معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین:

با حفر ۴۵ حلقه چاه تلفیقی می توانیم بطور موقت نیازهای آبی استان را تامین کنیم

۱۴۰۰/۰۴/۱۲ - ۲۳:۳۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۰۱۶۰۲
با حفر ۴۵ حلقه چاه تلفیقی می توانیم بطور موقت نیازهای آبی استان را تامین کنیم
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: تاکنون 55 حلقه چاه تلفیقی در استان حفر شده و در صورت تامین اعتبار و حفر 45 حلقه چاه دیگر می توانیم به صورت موقت نیازهای ابی استان را تامین کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با موضوع مدیریت مصرف آب و برق استان عصر شنبه در سالن مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد.

حمید منصوری در این جلسه گفت: در سال جاری به دلیل کاهش بارشها، خشکسالی و مصرف بی رویه با چالش جدی مواجهیم به طوری که در سال گذشته ورودی آب به سد طالقان 16 مترمکعب بود که امسال به 5 مترمکعب کاهش یافته است.

وی افزود: حجم آب سد طالقان از 318 میلیون مترمکعب در سال قبل به 180 میلیون مترمکعب رسیده و بیش از 200 میلیون مترمکعب کمبود داریم و باید با صرفه جویی آن را جبران کنیم.

منصوری تصریح کرد: سال قبل 12 متر بر ثانیه آب داشتیم و امروز به 6 متر بر ثانیه رسیده و با افزایش دما شاهد افزایش مصرف و پایین رفتن سطح آب زیرزمینی هستیم که تداوم آن نگران کننده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: در سالهای گذشته توانستیم افت آبخوان را به صفر برسانیم اما امسال مجددا شاهد کاهش سطح آبهای زیرزمینی هستیم زیرا دو ماه زودتر چاههای آب کشاورزی روشن شده و وارد مدار شده است.

image_2021_7_3-22_22_53_263_9tL

فعال شدن 55 حلقه چاه تلفیقی

منصوری گفت: یکی از ویزگی های دشت قزوین وجود چاههای تلفیقی است که در بحران می تواند کمک ما باشد که در این راستا بیش از 102 حلقه چاه تلفیقی در مناطق مختلف استان داریم که تاکنون 55 حلقه آن وارد مدار شده است.

وی اضافه کرد: لازم است 49 حلقه چاه تلفیقی دیگر وارد مدار شود که این کار به 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که درصورت تامین 5 میلیارد تومان آمادگی داریم بسرعت این چاهها را وارد مدار کنیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان قزوین اظهارداشت: وجود چاههای تلفیقی یک ظرفیت بی نظیر در دشت قزوین است که در سایر نقاط کشور مانند آن نیست و باید در بحران از این ظرفیت برای رفع کمبوها بهره گیریم.

منصوری اظهارداشت: در صورت وارد مدار شدن چاههای تلفیقی می توانیم آب مورد نیاز باغستانها را نیز تامین کنیم.

وی بیان کرد: پیشنهاد می شود از اعتبارات بحران برای حفر چاههای تلفیقی استفاده شود تا بسرعت بتوانیم وضعیت کم آبی را مهار کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز