محمدرضا مصباح:

با وجود همه خسارت‌ها بهتر است سینماها بسته بمانند

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۰۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۶۹۲۶
با وجود همه خسارت‌ها بهتر است سینماها بسته بمانند
محمدرضا مصباح با اشاره به ناشناخته بودن ویروس کرونا تأکید کرد که فعلاً با وجود همه خساراتی که به سینما وارد می‌شود، بهتر است به بازگشایی سینماها فکر نکنیم.

محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: به طور کل جامعه و به تبع آن سینما در یک شرایط خاص قرار دارد و هیچ یک از اصناف در این شرایط خاص استثنا نیستند. ما در واقع دچار بحرانی هستیم که پیش‌تر آن را تجربه نکرده‌ایم و ممکن است هر طرح و برنامه‌ای که برای این کار داریم با مشکل و نواقص بسیاری روبرو باشد.

مصباح خاطرنشان کرد: امروز فیلم ساختن با هزینه‌های بسیار بالایی امکان‌پذیر است و در اکران آنلاین ریسک این مسأله وجود دارد که فیلم پخش شده اگر از سوی بخش خصوصی تولید شده باشد با خسارت بسیار سنگینی مواجه شود و نتواند فروش چندانی داشته باشد. وقتی صحبت از اکران آنلاین می‌شود بحث کپی‌رایت مطرح است که در کشور ما متأسفانه موضوع کپی‌رایت چندان جدی گرفته نشده و می‌بینیم که پس از تولید یک فیلم و اکران آن ممکن است به راحتی نسخه قاچاقش وارد بازار شود. به نوع نبود قانون کپی‌رایت در کشور باعث شده تا دست سوءاستفاده‌گران برای سوءاستفاده باز باشد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پیلوت» در ادامه اظهار داشت: در ساخت فیلم‌هایی که ارگان‌های دولتی مختلف تولید کرده‌اند ریسک شکست شاید چندان اهمیت نداشته باشد و مسائلی چون منافع و ایده‌آل‌های کشور در آنها مطرح باشد. چنین فیلم‌هایی می‌توانند اولین قدم‌ها را برای اکران آنلاین بردارند، به نظر من این طرح فعلاً بسیار خام است و باید مدت بسیاری از اجرای آن بگذرد تا آزمون و خطاهای لازم را پشت سر بگذارد. کشور ما همیشه معضل نبود سرگرمی داشته و میزان سرگرمی‌های ما در خانه بسیار محدود و کم است. این روزها که ما مجبور شدیم در خانه بمانیم فیلم‌ها و سریال‌های مختلف می‌توانند بسیار مفید و تأثیرگذار برای تحمل این دوران باشند.

او افزود: آماری که رسانه‌های VOD از میزان استقبال مخاطبان ارائه می‌دهند نشان از اقبال مخاطبان نسبت به آثار سینمایی و تلویزیونی دارد. اکران آنلاین به طور کل باید از انحصار چند شرکت محدود در بیاید و ما برای نتیجه‌بخش بودن این کار نیاز به یک همت ملی‌گرایانه داریم تا همه با هم این سنت جدید را بتوانیم در کشورمان داشته باشیم. برای جلوگیری از خسارت فیلم‌های پیشرو در اکران آنلاین هیأتی از کارشناسان می‌توانند بر فیلم‌ها قیمت‌گذاری کرده و دولت هزینه فیلم را تا حدی به تهیه‌کنندگان بپردازد تا ترس از شکست وجود نداشته باشد.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهار داشت: VODها و شرکت‌های پخش آنلاین فیلم‌ها نباید انحصاری باشد. امکان پخش فیلم‌ها باید در چند شرکت صورت بگیرد تا رقابت به وجود آید و از فیلم‌ها نیز در این شرایط حمایت شود.

مصباح در رابطه با پیشنهاد بازگشایی سینماها و رعایت نکات بهداشتی برای حضور در سالن‌های سینماها، گفت: به نظرم عملی شدن چنین پیشنهادی امکان‌پذیر نیست. ویروس کرونا امروز یک ویروس ناشناخته است که ما هر روز اطلاعات جدیدی درباره آن پیدا می‌کنیم و بهتر است فعلاً همین مسأله که مردم در خانه‌هایشان بمانند را مسأله اصلی بدانیم و سینماها و تماشاخانه‌ها را باز نکنیم.

او افزود: فعلاً سینماها بهتر است بسته باشند و برای نجات سینما مسئولان باید تدبیر کنند. من به شخصه دو پروژه در دست داشتم که هر دو پروژه تعطیل شدند و دکورهای ما آسیب دید، افراد بسیاری بیکار شدند و شغلشان را از دست دادند. شرایط بسیار سخت است و ارقامی که دولت به عنوان کمک معیشتی به اقشار مختلف اعلام می‌کند چندان جالب توجه و پاسخگوی نیازها نیستند. البته من به شخصه شرایط اقتصادی کشور را نیز درک می‌کنم اما ما امروز در بحران هستیم و نیاز به یک تدبیر واقعی و کارساز داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز