رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور قزوین:

طیور علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قزوین واکسینه شدند

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۷:۵۵:۰۵
کد خبر: ۱۱۹۸۶۵۳
طیور علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قزوین واکسینه شدند
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور استان قزوین گفت: در سه ماهه اول امسال بالغ بر2 میلیون و 400 هزار دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مزارع صنعتی طیور استان قزوین استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ عیسی یزدی در این باره اظهار کرد: در راستای سیاست های سازمان دامپزشکی کشور و با هدف ارتقاء سطح ایمنی طیور در زمان مواجه با ویروس، پیشگیری و کنترل بیماری و کاهش تلفات و انتشار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور صنعتی ، عملیات واکسیناسیون  علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از ابتدای تیرماه 97 به عنوان اولین استان در کشور آغاز شد.

وی افزود: واکسیناسیون پرندگان در گروه های مشخص هدف شامل مزارع مرغ مادر – تخمگذار صنعتی و پولت تخمگذار آغاز شد که با توجه به استمرار برنامه واکسیناسیون گله های حساس در هر دوره جوجه ریزی، بر اساس دستورالعمل های مربوط به هر واکسن مصرف شد.

یزدی تشریح کرد: با توجه به وضعیت تراکم مزارع مرغ مادر و تخمگذار در کشور، استان قزوین در گروه استانهای پرخطر کشور به لحاظ وقوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده که این موضوع اهمیت انجام واکسیناسیون را جهت حفظ جمعیت و صنعت طیور کشور، محافظت از بهداشت عمومی از طریق کاهش سرعت گردش و شیوع بیماری و فراهم نمودن امنیت و ایمنی مواد غذایی کشور را دوچندان می کند.

وی همچنین ادامه داد با توجه به حساسیت گونه بوقلمون به بیماری آنفلوانزای فوق حاد و الزام انجام واکسیناسیون مذکور در مزارع پرورش بوقلمون، واکسیناسیون مزارع بوقلمون استان نیز همگام با مزارع صنعتی طیور در حال انجام می باشد. 

یزدی تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور، برنامه های کنترلی قبل و بعد از انجام واکسیناسیون در قالب اخذ نمونه از طیور واجد دریافت واکسن نیز به صورت کامل صورت گرفته و پایش طیور واکسینه شده نیز با اخذ نمونه و انجام آزمایش های تشخیص ملکولی در آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان در حال انجام می باشد. 

با توجه به نقش واکسیناسیون در افزایش سطح ایمنی طیور در مقابل ویروس بیماریزا، پوشش حداکثری طیور صنعتی استان با واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کنار رعایت اصول امنیت زیستی توسط مرغداران موجب پیشگیری کامل بیماری در جمعیت طیور صنعتی استان و بالتبع تولید مستمر مرغ و تخم مرغ با بالاترین راندمان در استان شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز