معرفی نوجوانان نخبه کشور:

نخبگان جوان و نوجوان را دریابیم/ ایده ها کارساز است

۱۳۹۹/۱۰/۰۶ - ۰۸:۲۷:۰۹
کد خبر: ۱۱۰۸۱۸۴
نخبگان جوان و نوجوان را دریابیم/ ایده ها کارساز است
شناسایی استعدادهای برتر، اعتماد به آنها و بهره گیری از ایده، اندیشه و توانمندی جوانان و نوجوانان می تواند راهگشای حل مشکلات کشور در عرصه های مختلف باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ در هفته گذشته تجلیل از دو دانش آموز پژوهشگر برتر استان به نام های مریم کشتکار و رامتین قاسم پور فرصتی شد تا با این دانش آموزان توانمند گفتگو کرده و بیشتر آشنا شویم که مصاحبه با خانم کشتکار تهیه و منتشر شد.

رامتین قاسم پور، دانش آموز پایه هشتم مدرسه شهید بابایی قزوین است که تحقیق خود را بر روی ساخت ژل ضد عفونی کننده بهبود یافته با نانو ذرات نقره ارائه و رتبه اول المپیاد علوم پایه را هم کسب کرده است.

این دانش آموز نخبه که ایده های دیگری در عرصه های مختلف دارد در جشنواره جابرابن حیان برگزیده استانی شده و در جشنواره دانشگاه شریف نیز با ساخت یک پهباد توانسته رتبه اول و در جشنواره ابن سینا هم رتبه اول را کسب کند.

رامتین 44

دیگر موفقیتهای این دانش آموز عبارتند از: 

برگزیده پنج دوره جشنواره علمی دانش آموزی جابربن حیان

برگزیده مرحله اول المپیاد دانش آموزی نانو

برگزیده مرحله کشوری لیگ علمی پایا و کسب مدال نقره

رتبه اول مسابقات دانش آموزی هوافضا در دانشگاه شریف

رتبه اول و کسب مدال طلای المپیاد دانش آموزی ابن سینا در محور علوم پایه

کسب رتبه اول منطقه در  محور مشاعره(دو سال متوالی)

رتبه اول در جشنواره آزمون های عملکردی ۱۳۹۵ از دیگر موفقیت های کسب شده این دانش آموز است.

خبرگزاری برنا صدای رسای جوانان

خبرگزاری برنا به عنوان صدای رسای جوانان وظیفه دارد با معرفی نوجوانان و جوانان مستعد و صاحب ایده زمینه شکوفایی استعدادها را فراهم کرده و به ادامه فعالیت در مسیر علمی و پژوهشی آنها کمک کند.

در این گفتگو سوالات متعددی در خصوص توانمندی و ایده های این نوجوان مطرح شد که با مطالعه آن می توان توانمندی جوانان و نوجوانان را باور و به آنها اعتماد بیشتری کرد.

* ابتدا خودتان را معرفی و موفقیت های خود را در جشنواره ها و رقابت های علمی بازگو کنید؟

رامتین قاسم پور، دانش آموز پایه هشتم دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بابایی قزوین هستم و در حال  حاضر تحقیق و پژوهش هایی بر روی ژل ضدعفونی کننده و رفع عیوب بسته بندی مواد غذایی در دوران کرونا در دست بررسی دارم.

* چه تعریفی از پژوهش دارید و به نظر شما چقدر در مدارس به آن اهمیت داده می شود؟

به نظرم هدف از پژوهش رسیدن به پاسخ سوالات از طریق اندیشه ورزی و مطالعه است و هر پژوهشی به مشاهده، اندیشیدن و خلاقیت گره خورده به همین دلیل پیشنهاد می کنم به جای محدود کردن دانش آموزان در مدارس که فقط در یک ساختار منظم و قانونمند درس بخوانند، به سمت روش های جدید مطالعه و پژوهش بروند تا توانمندی اندیشیدن در دانش آموزان تقویت شود.  

در این مسیر یک روند یادگیری مسئله محور، مبتنی بر خودآموزی و دگرآموزی به دانش آموز معرفی  خواهد شد و بعد از این مرحله آموزشی، مسیر صحیح پژوهش می تواند صورت گیرد و نکته دیگر لزوم فراهم کردن امکانات و اطلاع رسانی کاربردهای آنها به دانش آموز در مدارس است. 

Capture

*پژوهش اخیر شما در چه زمینه ای بود و محصول تولیدی چه ویژگی هایی دارد؟

 تحقیق من که حدود 6 ماه طول کشید بر روی ساخت ژل ضدعفونی کننده بهبود یافته با نانو ذرات نقره  با همکاری برادرم که در زمینه نانو تدریس می کند انجام شده و در خصوص ویژگی این ژل باید گفت قیمت آن نسبت به محصولات مشابه کمتر است و می تواند قدرت ضد ویروسی و ضد باکتری بیشتری داشته باشد به طوری که در محصولات دیگر وقتی به واسطه الکل موجود در محلول، ویروس از بین می رود اگر اثر الکل هم از بین برود، امکان آلودگی همچنان وجود دارد اما ژلی که ما تولید کرده ایم ذرات نانو روی محل استفاده می ماند و امکان بازگشت آلودگی بسیار کمتر می شود.

البته این محصول باید توسط معاونت غذا و دارو تائید شود اما گفتند بر اساس قانون به افراد نمی توان مجوز داد و لازم است یک شرکت پیگیر دریافت مجوز رسمی باشد و مراحل تایید آزمایشگاهی هم زمان بر و هزینه بر است.

