رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم:

نیازمند خوانش تمدنی قرآن هستیم

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۱۰:۱۷:۲۷
کد خبر: ۱۱۷۳۸۹۵
نیازمند خوانش تمدنی قرآن هستیم
رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با بیان اینکه برای عبور از مهجوریت قرآن در زندگی بشری، نیازمند«خوانش تمدنی قرآن» هستیم، گفت: اختتام مهجوریت قرآن از مسیر کاربست معارف و مفاهیم قرآنی در زندگی بشر رخ می دهد.

به گزارش برنا به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، دکتر محمدرضا بهمنی در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: برای عبور از مهجوریت قرآن در زندگی بشری، نیازمند«خوانش تمدنی قرآن» هستیم.

وی با بیان اینکه اختتام مهجوریت قرآن از مسیر کاربست معارف و مفاهیم قرآنی در زندگی بشر رخ می دهد، تاکید کرد: برای رفع چالش های بشر امروز باید به دنبال راه حل عبور از مهجوریت قرآن باشیم.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تاکید کرد: کاربست معارف قرآن در زندگی نیازمند یک خوانش متناسب با شرایط پیشرو و تحول گرایانه زندگی بشر است.

 دکتر بهمنی اظهار داشت: این نوع از خوانش قرآن باید از یک سو، نگاه به مسائل زیست انسانی در شرایط امروز و آینده جوامع بشری داشته باشد و از سوی دیگر نیازمند اتخاذ رویکرد نوین به استنطاق قرآن است.

وی اضافه کرد: رویکرد نوین، باید قابلیت دستیابی به نظام وارگی و جامع نگری قرآن را داشته باشد.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: همچنین رویکرد نوین باید برای مسئله پیشرفت و تحول زیست انسانی راه‌ حل‌ جویی کند و باید از فنون و روش های دستیابی به دلالت‌های قرآنی حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

دکتر بهمنی افزود: ما چنین رویکردی را می توانیم تحت عنوان رویکرد تمدنی خوانش قرآن بنامیم.

وی با بیان اینکه تحقق خوانش تمدنی قرآن کریم الزاماتی دارد، تاکید کرد: شبکه سازی اندیشمندان، قرآن‌پژوهان و مفسران قرآن، کاربست فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی برای توسعه قرآن پژوهی و هم افزایی آن با دانش بشری و توسعه دیپلماسی قرآنی، به ویژه در جهان اسلام از جلمه این الزمات هستند.

رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم را می توان آغازی بر این راه نورانی تعریف کرد.

یادآور می‌شود نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، با محوریت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت خانه کتاب و ادبیات ایران، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، شرکت پست و برخی دستگاه‌ها و موسسات دیگر، از ۱۱ اردیبهشت ماه، آغاز به کار کرد.

نظر شما