به تلویزیون رحم کنیم و لطفا شایعه نسازیم؛

از «پایتخت» تا «نون.خ» حالا نوبت به «زیرخاکی» رسید!/ سکوت؛ سانسور را به حذف کشاند؟/سریال با بازی گوهرخیراندیش روی آنتن می رود!

۱۳۹۹/۰۲/۰۴ - ۲۳:۰۲:۰۰
کد خبر: ۹۹۲۳۹۰
از «پایتخت» تا «نون.خ» حالا نوبت به «زیرخاکی» رسید!/ سکوت؛ سانسور را به حذف کشاند؟/سریال با بازی گوهرخیراندیش روی آنتن می رود!
مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛بیشک مدیران رسانه ملی تدبیر می کنند تا سریال مناسبتی شبکه یک به آنتن برسد. مگر اینکه دلیلی جز آنچه این روزها دست به دست می شود پشت پرده این سیاست خوابیده باشد. دقایقی پیش هم آنونس سریال "زیر خاکی" روی آنتن رفت!

در روزهایی که تلویزیون نیاز دارد تماشاگرش را حفظ کند و بی‌تردید ساخت سریال‌های تلویزیونی جذاب و پرمخاطب می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد شاهد این هستیم که برخی از مجموعه های تلویزیونی با بی‌رحمی مواجه می‌شوند و این مسئله گاهی از رنگ و لعاب چارچوب و قاعده و خط قرمز خارج شده و بوی سلیقه و نظرات شخصی می‌دهد که انشالله این گونه نباشد!

پرواضح است که وضعیت سریال‌های تلویزیون در دو سه سال اخیر تعریف آنچنانی نداشت و تنها چند مجموعه توانستند تماشاگرشان را راضی کنند اما تعداد سریال‌های موفق تلویزیون می‌توانست بیش از این حرف‌ها باشد اگر کمی با سعه صدر با قصه‌ها و اتفاقات سریال‌ها برخورد می‌کردیم.

سریال "پایتخت" در فصل ششم هم با اقبال مواجه شد و بدیهی بود که این سریال می‌تواند حال و احوال تلویزیون را دگرگون کند. از سوی دیگر سریال "دوپینگ" هم با کیفیت مطلوبی روی آنتن رفت و اگر شرایط کرونا در ساخت و ساز سریال‌ها حاکم نبود، قطعا "دوپینگ" هم می‌توانست بیش از این حرف‌ها تماشاگرش را راضی کند. 

نکته‌ای که قابل تحلیل و برررسی به نظر می‌رسد، وضعیت تولیدات شبکه یک است که با موفقیت پایتخت شروع شد با "نون.خ" وضعیت مطلوب را مستمر کرد اما گویا سریال "زیرخاکی" دیگر مجموعه تلویزیونی شبکه یک کارش از سانسور گذشته و این مجموعه گران قرار است در آرشیو بماند.

سریال "پایتخت" از تیغ سانسور فرار نکرد و سکانس‌های جذابی هم از "نون.خ" برش خوردند اما حضور گوهر خیراندیش و حواشی زندگی شخصی این بازیگر پیشکسوت، نسخه سریال "زیرخاکی" را طوری دیگر پیچید تا نوار موفقیت‌های شبکه یک قبل از ماه مبارک رمضان بریده شود و این قطعا اتفاق مطلوبی در روزهایی که قرار است تلویزیون جور تعطیلی سینما و تئاتر و کنسرت و... بکشد، نیست! به خصوص اینکه حالا به گوش می‌رسد تنها به خاطر یک بازیگر قرار است زحمات یک گروه و هزینه‌های میلیاردی رسانه ملی نادیده گرفته شود تا...!؟

آیا این تصمیم منطقی است یا تنها برای پاک کردن صورت مسئله این اتفاق افتاده است؟

راستی واقعا دلیل گوهرخیراندیش است؟

اگر گوهر خیراندیش به دلیل مراسمی در خارج از کشور امروز ممنوع‌التصویر است، پس چرا سریال "میوه ممنوعه" با بازی او و علی نصیریان، امیر جعفری و... این شب‌ها روی آنتن آی فیلم است؟

مگر روناک یونسی ممنوع‌التصویر نیست؟ چرا سریال "خانه بی پرنده" با بازی او از رسانه ملی پخش شد؟ و سریال "ستایش" این روزها با بازی رامسین کبریتی در حال پخش است؟

پس با رعایت تمام قواعد موجود نمی‌توان زحمات یک گروه چند صد نفره را به خاطر یک بازیگر که قضاوت در مورد رفتارش با ما نیست نادیده گرفت.

از سوی دیگر سریال "زیرخاکی" در موقعیتی طنز تصمیم به افشای ماهیت حکومت پهلوی گرفت پس حذف این مجموعه از آنتن  تلویزیون افرادی را خوشحال می‌کند، چه خوب است تمام جوانب یک اتفاق مدنظر قرار گرفته تا در یک تصمیم منطقی سریالی را از روی آنتن بالا نرفته پایین بیاوریم. تردیدی نیست که سریال "زیرخاکی" با توجه به حضور بازیگران چهره‌اش و قصه خاص می‌تواند یکی از موفقیت‌های تلویزیون در  شبکه یک محسوب شود و کنداکتور مهم و حیاتی رسانه ملی در مناسبت ماه مبارک رمضان را با اقبال مخاطب مواجه کند. پس می‌توان با جرح و تعدیل‌های  منطقی‌تر با مراقبت بیشتری تصمیم‌گیری کرد و سریالی که آنونس آن از شبکه یک پخش شده است را به سلامت روی آنتن برد.

نظر شما