معاون معدنی وزارت صمت:

معادن بهترین جایگزین برای رهایی کشور از اقتصاد نفتی است

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ۱۷:۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۱۵۸۶۰۰
معادن بهترین جایگزین برای رهایی کشور از اقتصاد نفتی است
معاون معدنی وزارت صمت گفت: معادن بهترین جایگزین اقتصادی برای رهایی کشور از وابستگی به نفت و شکست تحریم هاست.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ اسدالله کشاورز  روز پنجشنبه در مراسم افتتاح کارخانه بزرگ مس کاتدی طارم در روستای ماهین در بخش طارم سفلی استان قزوین اظهار داشت: در یک دهه گذشته به یک شرکت دولتی پیشنهاد کردیم تا معدن چیزه که در جوار معدن مس طارم قرار دارد را در اختیار گرفته و به بهره برداری برساند اما تمایلی برای سرمایه گذاری در آن وجود نداشت و امروز با حضور یک سرمایه گذار اهل و متخصص بخش خصوصی شاهد افتتاح مجموعه ارزشمندی هستیم که آثار آن اقتصاد منطقه را متحول خواهد کرد.

وی بیان کرد: این واحد پس از 14 سال تلاش به ثمر نشسته و امیدواریم موجب تحول اساسی در اشتغال و اقتصاد استان قزوین و منطقه شود.

مس 78

معاون معدنی وزارت صمت تصریح کرد: استان قزوین از پتانسیل معدنی بسیار خوبی برخوردار است و داشتن معادن سرب و روی، معادن فلزی، آلومیت و مس، ظرفیت خوبی برای حضور سرمایه گذاران جدید در این بخش ایجاد کرده که ما نیز از آنها حمایت می کنیم.

کشاورز بیان کرد: بخشی از معادن آلومینیوم در مناطق حفاظت شده قرار دارد که باید با کمک و همکاری محیط زیست و منابع طبیعی بتوانیم ضمن صیانت از محیط زیست به فعال شدن این معادن هم کمک کنیم.

وی گفت: در منطقه طارم سفلی در استان قزوین هم معادن آلومیت و در جنوب طارم، معادن مس با اندیس 100 و طلا شناسایی شده که استخراج آنها هزینه سنگینی دارد و باید با تکنولوژی جدید بتوانیم هزینه های بهره براری را کاهش دهیم تا سرمایه گذاری در آن مقرون به صرفه باشد.

معاون معدنی وزارت صمت یادآورشد: استان قزوین از نظر ذخایر معدنی فلزات بسیار غنی است و در رنکینگ متوسط کشوری قرار دارد لذا از استاندار محترم و نمایندگان انتظار داریم زمینه همکاری دستگاههای اجرایی بویژه منابع طبیعی و محیط زیست برای فعال شدن این معادن در استان قزوین را مهیا کنند.

معدن، بهترین جایگزین اقتصاد بدون نفت 

کشاورز در ادامه اظهارداشت: برای رهایی از وابستگی به اقتصاد نفتی بدون تردید، معدن بهترین گزینه است و در سال های تحریم هم تنها پشتیبان اقتصاد کشور همین معادن بود.

مس 654

وی گفت: در سال های اخیر علیرغم فشارهای اقتصادی خوشبختانه معادن متعددی به مرحله افتتاح و اکتشفاف رسید که کمک اقتصاد کشور در دوران بدون نفت بود و این رویکرد باید با شدت تداوم یابد.

معاون معدنی وزارت صمت افزود: بخش معدن بزرگترین پشتوانه اقتصاد کشور محسوب می شود زیرا در حال حاضر در رنگینگ جهانی نیز در بخش معدن در ردیف 10 کشور شاخص جهان هستیم.

کشاورز اظهارداشت: در برخی معادن از جمله گچ در ردیف اول و در مس رتبه چهارم جهانی را از نظر ذخایر معدنی و تولید داریم و اگر از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم ارزآوری قابل توجهی خواهیم داشت.

وی گفت: کارخانه مس طارم در واقع چهارمین واحد کاتد مس در کشور است که ما ظرفیت تولید 512 هزار تن مس در کشور را داریم که در حال حاضر میزان تولید 250 هزار تن و مصرف مس 130 هزار تن است که مابقی می تواند صادر شود.

مس 3

در مراسم افتتاح کارخانه مس طارم در استان قزوین، هدایت الله جمالی پور استاندار، قبادی معاون اقتصادی، فرخزاد معاون عمرانی، فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، افضلی رئیس سازمان صمت استان و شفیعی فرماندار قزوین و حسینی مدیر عامل مجتمع مس طارم هم حضور داشتند.

 

نظر شما