رئیس شورای استان قزوین:

طرح های کاربردی شورای استانها در کمیسیون های مجلس بررسی شود

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۱۴:۴۳:۳۶
کد خبر: ۱۱۰۹۰۴۵
طرح های کاربردی شورای استانها در کمیسیون های مجلس بررسی شود
رئیس شورای استان قزوین گفت: برای تقویت جایگاه شوراها و خدمت رسانی بهتر به مردم باید طرح ها و ایده های کاربردی شورای استانها در مجلس بررسی و تصویب شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛  لطف الله سیاهکلی رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین روز پنجشنبه به همراه رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه شورای استان قزوین در خصوص مشکلات و پیشنهادات اعضا برای ارتقای جایگاه شورا گفتگو کردند.

مهدی عبدالرزاقی در این نشست اظهارداشت: با تشکیل شوراهای شهری و روستایی در هر استان یک شورای استانی با حضور شش نفر در قزوین شکل گرفته و منتخبان استانی نیز در شورای عالی استانها حضور دارند تا دیدگاههای همه مناطق مطرح شود.

55

وی اضافه کرد: خوشبختانه دو نماینده از استان قزوین(مهدی عبدالرزاقی و افتخاری ) در شورای عالی استانها حضور دارند و این فرصت می تواند برای ارائه ایده های کاربردی و حل مشکلات شوراها موثر باشد.

عبدالرزاقی بیان کرد: در خصوص موضوعات و مشکلات شوراها در حوزه استانی، نظارتی و اختیارات تعریف شده ولی با چالش هایی مواجهیم که از نمایندگان مجلس برای حل آنها انتظار مساعدت داریم.

کاهش اختیارات شورای استانها منطقی نیست

وی گفت: 17 عضو منتخب شورای عالی استانها در واقع عصاره ۱۲۵ عضو هزار شوراها محسوب می شوند که این ظرفیت می تواند در انعکاس دیدگاهها، چالش ها و مشکلات این نهاد مردمی نقش آفرین باشد.

عبدالرزاقی یادآورشد: کمیسیون های تخصصی و مرکز پژوهش های شورای عالی استانها برای اصلاح قوانین شوراها طرح هایی ارائه کرده اند اما هرگز به کمیسیون ها و صحن مجلس نرسیده است.

رئیس شورای استان قزوین بیان کرد: علیرغم شکل گیری شورای عالی استانها هنوز طرح خوبی به قانون تبدیل نشده که انتظار داریم با کمک‌ نمایندگان این کار تسهیل شود.

وی افزود: ماده ۵۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مواردی است که متاسفانه اختیاراتش از شورا سلب و به وزارت کشور واگذار شده هر چند شاید نمایندگان هم تمایلی ندارند تا اختیار خود را کاهش دهند اما این رویکرد منطقی نیست و جایگاه شورا را تضعیف می کند. .

1

عبدالرزاقی اظهارداشت: در گذشته اگر عوارضی در شهرها وضع می شد شورا اختیار کسب آن درآمد را داشت اما با این روش شاهد حذف منابع درآمدی شوراها و شهرداری ها هستیم.

وی گفت: 4 طرح مهم از جمله مدیریت یکپارچه شهری در شورای عالی استانها در حال بررسی است که اعلام وصول شده که به مجلس ارجاع خواهد شد و تصویب آن می تواند به نظم و ساماندهی مدیریت شهرها کمک کند.

رئیس شورای استان قزوین اضافه کرد: همچنین ارزش افزوده از منابع درآمدی مهم شهرداریها محسوب می شود که اگر دچار چالش شود بسیاری از شهرداری ها در اداره خود هم مشکل خواهند داشت.

وی بیان کرد: در استان قزوین ۲۵ شهر داریم که اکثر آنها کوچک و بدون منابع درآمدی پایدار هستند و اگر این منبع درآمدی حذف شود حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود با بحران مواجه می شوند لذا عدالت در توزیع اعتبارات ارزش افزوده نیز یک ضرورت است.

عبدالرزاقی در ادامه اظهارداشت: شهرداری شهرهای کوچک در ساخت و ساز و شهرسازی درآمدی ندارند و علیرغم این که در همه کشور شعار درآمد پایدار شهری داده می شود اما هیچ مدل منطقی در کار نداریم  و شهرها از محل دریافت عوارض و صدور پروانه و جرایم ساختمانی و ماده 100 اداره می شوند.

