رونمایی از گل نبشته‌های باروی تخت جمشید در موزه شهر قزوین

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۱۳:۵۴:۵۱
کد خبر: ۱۰۱۹۲۰۷
رونمایی از گل نبشته‌های باروی تخت جمشید در موزه شهر قزوین
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: بخشی از الواح هخامنشی بازگشتی از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در موزه شهر قزوین رونمایی و به طور موقت به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش برنا از قزوین، علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین  با اعلام این خبر گفت: این الواح شامل ۴۰ قطعه از الواح هخامنشی بازگشته از آمریکا به ایران در سال گذشته هستند که با توجه به آمادگی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  برای نمایش و معرفی در استان‌های مختلف، طی مذاکرات صورت گرفته و پس از بررسی کارشناسان اداره کل موزه‌ها و موزه ملی به لحاظ مناسب بودن شرایط نگهداری به صورت امانی در اختیار این اداره کل قرار گرفت.

خزائلی اظهار کرد: این الواح  حاوی  اطلاعات با ارزشی از  نحوه پرداخت دستمزد و تاریخ آن، تعداد صنعتگران و کارگران ایرانی و غیرایرانی ، چگونگی جابه‌جایی کالاها، غلات، میوه­ها، حیوانات، هزینه‌های سفر و گزارش‌های سالانه ،اطلاعات مفید اماکن تاریخی همچون اشاره به شهر شیراز، شکل ونوع بایگانی ها ،نام ایزدان، اسامی خانواده پادشاهی و همچنین مقامات حکومتی دوران هخامنشی به خط ایلامی هستند و تاریخ‌گذاری آنها به اواسط دوران حکومت داریوش بزرگ هخامنشی مربوط می شود.

او با بیان اینکه قزوین نخستین استان میزبان این الواح است، اظهار کرد: با نمایش الواح هخامنشی در موزه شهر مردم استان سریع‌تر و بدون طی مسافت تا تهران به این آثار فاخر ملی دسترسی خواهند داشت که با توجه به قرار داشتن در وضعیت شیوع کرونا آیین رونمایی و بازدید از آنها با شرایط خاص، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین خاطرنشان کرد: آیین رونمایی از گل نبشته های باروی تخت جمشید روز پنجشنبه پنجم تیرماه ۱۳۹۹ با حضور مسئولان کشوری و استانی در موزه شهر قزوین و مجموعه دولتخانه صفوی برگزار خواهد شد.

تعداد ۱۷۸۳ لوح هخامنشی که توسط موسسه شرق‌شناسی شهر شیکاگو ضبط شده بود با پیگیری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از ۸۴ سال در پاییز سال گذشته استرداد شد  و برای اولین بار در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز