بیتا منصوری:

اکران آنلاین در ایران موفق نخواهد بود/ بحران اکران در سال ۹۹ حل نمی‌شود

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۹۸۹۸۹۱
اکران آنلاین در ایران موفق نخواهد بود/ بحران اکران در سال ۹۹ حل نمی‌شود
بیتا منصوری با اشاره به معضل همیشگی اکران در سینمای ایران تأکید کرد که بحران اکران در سال 99 حل نخواهد شد و اکران آنلاین نیز نمی‌تواند برای سینمای ما موفق باشد.

بیتا منصوری، تهیه‌کننده سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اگر امروز با شیب نزولی آمار مبتلایان به کرونا مواجه هستیم دلیل اصلی‌اش به تعطیلات نوروز و در خانه ماندن مردم برمی‌گردد، طبیعتاً پس از بازگشت مردم به محل کار و اتمام تعطیلات نوروزی شاهد افزایش آمار خواهیم بود و فکر می‌کنم در این شرایط فعلاً نمی‌توان به بازگشایی دوباره سینماها امیدوار بود.

منصوری خاطرنشان کرد: سینمای ایران هر سال با بحران اکران روبرو بود و امسال در چنین شرایطی این بحران شدت گرفته و شرایط ویژه‌تری برای سینمای ایران به وجود آمده است که فکر می‌کنم عبور از این بحران کار آسانی نخواهد بود. امسال در اکران و تولید معضلات بزرگی خواهیم داشت، اگر به فیلم‌های دو یا سه سال اخیر که در صف اکران هستند نگاهی داشته باشید می‌بینید که تعداد این فیلم‌ها بسیار بالا است و در شرایطی که سینماها باز بودند نیز وضعیت وحشتناک بود اما امروز بسته شدن سینماها در این مدت طولانی تولید را متوقف کرده و به تعداد فیلم‌های در صف اکران افزوده است. قطعاً در سال 99 معضل اکران حل نشدنی است و حتی اگر به زودی سینماها باز شوند و فیلم‌ها بر پرده سینماها نمایش داده شوند کمتر کسی حاضر است به سینما برود و در سالن فیلم ببیند.

او افزود: به نظر من مردم تا مدت‌ها به سینما نخواهند رفت و قطعاً ترس ناشی از خطر ابتلا به ویروس کرونا در وجود همه مردم وجود دارد. تنها راه حلی که می‌توان برای نجات سینما و عبور از این بحران مطرح کرد کمک دولت است. دولت در این شرایط می‌تواند با ارائه تخفیف‌ها و یارانه‌هایی برای سینماها حداقل بخشی از هزینه‌های جاری پرسنل و حقوق آنها را پرداخت کند تا کسی از کارکنان سینماها اخراج نشود و خسارت به حداقل برسد. تا جایی که من اطلاع دارم این کار در کشورهایی چون آلمان انجام می‌شود و دولت بخش اعظمی از حق بیمه کارکنان مشاغل مختلف را پرداخت می‌کند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رخ دیوانه» در پایان با اشاره به پیشنهاد اکران آنلاین برای فیلم‌های سینمایی گفت: اکران آنلاین در ایران موفق نخواهد بود. اگر فیلم «خروج» به شکل آنلاین پخش می‌شود باید بپذیریم که شرایط این فیلم با دیگر آثار سینما تفاوت دارد. یک شخص حقیقی که با هزینه شخصی یک فیلم را ساخته نمی‌تواند ریسک اکران آنلاین را به جان بخرد. در شرایطی که فیلم سینمایی «خروج» در کمتر از 24 ساعت نسخه قاچاقش در فضای مجازی منتشر می‌شود قطعاً هیچ تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی نمی‌تواند ریسک اکران آنلاین فیلمش را بپذیرد. ما نمی‌توانیم خود را با نت‌فلیکس و شبکه‌هایی از این دست مقایسه کنیم، در کشور ما قانون کپی‌رایت وجود ندارد و هیچ اطمینانی برای سینماگران نیست که فیلمشان قاچاق نشود. در شرایط فعلی فکر می‌کنم در بخش خصوصی و مستقل تنها فیلمسازان و تهیه‌کنندگانی حاضر به اکران آنلاین اثرشان شوند که فیلمشان سال‌ها پشت در اکران مانده باشد که حداقل اکران آنلاین شرایطی برای دیده شدن فیلمی که ساخته‌اند را فراهم می‌کند./2

نظر شما