حذف ماده 100 موجب تعطیلی شهرداری های کوچک می شود

وی بیان کرد: اگر ماده ۱۰۰ اصلاح یا حذف شود اکثر شهرداری های کوچک ورشکست می شوند چون یک چهارم درآمد آنها از محل ماده ۱۰۰  است و در شهرهای کوچک این اعتبار ارزش افزوده یک عامل حیاتی محسوب می شود و نیمی از شهرداری های کوچک استان اگر ارزش افزوده نگیرند تعطیل خواهند شد. 

22

عبدالرزاقی با اشاره به مشکلات شهر قزوین هم گفت: در ماههای پایانی شورای پنجم با مشکلاتی در شهر قزوین مواجهیم که از نمایندگان استان انتظار داریم برای حل آن اقدام کنند تا رضایت مردم جلب شود.

طرح توسعه امامزاده حسین(ع) قزوین اشتباه بود

وی بیان کرد: طرح توسعه امامزاده حسین(ع) بسیار کلان و بزرگ دیده شد و تکمیل آن و ساماندهی محله دباغها بیش از 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین آن ممکن نیست.

رئیس شورای استان قزوین اظهارداشت: اجرای این طرح از ابتدا اشتباه بود و در هیچ کجای دنیا مردم بومی و اصیل یک منطقه را کوچ نمی دهند تا خانه هایشان تخریب شود لذا این طرح از ابتدا درست اجرا نشد و ما سالها فریاد زدیم تا کار متوقف شود زیرا تغییر بافت محدوده امامزاده حسین(ع) بزرگتربن آسیب را به بافت وارد کرده اما زورمان نرسید.

وی گفت: این طرح با این وسعت تا 15 سال آینده نیز عملیاتی نخواهد شد و بهتر است یا کار متوقف شده و یا کوچک تر تعریف شود تا امکان عملیاتی شدن را داشته باشد.

عضو شورای شهر قزوین یادآورشد: محله بلاغی قزوین حدود ۲۰ سال حوزه مدیریت شهری را درگیر خود کرده و قرار بود طرح شهید انصاری شرقی ادامه یافته و از باغ دبیر و خیابان سپه عبور کند که در این راستا ۱۰۰ پلاک خریداری شده است.

وی اضافه کرد: با تغییر مدیران راه و شهرسازی متاسفانه سیاست ها هم تغییر می کند که این روند موجب توقف و کند شئن کارها می شود برای نمونه در طرح توسعه امامزاده حسین شهرداری قزوین ۱۰۴ پلاک به ارزش ۱۰۰  میلیارد تومان را تملک کرده اما هنوز طرح مسکوت مانده و نبود سیاست واحد در شورای عالی معماری و شهرسازی چالش بارنگیز است.

عبدالرزاقی اظهارداشت: بیش از ۷۰ میلیارد تومان سرمایه های شهرداری در دو طرح متوقف شده و امروز قسمتی از شهر قزوین با مشکل تراکم در ساخت و ساز مواجه شده و برای نمونه در خیابان های خیام و فردوسی ۴۰ پلاک در ۴ طبقه ساخته شده و بقیه دو طبقه مجوز می دهند که بی عدالتی است.

وی گفت: هر ملکی که در قزوین ثبت تاریخی شده ویران شده و هر مالک که متولی است پس از این کار ساختمان را  رها می کند و این روند ایراد اساسی دارد.

عبدالرزاقی از تخریب باغستانهای سنتی شهر قزوین هم ابراز نگرانی کرد و افزود: یک زمان وسعت باغستان قزوین  بالغ بر ۵ هزار هکتار بود اما با بی توجهی و سیاست های غلط مسئولان متاسفانه این میزان به ۲۵۰۰ هکتار کاهش یافته و اگر برنامه مدونی برای صیانت از آن نداشته باشیم این مقدار هم نابود می شود.

وی گفت: هر باغی که پلاک میراث طبیعی می گیرد رها می شود و نه میراث فرهنگی و نه مالک هیچ انگیزه ای برای حفظ آن ندارند.

عبدالرزاقی اضافه کرد: نگهداری یک باغ کوچک سالانه حدود 25 میلیئون تومان هزینه دارد و اگر باغستان صرفه اقتصادی نداشته باشد رها شده و نابود می شود.

وی گفت:حفظ باغستان سنتی قزوین نیازمند یک عزم ملی و جهادی و تصمیم متمرکز و همکاری همه جانبه  دستگاه های اجرایی و نمایندگان استان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز