رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

بنیاد مسکن می تواند متولی تمامی امور روستایی در کشور باشد

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۱۰:۳۳:۳۲
کد خبر: ۱۰۸۷۸۱۹
بنیاد مسکن می تواند متولی تمامی امور روستایی در کشور باشد
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: بنیاد مسکن می تواند با تجربه ارزشمند خود متولی تمامی امور روستایی در بخش ساخت و ساز و عمران و توسعه این مناطق باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ لطف الله سیاهکلی در نشست با مدیرکل و معاونان بنیاد مسکن استان قزوین که روز یکشنبه برگزار شد اظهارداشت: به نظر می رسد هنوز به روستا به عنوان محل تولید اهمیت نداده ایم به همین خاطر در عمران و آبادانی روستاها همچنان سخت گیری می کنیم و بخشنامه ها و قوانین شهری را در این مناطق پیاده می کنیم.

سیاهکلی تصریح کرد: وقتی هنوز مهاجرت معکوس داریم چرا در اجرای ساخت و ساز و توسعه مناطق روستایی این همه سخت گیری می کنیم و اجازه نمی دهیم عمران روستاها بر اساس ضوابط سهل تری صورت گیرد.

بنیاد 4

وی بیان کرد: از زمانی که ویروس کرونا همه گیر شده شاهد استقبال زیادی از سوی مردم برای بازگشت به روستاها و ساخت واحد مسکونی برای زندگی های موقت و دوری از شهرهای بزرگ هستیم اما هیچ همراهی برای استفاده از این فرصت و تسریع در صدور مجوزها نداریم.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین یادآورشد: در حال حاضر طرحی در مجلس مطرح است تا تشکیلات به صورت وزارت 

روستایی شکل بگیرد که البته هنوز در مرحله اول قرار دارد و باید کارشناسی و پخته شود که مهمترین موضوع تعیین یک متولی برای روستاست.

وی اضافه کرد: با پیشینه و تجربه ای که بنیاد مسکن در ساخت و ساز مناطق روستایی دارد به نظر می رسد اگر بتوانیم با استفاده از نظرکارشناسان شهری و روستایی و تمرکز در کارها، بنیاد مسکن را متولی اصلی امور روستایی بدانیم بدون شک توسعه این مناطق با روند بهتری ممکن می شود.

سیاهکلی گفت: اگر همه وظایف مربوط به روستاها به بنیاد مسکن واگذار شود و دهیار و سایر بخش ها با نظر این نهاد مدیریت شود می توانیم به دستاوردهای بهتری برسیم.

مسکن 1

وی اظهارداشت: وقتی روستایی با بوروکراسی اداری آشنا نیست و برای گرفتن یک مجوز در زمینه مسکن یا طرح کشاورزی باید به ادارات مراجعه کرده و معطل شود ما می توانیم با ساماندهی امور همه کارهای روستایی را توسط یک نهاد انجام دهیم تا کارها روان شود و این روش بار مالی هم ندارد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از کارشناسان بنیاد مسکن انتظار داریم با تنظیم یک لایحه به ما کمک کنند تا تصمیم درستی در این رابطه گرفته شود.

وی گفت: امروز روستا متولی خاصی ندارد و سبک زندگی در روستا از نوع ساخت ساز مسکن ، اصطبل، معابر و نیازهای دیگر روستایی تغییر کرده و ما هم باید بتوانیم نیازهای مردم را تامین کنیم و نمی توانیم مانند گذشته روستاها را اداره کنیم.

سیاهکلی افزود: اگر دولت مخالفت نکند بنیاد مسکن می تواند بهترین نهاد برای اداره متمرکز روستا باشد و امروز چون ساختار لازم وجود دارد به یک طرح جامع نیاز داریم تا بنیاد مسکن با اشراف کامل بر مسائل به عنوان محور کار قرار گیرد تا یک نهاد دیگر که تسلط ندارد وارد کار نشود.

بتنیاد 2

زمین داریم اما یک سوم جمعیت قزوین مستاجرند

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین یادآورشد: آمارها نشان می دهد حدود یک سوم جمعیت استان قزوین مستاجر هستند و خانه ندارند در حالی که هیچ محدودیت یا کمبودی در زمین برای ساخت مسکن نداریم.

وی اظهارداشت: با وجود این همه زمین وقتی هنوز جمعیت زیادی از شهروندان فاقد مسکن هستند نشان می دهد برخی مدیران تنگ نظری می کنند و تمایل ندارند مشکل مسکن مردم یک بار برای همیشه حل و فصل شود.

سیاهکلی اضافه کرد: در استان حتی ظرفیت داریم ساخت خانه های حیات دار و ویلایی را برای افرادی که توان مالی بیشتری دارند کلید بزنیم امنا وقتی اسم خانه ویلایی مطرح می شود گویی برخی می خواهند خانه های لوکس و بزرگ و تشریفاتی بسازند در حالی که می توانیم به مردم زمین های 500 متری یا هزار متری دهیم تا خانه ای با حیات و باغ چه برای خانواده خود مهیا کنند و زندگی راحت تری داشته باشند و از عوارض آن برای توسعه شهری استفاده کرده و به هر حال روزی باید از این نگاه محدود خارج شویم و از فرصت های استان بخوبی استفاده کنیم.

وی گفت: می توانیم زمین های درجه دو و سه که قابلیت کشاورزی ندارد را به بنیاد مسکن واگذار کنیم تا مشکل مسکن شهرهای کوچک را حل کند و خانه ارزان قیمت بسازد و زمین های بزرگ را به افراد شخصی دهیم تا خودشان برای خود خانه بسازند و این کار با دوری از تنگ نظری می تواند عملیاتی شود و توسعه استان هم شتاب بگیرد.

روستا

وی اضافه کرد: بنیاد مسکن با کمک بسیج سازندگی و گروههای جهادی و مشارکت مردم می تواند خانه های ارزان بسازد و الگوی سایر مناطق کشور باشد و برای یک بار مشکل زمین و تامین خانه های روستایی و شهرهای کوچک را برطرف کند.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با دادن مشوق می توانید میزان مشارکت مردم را بالا ببرید و هر روستا که سهم بیشتری بر عهده گرفت در اولویت اجرای طرح ها قرار گیرد و راهکار برون رفت از گرانی در ساخت مسکن مشارکت روستاییان در کار است.

سیاهکلی اظهارداشت: مردم شایسته خدمت بیشتر هستند و بنیاد مسکن می تواند در خدمت رسانی به مناطق روستایی محور کار باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز