رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

جذب معلم در آموزش و پرورش باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان باشد

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۱۵:۲۸:۳۴
کد خبر: ۱۰۸۵۱۸۰
جذب معلم در آموزش و پرورش باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان باشد
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: جذب معلمان در آموزش و پرورش باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان باشد تا مهارت و دانش در تعلیم و تربیت تومان پیاده شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین روز دوشنبه با حضور در دانشگاه فرهنگیان با رئیس و هیئت علمی و کارکنان این مرکز آموزش عالی دیدار و گفتگو کرد.

لطف الله سیاهکلی در این نشست اظهارداشت: اگر تلاش معلمان و فرهنگیان در دوران تحصیل نبود ما امروز در کسوت نمایندگی نبودیم و همه قدردان این خدمات ارزشمند هستیم به همین دلیل در اولین نطق خود در مجلس در خصوص رتبه بندی نکاتی را یادآور شدیم تا حق این فرهیختگان ادا شود.

وی اضافه کرد: بدون شک فضاهای دانشجویی و مدرسه بسیار نشاط آور و شادی بخش است و با مرور خاطرات تحصیل خود به یاد ایام خوبی می افتیم که نقش معلمان در آن برجسته است.

سیاهکلی گفت: متاسفانه کم توجهی به معلمان و حق و حقوق آنها در ادوار گذشته سابقه داشته و منصفانه نیست معلمانی که از لحاظ رفتاری، پوشش، گفتار و سبک زندگی الگوی دانش آموزان بودند امروز از نظر معیشت دچار چالش و مشکلاتی باشند و رسالت ما توجه به این مسائل و حل آنهاست.

دانشگاه 22

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر جایگاه معلم در جامعه بالا باشد می توان به توسعه همه جانبه کشور امیدوار شد در غیر این صورت باید هزینه های سنگینی را متحمل شده و از توسعه همه جانبه عقب بمانیم.

تقویت جایگاه دانشگاه فرهنگیان یک ضرورت است

وی با اشاره به اهمیت نگاه تخصصی و مهارت آموزی در مراکز آموزش عالی تصریح کرد: دانشگاههای اختصاصی مانند دانشگاه فرهنگیان چون مهارت محور هستند و در کنار علم و دانش به آموزش تخصصی و مهارت آموزی هم اهمیت می دهند نتایج بهتری دارند و ما باید از این مراکز حمایت کنیم.

سیاهکلی اظهارداشت: بدون تردید وقتی دانشجویی دانش و مهارت را توامان فرا می گیرد نقش موثری در تربیت دانش آموزان خواهد داشت و این مهم تنها از مسیر دانشگاه فرهنگیان ممکن می شود.

وی گفت: جای تاسف دارد که دانشگاههای ما هنوز مهارت محور نیستند لذا امروز بسیاری از کسانی که فارغ التحصیل می شوند مهارت لازم را برای اشتغال ندارند و فقط دنبال پشت میز نشینی هستند و اگر بیکاری زیاد شده گاهی ناشی از نداشتن مهارت است.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان کرد: امروز کسی حاضر نیست فرد بدون مهارت را بکار بگیرد و در این شرایط سخت هم افراد ماهر زودتر مشغول کار می شوند و زمین نمی مانند.

وی اظهارداشت: باید بپذیریم که نظام آموزشی ما ایراد دارد و تا زمانی که فقط دانش محوراست باید منتظر بیکاری جوانان باشیم.

دانشگاه فرهنگیان مظلوم مانده

سیاهکلی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان در کشور مهجور و مظلوم مانده و علیرغم تاکید مقام معظم رهبری نتوانسته به رسالت و نقش مهم خود عمل کند و ما وظیفه داریم این نقش را پر رنگ کرده و معلمانی ماهر و متخصص را از طریق این دانشگاه تربیت کرده و جذب آموزش و پرورش کنیم تا نسلهای آینده باسواد و ماهر تربیت شوند.

دانشگاه 3

وی اظهارداشت: دانشجویان مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان کاملا از دانشجویان سایر دانشگاهها جلوتر هستند و ضمن داشتن علم و دانش، خوشبختانه مهارت و فن اداره کلاس و روان شناسی برخورد با دانش آموز را دارند و حتما تاثیر گذارتر از کسانی هستند که با روشهای دیگر جذب و استخدام می شوند.

سیاهکلی افزود: جذب و استخدام معلم خارج از مسیر دانشگاه فرهنگیان کاری اشتباه است و اگر در گذشته افرادی خارج از این سیستم برای معلمی جذب شده اند باید یک‌ دوره آموزشی تخصصی و مهارتی را طی کنند تا با شرایط هماهنگ شوند.

وی گفت: مجلس هم به صورت تخصصی با موضوعات تعلیم و تربیت برخورد نکرده و ما آمادگی داریم اگر طرح و لایحه ای از سوی کارشناسان آموزش و پرورش برای اصلاح این وضعیت داده شود را در مجلس پیگیری کنیم.

سیاهکلی اظهارداشت: باید آموزش و پرورش لایحه بدهد و ضمن شناسایی ضعف قانونی، معلمان به ما بگویند چگونه قانون بنویسیم که اشکال نداشته باشد.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: همه باید یاد بگیریم تخصصی و حرفه ای حرف بزنیم و قرار نیست فردی چون من که تا دیروز یک ‌مهندس یا معلم و کارمند بودم بلافاصله با رای شما قانوندان شوم و درست تشخیص دهم لذا حتما باید در تصویب قوانین از دیدگاه کارشناسی استفاده کنیم تا وضع قوانین کاربردی و کارآمد باشد.

وی اضافه کرد: قانون نباید تفسیرهای مختلف و گوناگون داشته باشد بلکه باید به گونه ای نوشته شود که با سواد و بیسواد یک جور آن را تفسیر کنند لذا اگر نحوه جذب دانشجو معلمان ایرادی دارد با صراحت اعلام کنید تا آن را اصلاح کنیم.

نمایندگان باید صدای شما باشند

سیاهکلی گفت: ما نمایندگان باید صدای شما باشیم و دیدگاههای کارشناسی را به درستی منتقل کنیم و تصمیمات منطقی بگیریم تا در اجرای قانون با چالش مواجه نشویم.

وی اظهارداشت: برای ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان و جذب معلمان ماهر و با دانش در آموزش و پرورش در مجلس آمادگی کامل داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز