سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین:

تالاب اله آباد آبیک میزبان ۲۲ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی است

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۰۹:۰۴:۵۲
کد خبر: ۱۱۲۶۶۱۷
تالاب اله آباد آبیک میزبان ۲۲ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی است
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: تالاب اله آباد آبیک میزبان 22 گونه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی با جمعیتی بیش از 2500 قطعه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مهران شنتیایی در این باره اظهار کرد: تالاب ها از حاصلخیزترین و مولدترین محیط های زمین هستند در واقع تالاب ها زیستگاه هایی هستند که جانشینی ندارند وکارکرد تالاب ها بسیار متنوع و حیاتی است، حفظ مواد مغذی، نگهداری رسوبات، تغذیه آب های زیرزمینی، جذب کربن، حفظ آب و هوای محلی و حمایت از شبکه های غذایی وسیع و دنیای عظیم تنوع زیستی به عنوان گنجینه های بیولوژیکی طبیعت از محاسن تالاب در حفظ محیط زیست است.

وی تصریح کرد: استان قزوین از این موهبت الهی بی بهره نبوده و دارای تالابهای همچون، تالاب اله آباد، تالاب اوان، تالاب دریابک و سایر تالاب های کوچک طبیعی و تالاب های مصنوع ساخت است.

شنتیایی گفت: با توجه به برنامه های اداره نظارت بر امور حیات وحش، اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین و حضور و مشارکت کارشناسان متخصص و محیط بانان ادارات و واحدهای تابعه پایش از تالابهای استان در برنامه کاریاست و 22 گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی با جمعیتی بیش از 2500 قطعه شناسایی شده است که بیشترین جمعیت¬ها متعلق به گونه¬های اردک سرسبز، آنقوت، کاکایی سرسیاه، باکلان بزرگ، خروس کولی، خوتکا، اگرت کوچک، حواصیل خاکستری وچنگرمتوسط میباشد که نسبت به سال گذشته افزایش جمعیت پرندگان بیش از 2.5 برابر بوده است وشرایط خوب آب و هوایی در روزهای سرد سال جاری در این افزایش بی تاثیر نبوده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین  اظهار کرد: رویکرد حفاظت، احیاء و حمایت از تالاب ها با استفاده از برنامه های مشارکتی به ویژه جوامع محلی از جمله برنامه هایی اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین است که امیدواریم با همکاری همه جانبه مسئولین دستگاه های اجرایی استان، گروه های مردم نهاد، جوامع محلی بتوانیم به این مهم نائل شویم.

تالاب یعقوب آباد جزء تالاب فصلی آبدار ( مجموعه تالابهای اله آباد ) بمساحت دو هزار و 521 هکتار است که از رودخانه و مسیل های زیاران ، بهجت آباد، جزمه، شهر آباد مشروب می شود و نیاز آبی تالاب یعقوب آباد  بر اساس مطالعات صورت 42 میلیون متر مکعب در سال است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز