یدالله ملکی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

پروژه انتقال آب از سد طالقان به قزوین ۴۵ درصد پیشرفت دارد

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۱۰:۱۳:۵۶
کد خبر: ۱۱۰۶۴۴۲
پروژه انتقال آب از سد طالقان به قزوین ۴۵ درصد پیشرفت دارد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: پروژه انتقال آب از سد طالقان به استان با 45 درصد پیشرفت فیزیکی در صورت تامین اعتبار در خرداد ماه سال آینده آماده افتتاح می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص اجرای طرح انتقال آب از سد طالقان به استان اظهارداشت:  اجرای این پروژه  از  سال 1396 آغاز شد که قرار بود در سه سال تکمیل شود اما به دلیل نبود منابع مالی، به کندی اجرا شد که با پیگیری استاندار، نمایندگان و همکاری وزارت نیرو توانستیم با فراخوان از ظرفیت بخش خصوصی هم برای تکمیل کار استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: در همان سال برآورد اولیه حدود 600 میلیارد تومان پیش بینی شد که قرار بود 10 درصد از اعتبارات دولتی و 90 درصد بخش خصوصی تامین شود که در این راستا حدود 60 میلیارد تومان منابع دولتی تعریف شد.

image_2020_12_20-10_49_49_934_l32

ملکی تصریح کرد: البته ساخت تصفیه خانه هم به صورت BOT و قرارداد آن منعقد شد و خط انتقال با جهاد نصر آغاز شد ولی چون اعتبار خوبی تزریق نشد حدود 8 درصد پیشرفت کار داشتیم که راضی کننده نبود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: از زمانی که مسئولیت مدیریت شرکت را بر عهده گرفتم یکی از دغدغه ها تسریع در اجرای این پروژه بود و با پیگیری های مستمر تلاش شد وضعیت اعتبارات و روش پروژه را به گونه ای تعریف کنیم تا کار تسریع شود.

ملکی اضافه کرد: اجرای این طرح با احداث 320 کیلومتر خط انتقال و یک تصفیه خانه در حال حاضر 1500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با ارزش افزوده امروز حدود 1800 میلیارد تومان می شود که در صورت تکمیل آن قادریم آب شرب 16 شهر( دو شهر جدیدا اضافه شده) و 194 روستا را تاکین کنیم که در این میان به دلیل مشکلات خاص مردم آبیک در فاز اول انتقال آب به این شهر در اولویت قرار گرفت.

سد

وی گفت: با اصلاح لایحه بودجه توانستیم سهم دولت را از 10 درصد به 70 درصد افزایش دهیم و سهم بخش خصوصی به 30 درصد رسید و سهم قبلی اختصاص داده شده را برای شهر آبیک پیش بینی کردیم.

ملکی اضافه کرد: برای خرید لوله های مورد نیاز شبکه خط انتقال که حدود 90 میلیارد تومان برآورد می شد مناقصه برگزار شد که اسناد خزانه تخصیص داده شده در بازار فقط 40 میلیارد تومان را تامین خواهد کرد و ما با چالش مواجه می شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: در حال حاضر برای خرید لوله 50 میلیارد تومان کسری اعتباری داریم که امیدواریم استاندار محترم در تامین آن حمایت لازم را انجام دهند تا بتوانیم به موقع به تعهداتخود عمل کنیم.

وی گفت: هزینه اجرای خط انتقال بالغ بر 50 میلیارد تومان و خرید لوله در فاز اول هم 50 میلیارد تومان لازم دارد و اگر اعتبار تامین شود هیچ مشکلی در اجرا نداریم و قادریم بسرعت فعالیتها را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: شرایط بازار به گونه ای است که برای خرید لوله و تجهیزات  فنی فقط باید وجه نقد داشته باشیم و هیچ فروشنده ای با اسناد خزانه حاضر به تعامل نیست و کار می تواند دچار چالش شود.

5 میلیون مترمکعب سهم آب صنعت

ملکی در ادامه بیان کرد: با پیشگیری های مستمر توانستیم مجوز  5 میلیون مترمکعب سهمیه آب برای بخش صنعت را دریافت کنیم که این روش به عنوان آورده بخش دولت در اختیارز بخش خصوصی خواهد بود تا پروژه را عملیاتی کند.

وی اظهارداشت: با این مجوز نسبت به فراخوان اقدام شد و سه مجموعه بزرگ برای اجرای طرح انتقال و شبکه فاضلاب در فراخوان انتخاب شدند که با تایید اسناد از سوی وزارت نیرو بزودی یک پیمانکار و مجری نهایی انتخاب و معرفی خواهدشد.

22

ملکی اضافه کرد: با انتخاب پیمانکار نهایی مجموعه پروژه که شامل اجرای 320 کیلومتر خط انتقال و یک تصفیه خانه بزرگ است توسط این مجرای ساخته خواهد شد که ارزش طرح بالغ بر 1500 میلیارد تومان است.

خط انتقال زیاران تا آبیک در اولویت است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: خط انتقال لوله آب از زیاران تا آبیک به طول 17.5 کیلومتر  آغاز شده که 8 کیلومتر آن اجرا شده و در حال حاضر عملیات ساخت تصفیه خانه 10 درصد و خط انتقال 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر اعتبارات به موقع تامیتن شود تا اردیبهشت ماه می توانیم این کار بزرگ را آماده افتتاح کنیم.

خط انتقال

ملکی ضمن تقدیر از حمایت و پیگیری استاندار محتر»ف نمایندگان استان و مسئولات وزارت نیروی اظهار امیدواری کرد این پروژه که از مصوبات سفر ریاست جمهور به استان است بتواند به عنوان یکی از پروژه های مهم 1400 مورد بهره برداری قرار گرفته و یکی از خواسته های دیرین مردم منطقه در تامین آب شرب سالم و بهداشتی و گوارا برای یک چشم انداز 25 ساله تامین شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز