رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

مدیریت ها در دشت قزوین باید اصلاح شود

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۱:۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۱۱۹۲۵۷
مدیریت ها در دشت قزوین باید اصلاح شود
رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: دشت قزوین به دلیل مدیریت غلط و غیر کارشناسی در استان با بحران جدی روبرو شده و باید مدیریت ها زودتر اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مدتی است عملکرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با انتقادهایی که از بدنه سازمان به بیرون منتقل شده و نارضایتی بخشی از کشاورزان کوچک و خرده پا و نیز مشکلاتی که در دشت قزوین ایجاد شده زیر سوال رفته و چندین بار شایعه تغییر رئیس این سازمان در استان در اذهان پیچید اما هر بار شنیده ها حاکی از آن بود که با دخالت افرادی ذی نفوذ و جلب رضایت برخی مدیران ارشد استانی، موضوع جابجایی منتفی شده است.

البته در این میان امتیاز اصلی مدیر فعلی سازمان رویکرد دولت در واگذاری مشاغل مدیریتی به برخی بانوان بود تا تبلیغات خوبی در تکریم جایگاه بانوان و اذعان به توانمندی این گروه از جامعه در رسانه ها مطرح شده و مانور لازم روی آن صورت گیرد که این موضوع نیز معمولا رفع خطر می کرد. 

جهاد

روز دوشنبه دیدار مجمع نمایندگان استان قزوین به همراه استاندار، معاون اقتصادی استانداری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وزارتخانه، این شائبه را ایجاد کرد که شاید این دیدار غیر منتظره برای تصمیم گیری در مورد وضعیت مدیریت سازمان جهاد کشاورزی در استان قزوین باشد.

در گفتگو با لطف الله سیاهکلی رئیس مجمع نمایندگان استان سوالاتی را در خصوص این جلسه مهم مطرح کردیم که ایشان به سوالات ما در خصوص علت این دیدار، مسائل مطرح شده با وزیر، مشکلات بخش کشاورزی و دیدگاه نمایندگان در مورد عملکرد ریاست فعلی سازمان جهاد کشاورزی پاسخ گفت.

لطف الله سیاهکلی در خصوص نگرانی نمایندگان از وضعیت مبهم دشت قزوین و به بی توجهی به نجات آن اظهارداشت:  قزوین با داشتن دشت حاصلخیز  خود، یک استان کشاورزی و قطب تولیدات محصولات دامی و کشاورزی است و بدون تردید مدیریت آن باید به افرادی توانمند و متخصص سپرده شود تا منابع ارزشمند کشاورزی نابود نشود.

وی بیان کرد: مدتهاست با بررسی های صورت گرفته و مراجعات متعددی که از سوی کارشناسان و کشاورزان داشتیم وضعیت کشاورزی را به دقت رصد کردیم که مشخص شد اگر تدبیر نکنیم دشت حاصلخیز قزوین دچار بحران جدی خواهد شد و آیندگان ما را نخواهند بخشید.

سیاهکلی تصریح کرد: به نظر می رسد برای نجات دشت قزوین هیچ برنامه ای وجود ندارد و مسائل مهمی چون آبخیزداری و آبخوان داری، تدوین الگوی کشت، توزیع مناسب نهاده و کنترل قیمت کود و سم و استفاده از آبهای سطحی و صیانت از آب های زیرزمینی مورد غفلت واقع شده و تداوم این روند نگران کننده است.

تغییر مدیریت جهاد کشاورزی در استان قزوین یک ضرورت است

وی اضافه کرد: با افزایش 10 برابری قیمت سم و کود برای سال آینده نگران وضعیت قیمت محصولات کشاورزی هستیم و اگر نتوانیم وضعیت را مدیریت و کنترل کنیم در ماههای آینده با افزایش قیمت محصولات کشاورزی و اعتراض بهره برداران و مصرف کنندگان روبرو خواهیم شد.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: عقب ماندگی در حوزه کشاورزی استان بسیار زیاد است و اگر بسرعت اقدام نکنیم با خسارات جبران ناپذیری مواجه خواهیم شد.

سیاهکلی اضافه کرد: دشت قزوین، میراث ارزشمند و گرانبهایی است که از گذشته به ارث رسیده و امروز همین دشت در تامین امنیت غذایی کشور و استان نقش حیاتی دارد، لذا قرار نیست با مدیریت های ضعیف و تحمیلی با دست خودمان نابودی دشت قزوین را رقم بزنیم و شاهد از بین رفتن سرمایه های خود باشیم.