* تحقیقات دیگری هم داشته اید که به نتیجه برسد و محصولی تولید شود؟

بله یک دستگاه تصفیه آب ساخته ام، برای ماندگاری محصولات کشاورزی مانند گوجه و خیار هم تحقیقاتی داشته ام و موادی اختراع کرده ام که خمیردندان گیاهی است و صابون گیاهی هم به صورت پژوهشی تولید کرده ام که همه آنها بر اساس اسناد معتبر علمی خارجی و ایرانی تهیه شده است که این نانو ذرات ماندگاری را بالا می برد.

* کارهای آزمایشگاهی خود را در چه فضایی انجام می دهید؟

پژوهش سراهای دانش آموزی مکان بسیار مناسبی برای دانش آموزان است تا بتوانند ایده و دیدگاههای خود را نشان داده و شکوفا کنند، اگر این امکانات بموقع و راحت در اختیار قرار گیرد برای ما ارزشمند است.

* برای شکوفایی استعغدادها چه حمایتی لازم دارید؟ 

به نظرم در کنار دادن امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی معلمان و مدیران مدارس بهتر  است با اطلاع رسانی بموقع دانش آموزان را در جریان همه مسابقات علمی و جشنواره های پژوهشی قرار دهند تا فرصت داشته باشیم خود را برای این رقابت های علمی آماده کرده و ایده ها و تحقیقات را ارائه کنیم و با نواقص و ایراد طرح های خود هم آشنا شویم.

به هر حال جشنواره ها بهترین میدان عرضه توانمندی و ایده هاست و چون دیگران هم حضور دارند می توانیم خود را ارزیابی کرده و محک بزنیم و با تبدالد نظر انگیزه ادامه کار را هم داشته باشیم. 

* آیا تاکنون بازدیدی از واحدهای صنعتی و تولیدی داشته ای تا از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شده و برای پیدا کردن راه حل چالشها ایده ای ارائه کنید؟

خیر، تاکنون این امکان مهیا نشده اما مطلع هستم محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و ماست ماندگاری کمی دارند و ما می توانیم به جای استفاده از افزودنی ها به محصولات که مضر هم هست از بسته بندی مناسبی استفاده کنیم تا این ماندگاری بیشتر شود و با این کار از ضایعات بیشتر وضرر و زیان به تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده هم  جلوگیری شود که روی این بسته بندی کار می کنم. 

222

ایده دیگری هم دارم که روی بازیافت زباله و از بین بردن شیرابه ها و بوی بد زباله تحقیق می کنم و امیدوارم به نتیجه خوبی برسم.

* برای شناسایی و شکوفایی استعدادها چه پیشنهادی دارید؟

به نظرم اگر آموزش و پرورش جشنواره هایی برگزار کند و در آن مشکلات صنوف مختلف و صنعت را با زبان ساده به ما بگوید و در کنار آن امکانات آزمایشگاهی را مهیا کرده و در اختیار قرار دهد، می توان امیدوار بود که اتفاقات خوبی در این عرصه رخ دهد.

سخن آخر: نوجوانان و جوانان ایده پرداز را حمایت کنیم و جدی بگیریم

مصاحبه با این نوجوان 13 ساله را که به پایان رساندم از داشتن چنین دانش آموزان نخبه و باهوشی که در همه مناطق کشور و حتی روستاها وجود دارند و قادرند آینده اقتصاد و دانش ما را تضمین کنند احساس غرور کرده و بسیار امیدوار شدم که می توان با کمی همت و دقت در برنامه ریزی ها و بها دادن به اندیشه های برتر به حل مشکلات کشور کمک کرد.

هر روز و هفته شاهد بازدید مسئولان از کارخانه ها و واحدهای صنعتی هستیم که معمولا نتایج و دستاوردهای قابل توجهی هم ندارد و به یک کار تشریفاتی تبدیل شده لذا لذا پیشنهاد می کنیم با همکاری آموزش و پرورش هر از چند گاهی دانش آموزان نخبه را برای بازدید به کارخانه های شاخص و حتی مشکل دار ببریم و با زبان ساده مشکلات آنها را به همین کودکان، نوجوانان و جوانانی که شاید آنها را هنوز باور نداریم منتقل کنیم و از آنها بخواهیم روی حل مشکلات فکر کنند.

باور کنیم که فکر همین نوجوانان 13 ساله شاید از نوع نگرش های کلیشه ای و روزمره برخی مدیران برای حل چالشها بهتر بوده و گره گشا باشد، شک نکنیم از میان همین دانش آموزان امروز، دانشمندانی ظهور خواهند کرد که بدون ادعا و غرور خواهند توانست به پویایی صنعت و کشاورزی و سایر امور کشور کمک کنند. 

رامتین 33

در این راستا خبرگزاری برنا نیز احساس مسئولیت کرده و رسالت اصلی خود را شناسایی و معرفی جوانان مستعدی چون رامتین ها و کشتکارها می داند تا گامی در مسیر شکوفایی علمی کشور بردارد.

در صورتی که جوانان نخبه تمایل دارند تا ایده ها و ابتکارات خود را از طریق خبرگزاری برنا مطرح کنند با اشتیاق کامل این رسانه را در اختیارشان قرارخواهیم داد تا صدای خود را به گوش دیگران برسانند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز