مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین:

دستگاه های شتاب نگار استان به ۳۱ دستگاه افزایش یافت

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۸:۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۲۰۰۱۰۸
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: با پیگیری های انجام شده دستگاه های شتاب نگار استان به ۳۱ دستگاه افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ قدرت اله مهدیخانی مدیر کل مدیریت بحران استان در حاشیه جلسه ای که با حضور نمایندگان مرکز تحقیقات زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی، در محل اداره کل مدیریت بحران استان تشکیل شد اظهار داشت: استان قزوین به لحاظ موقعیت زمین شناسی، در محاصره رشته گسل های  شمالی و جنوبی قرار گرفته که سوابق لرزه ای آنها حاکی از فعالیت و لرزه زا بودن این گسلها و خطرات بالقوه ای است که استان را تهدید می کند.

وی افزود: شبکه لرزه نگاری استان که دارای ۴ ایستگاه فعال در سطح استان است به پایش حرکات گسل ها اختصاص دارد و در کنار آن یک شبکه شتاب نگار نیز توسط مرکز تحقیقات زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی در ۳۱ نقطه استان مستقر شده است.

مهدیخانی تصریح کرد: ۲۱ دستگاه مربوط به سال های قبل، تعداد ۶ دستگاه در سال ۹۹ و ۴ دستگاه نیز با پیگیری های این اداره کل به تازگی در استان مستقر شده است.

شتاب نگار

وی افزود: وظیفه این شبکه، محاسبه شتاب لرزه ای زمین در هنگام بروز زمین لرزه در اندازه های مختلف است که نتایج آن می تواند در  به روز رسانی آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان و نیز تعیین محل بیشترین خسارات ناشی از زلزله کاربردهای فراوانی داشته باشد.

مهدیخانی ضمن اشاره به حادثه خیز بودن استان و لزوم ساخت و سازهای اصولی و مهندسی، از مردم خواست، نسبت به ایمن سازی غیر سازه ای منازل، محل کار و زندگی و یادگیری اصول پناه گیری و کمک های اولیه اقدام کنند.

نظر شما