وی گفت: دشت قزوین از دشت های منحصر به فرد و بی نظیر در کشور محسوب می شود اما مدیریت آن به گونه ای است که در آینده با چالش هایی مواجه خواهیم شد که هزینه های سنگینی به کشور و استان تحمیل خواهد کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان کرد: بارها گفته ایم نگاه نمایندگان استان تذکر، هشدار و کمک به حل مشکلات است و تاکید کرده ایم هرگز در انتخاب مدیران دخالت نمی کنیم مگر آن که مدیری ضعیف باشد و نتواند وظیفه خود را انجام دهد و با تعامل در صدد اصلاح امور خواهیم بود.

222222

سیاهکلی افزود: برای ارائه راهکار و تعامل با مدیریت ها روز دوشنبه جلسه ای با حضور استاندار، معاونان اقتصادی و نمایندگان استان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی با وزیر جهاد داشتیم و سوالات و دیدگاههای خود را مطرح کردیم و خواستار حل مشکلات این بخش شدیم.

وی اظهارداشت: در این جلسه بخشی از مشکلات و چالش های بخش کشاورزی استان را با وزیر محترم مطرح کردیم و هشدار دادیم و اعلام کردیم مدیریت غلط حاکم بر جهاد کشاورزی در تهران و قزوین اگر تداوم یابد، بزودی دشت قزوین را دچار بحران خواهد کرد و باید تا دیر نشده برای خروج از بحران اقدام عاجلی کرد.

سیاهکلی گفت: همه کسانی که افراد ضعیف و ناتوان را برای تصدی مسئولیت های مهم معرفی کرده و نیز کسانی که  مدیران ضعیف را بکار می گیرند و آنها را با همه اشتباهات حفظ می کنند باید پاسخگوی مردم باشند.

وی اضافه کرد: استان قزوین در شرایطی که از نظر دام و طیور، تولید تخم مرغ و محصولات باغی و زراعی در ردیف 10 استان برتر کشور است اما نتوانسته اعتبار مناسبی برای اجرای طرح های مهم از جمله آبخیرداری جذب کند و هنوز انبار مناسبی برای ذخیره نهاده های دامی ندارد.

سیاهکلی گفت: هنوز زنجیره تولید در استان تکمیل نشده و در ایجاد کارخانه های خوراک دام، کشتارگاه و سردخانه به میزان لازم همچنان چالش و کمبود داریم.

وی بیان کرد: نبود صنایع تبدیلی در مناطقی چون طارم و الموت و تخریب اراضی کشاورزی و بیابانی شدن اراضی از دیگر دغدغه های ما در این بخش است و به دلیل ضعف مدیریت، متاسفانه تعامل منطقی میان دستگاههای مرتبط برای حل مشکلات بخش کشاورزی و برنامه ریزی برای الگوی کشت و تسریع در اجرای سیستم آبیاری نوین و حفظ ذخایر آب زیرزمینی نیست و در این میان زیر مجموعه همکاران جهاد کشاورزی در استان هم ناراضی هستند و از کارشناسان خبره استفاده مطلوب نمی شود و تداوم این روند صلاح نیست.

خاوازی

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: دشت قزوین برای کشور جایگاه استراتژیک دارد و  برای نجات دشت قزوین باید بسرعت اقدام کرد و اعلام کرد که چه برنامه های برای نجات این دشت وجود دارد.

وی گفت: به نظر می رسد افراد غیر مسئول در سیستم اجرایی و سیاسی استان دخالت می کنند و افراد دیگری به غیر از استاندار هم در ماندن یا رفتن برخی مدیران تصمیم گیرنده هستند که به آن اعتراض داریم و وزیر جهاد کشاورزی باید به سوالات و دغدغه نمایندگان اهمیت بیشتری دهد .

راهی پر فراز و نشیب در مسیر رئیس جهاد کشاورزی قزوین/ ماندن یا رفتن

به نظر می رسد اولین بانویی که با حرف و حدیث های فراوان ریاست سازمان جهاد کشاورزی را بر عهده گرفت علیرغم همه نقاط ضعف و قوتی که داشت این روزها در ادامه مدیریت خود با چالش های جدی روبروست و شاید اگر برخی معاونان قوی در اطراف این بانوی مدیر بودند می توانستند در این ایام پر حرف و حدیث به کمک رئیس خود آماده و مشکل گشا باشند.

خمسه

خمسه از مدیرانی بود که شاید اگر در تعامل با همکاران درون سازمان خود بهتر و منطقی تر برخورد می کرد و در انتخاب برخی معاونان اطراف خود دقت بیشتری کرده بود و نصیحت معاونان سابق و با تجربه ای که برکنار شدند را می شنید( نگذاشتند که بشنود) مشکلات کمتری داشت و امروز معلوم نیست با نارضایتی هایی که در میان همکارانش حاصل شده آیا می تواند در چند ماه باقیمانده از دولت صندلی مدیریت را حفظ کند و یا با خداحافظی بی سرانجام تجربه تلخی را برای واگذاری پست های مهم به بانوان در آینده از خود برجای خواهد گذاشت. 

نظر شما