مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تاکید کرد :

ضرورت جمع آوری و شناسنامه دار کردن متکدیان

۱۳۹۹/۰۴/۱۳ - ۱۳:۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۰۲۳۸۱۲
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: برای مقابله با تکدی‌گری ضروری است که تمامی متکدیان سطح شهر شناسایی و در سامانه‌ای مشخصات آنها ثبت شود.

به گزارش برنا از قزوین، مریم بیدخام  در حاشیه بازدید از مرکز توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: با ثبت اسامی متکدیان به تفکیک جنس، سن، محل سکونت، تحصیلات، نوع مشکل خاص و تعیین وضعیت پراکندگی آنان در مناطق مختلف، امکان ساماندهی این قشر بیش پیش فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: با استفاده از اطلاعات مندرج در  این سامانه مشکلات فردی متکدیان بررسی شده و پس از غربالگری در صورتی که نیازمند واقعی باشند جهت مساعدت به دستگاه‌های اجرایی معرفی می‌شوند.

بیدخام با بیان اینکه غربالگری و برنامه‌ریزی بهینه برای ساماندهی متکدیان و رفع تنگناها از ورود مجدد آنها به چرخه تکدی‌گری جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: حضور متکدیان در سطح شهر که معلول برخی از آسیب‌های اجتماعی است علاوه بر ارایه جلوه نامناسب به شهر، آسیب‌های اجتماعی دیگری را نیز به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: ضروری است که اقدامات مناسبی برای مقابله با معضل تکدی‌گری که چهره شهر را نازیبا کرده به کار گرفته شود تا کمک‌های مردمی به صورت هدفمند و از طریق تشکل‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و دستگاه‌های حمایتی به دست نیازمندان حقیقی برسد.

بیدخام با بیان اینکه موضوع مقابله با تکدی‌گری در استان قزوین کاملا فرهنگی بوده که با مشارکت تمامی دستگاه‌های متولی و آحاد مردم محقق خواهد شد، افزود:  از طرف  دیگر ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان یک ضرورت اجتماعی است که باید از طریق تهیه گزارش مستند و تهیه کلیپ‌های آموزشی در فضای مجازی اطلاع رسانی شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تصریح کرد: برخورد قانونی با متکدیان حرفه‌ای که بارها جمع‌آوری شده و دوباره به چرخه تکدی گری بازگشته‌اند موجب خواهد شد تا دیگر شاهد حضور آنان در سطح شهر نباشیم، به خصوص مقابله با متکدیانی که با سوء استفاده از عواطف و احساسات مردم خیر، زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر می‌شوند باید در دستور کار قرار گیرد.

بیدخام به راهکارهای مناسب برای آموزش و توانمندسازی متکدیان اشاره و اظهار داشت: برای این اقدام با ایجاد اشتغال، شرایط خروج آنان از تکدی‌گری فراهم شده و فرد می‌تواند به عنوان یک عضو فعال در جامعه نقش آفرینی کند.

این مسئول با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و تعامل شهروندان در کاهش تکدی‌گری بسیار مهم و حایز اهمیت است، گفت: تا زمانی که مردم در خیابان و سطح شهر به متکدیان کمک می‌کنند، زمینه برای تکدی‌گری و حضور افراد سودجو  در خیابان‌ها مهیا است.

بیدخام با اشاره به اینکه بسیاری از متکدیان قزوینی از سایر  استان‌ها به این شهر آمده‌اند، تصریح کرد: با این حال یک گرمخانه در بلوار باهنر قزوین قرار دارد که افراد بی خانمان از طریق گزارش‌های مردمی با سامانه ۱۳۷ و یا گشت‌های شهری به این مکان منتقل می‌شوند و امکانات اقامتی و بهداشتی و ارایه یک وعده غذای گرم به صورت رایگان برای آن‌ها تدارک دیده می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز