علت اصلی مخفی بودن شب قدر چیست؟

۱۴۰۲/۰۱/۲۴ - ۱۹:۳۹:۴۹
کد خبر: ۱۱۷۳۰۱۳
علت اصلی  مخفی بودن شب قدر چیست؟
خداوند رضای خود را در میان انواع طاعات پنهان کرد تا مردم به همه طاعات روی آورند. ذات اقدس الهی غضبش را در میان معاصی پنهان کرد تا از همه گناهان پرهیز کنند، خداوند مرگ را مخفی ساخت تا در همه حال آماده باشیم بنا براین شب قدر را پنهان کرد تا قدر همه شبها را بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد نورموسوی مبلغ حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا با اشاره به اعمال شب های قدر گفت: اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است، اعمالی که در هر سه شب انجام می‌ شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است. که میتوان آنها را ازمفاتیح دریافت کرد.

وی در ادامه با اشاره به فضیلت این شب ها افزود: انسان با مناجات و دعا و راز و نیاز و اعمال و شب زنده داری در شب قدر و مهمان بودن درمحضر الهی از دریای رحمت و غفران حضرت حق بهره می برد . باعث میشود در دردریای بیکران رحمت و غفران خداوند ، روح وروان وگناهانش شسته وپاک شود.

نورموسوی ادامه داد: از بعد شب قدر بابخشش گناهان تولد دوباره می یابد وزندگی را با روح وروان سالم مجدد  آغاز میکند.

وی در پاسخ به اینکه خداوند چرا شب قدر را مخفی کرد؟ گفت:خداوند رضای خود را در میان انواع طاعات پنهان کرد تا مردم به همه طاعات روی آورند. ذات اقدس الهی غضبش را در میان معاصی پنهان کرد تا از همه گناهان پرهیز کنند، خداوند مرگ را مخفی ساخت تا در همه حال آماده باشیم بنا براین شب قدر را پنهان کرد تا قدر همه شبها را بدانیم.

حجت الاسلام والمسلمین نورموسوی در ادامه با اشاره به پیامهای شبهای قدر گفت: مدیریت زمان بکی از این پیام هاست. ما در پرتو استفاده از زمان وبهره وری از زمان خاص می توانیم به رشد مورد نظر خود نزدیک شویم . گاهی یک لحظه می تواند در سرنوشت یک عمر انسان نقش داشته باشد.گاهی شخصی با چند ثانیه افتخاری بزرگ برای خود رقم میزند که قهرمان المپیک می شود.

وی باهم بودن را دیگر پیام این شب ها عنوان کرد و افزود:  پیگیری فرد با پیگیری گروهی تفاوت معنی داری دارد .برخی برنامه ها را با پیگیری جمعی بهتر می توان به سر انجام رسانی.مسیر ما مشترک است .شب قدر ، فرصت همنوایی وتوجه به یکدیگر است.

وی با اشاره به اعتماد به نفس معنوی تصریح کرد: روانشناسان یکی  از شاخه های اعتماد به نفس را نوع معنوی آن دانسته اند.یعنی قبول کنیم برخی از توانمندی ها از حیطه ازاده واختیار ما خارج است ،تنه به دست خداوند انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین نورموسوی مهارت برنامه ریزی را از دیگر آموزه های این شب ها دانست و افزود: شب قدر ، شب برنامه ریزی معنوی و مادی است شب قدر تمرینی است برای طراحی چشم انداز زندگی ماندگار.

وی همچنین  لذت راز ونیاز را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: شب های قدر ،شبهای گفتن ما و شنیدن خداست ما در برنامه های این شب ،سخن گفتن با خدا را در شکلهای نماز ،دعا و ذکر داریم.

این مبلغ حوزه در ادامه با تا کید بر تنوع معنوی افزود: همانگونه که در مسائل روز مره زندگی به دنبال تنوع بخشی هستیم در برنامه های معنوی هم چنین لذتی وجود داردعده ای در شبهای قدر با نماز های مستحبی خود را به خدا نزدیک می کنند و برخی هزار نام زیبای خدا  را  در دعای جوشن کبیر می خوانند.

وی  شب قدر را شروع دو باره خواند و گفت: هیچ وقت برای آغاز دیر نیست.هر گاه تصمیم جدی برای تحول در خودمان دیدیم ، آغازی پر افتخار برای زندگی معنوی و تضمین موفقیت هاست.یک انفجار بزرگ گاهی تنها منتظر یک جرقه کوچک کبریت است.

وی با بیان اینکه عبور از خود خواهی ،رمز رسیدن به خدا است افزود:  شب های قدر، فرصت دگر خواهی است. دیگران را بخواهیم تا آنان ما را بخواهند ودر این عالم تنها نباشیم. بیاد هم باشیم.

نورموسوی در پایان  تاکید کرد: نماز حضرت زهرا(س) جعفر طیار ، دعای سیفی صغیر ، اسم اعظم و دعای بعد از زیارت عاشورا  برای رسیدن به حاجت در این شبها توصیه شده است.

نظر شما