترام کمی در میان شخصیت ها جای خود را از دست داد. شخصیت نقی با هر لحن و ادبیاتی که می خواهد دیگران را صدا می زند در حالی که در فصول گذشته با حضور باباپنجعلی شخصیت نقی مراقبت شده صحبت می کرد و این مراقبت عملا به خاطر حضور پدر یا بزرگتر در میان خانواده بود که قطعا یکی از نکات مهم در زندگی خانواده ایرانی است.

به نظر شخصیت باباپنجعلی به هیچ وجه خسته کننده نبود. او جایی را درمیان شخصیت های این سریال تنگ نکرده بود. اگرچه با دلایل مختلف این اتفاق رخ داده است شاید قرار بوده در سریال «پایتخت» مسافرت هایی انجام شود که حضور باباپنجعلی سرعت عمل کاراکترها را بگیرد و دلایلی از این دست اما این اتفاق رخ نداد و سریال به جز یکی دو سفر پیک نیکی در اکثر اوقات در چارچوب های بسته اتفاق افتاد و حضور باباپنجعلی به خصوص در صحنه هایی مثل ماجرای ازدواج رحمت و فهیمه، بازگشت بهبود می توانست به جذابیت های سریال بیافزاید.

درواقع خسته کننده شدن شخصیت پنجعلی تصمیم غیرقابل قبولی حداقل در این ساختاری که دیدیم بود مگر اینکه قرار بود خانواده معمولی سفر خاصی در پیش داشته باشند؛ به طورمثال سفر بهتاش برای لژیونر شدن در عرصه فوتبال که می توانست یک اتفاق خانوادگی باشد یا هرمدل سفر دیگری که ممکن بود ریتم و کنش و واکنش های سریال را کندتر کند.

با این اوصاف باید گفت اتفاقا جایگاه شخصیتی در حد و اندازه های باباپنجعلی با بازی علیرضا خمسه بی شک می توانست لحظاتی از جنس روابط اعضای یک خانواده با یک سالمند در دوره های مختلف باشد قطعا جای خالی اش محسوس بود. در روزگاری که فضای مجازی بسیاری از روابط را مخدوش کرده است، سریال «پایتخت» با قدرت و توانمندی اش می توانست نکات آموزشی و اخلاقی بسیاری برای خانواده های ایرانی داشته باشد.

نظر شما