بهروز کاکاوند در گفتگو با خبرگزاری برنا:

صنعت آبزی پروری در صورت حمایت جدی می تواند ارزآوری مناسبی داشته باشد

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۱۰:۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۲۰۳۲۳۲
صنعت آبزی پروری در صورت حمایت جدی می تواند ارزآوری مناسبی داشته باشد
مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور گفت: آبزی پروری صنعت مغفول مانده در اقتصاد با ظرفیت خوبی که دارد در صورت حمایت دولت و تسهیل در فرآیند صدور مجوز می تواند به ارزآوری کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ بهروز کاکاوند در خصوص ظرفیت های شیلاتی کشور و استان اظهارداشت: ظرفیت تولید و صادرات آبزیان در کشور بالاست مشروط بر اینکه با کشورهای اروپایی ارتباط برقرار شود تا این محصول صادر و ارزآور شود.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته صادرات خوبی داشتیم و عمده کشورهای اروپایی خریدار محصولات ایران بودند اما بعد از تحریم ها محدود شدیم و فقط به کشورهای همسایه اکتفا کردیم که این کشورها عملآ در زمینه فروش آبزیان واسطه هستند یعنی محصول ما را خریداری کرده و با بسته بندی مناسب به نام تولیدی خودشان صادر می کنند.

شیلات

کاکاوند تصریح کرد: در زمینه محصول خاویار هم با توجه به اینکه ایران را قبل از نفت با خاویار می شناختند خاویار ایران در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و می توان اذعان کرد این کالا از سبد صادرات حذف شده و خاویار اصلی(اورجینال) و دریایی و خاویار پرورشی حدود دو الی سه تن تولید می شود که به طور میانگین هر کیلو تقریبا سه هزار دلار صادر می شود.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور یادآورشد: آخرین وضعیت صادرات خاویار اورجینال سالی 350 تن بر اساس آخرین آمار بود که هرکیلو  5 هزار یورو ارزش دارد البته خاویار ایران از خاویار روسیه هم مرغوب تر است زیرا زیستگاهی که ما در اختیار داریم باعث شده خاویار تولید ایران مرغوب تر باشد.

چین گوی سبقت در صادرات خاویار را ربوده است

کاکاوند اظهارداشت: یک زمان که چینی ها حتی نمی دانستند  خاویار چیست و از ایرانی ها این محصول را را سوغات می گرفتند اما در حال حاضر به یکی از بزرگترین صادرکنندگان خاویار تبدیل شده اند. 

937504

وی اضافه کرد: حتی افغانستان وارد تولید این محصول شده در حالی که یک زمان اتباع بیگانه در مزارع و استخرهای شیلات ما فقط کارگری می کردند اما امروز تولید کننده شده اند و برخی از کشورها با لوگو و برند ایران ، خاویار صادرات می کنند و متاسفانه شیلات ما هم هیچ کاری نکرده و بازار را از دست داده و احیای این بازار بسیار سخت است و به برنامه ریزی و تلاش زیادی نیاز دارد.

کاکاوند گفت: بیش از  3400 کیلومتر نوار ساحلی داریم که می تواند در بخش کشاورزی و آبزی پروری مورد استفاده قرار گرفته و ارزآوری خوبی داشته باشد چون ما در حوزه میگو و خاویار 99 درصد محصول صادراتی داریم که متاسفانه به دلایلی مانند سوء مدیریت از این ظرفیت بخوبی استفاده نشده است.

وی افزود اگر مدیریت منطقی داشتیم و اصل 44 بدرستی رعایت می شد به نتایج بهتری رسیده و می توانستیم با دسترسی به آب های دریای عمان و خلیج فارس و خزر به عنوان یکی از بزرگترین صادرکننده در حوزه آبزیان در منطقه تبدیل شویم.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور اظهارداشت: تولید آبزیان یک فرصت ارزشمند است تا با بهره گیری از روش های مدرن بتوانیم از این محصول ارز مناسبی کسب کنیم اما متاسفانه هیچ کار جدیدی صورت نگرفته و اوضاع هر روز بدتر می شود و شاهد کاهش تولید میگو هستیم و حتی در تولید ماهی قزل آلا که در مقطعی رتبه اول را داشتیم امروز متاسفانه روند رو به نزول را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: در شرایطی که باید تولید ما از 500 هزار تن تولید سالانه آبزیان به برنامه توسعه می رسیدیم و حداقل دو تا سه میلیون تن تولید را محقق می کردیم ولی متاسفانه نه تنها به برنامه هدف گذاری شده نرسیدم بلکه شاهد کاهش تولید هم بوده ایم.

کاکاوند در خصوص ویژگی تولید آبزیان گفت: زمین هایی که برای پرورش آبزیان در نظر گرفته می شود لازم نیست مرغوب باشد بلکه می توانیم از زمین های درجه سه و چهار برای تولید استفاده کنیم.

156348672

وی اضافه کرد:  آب شوری هم که در ایران داریم نتوانسته ایم برای شیرین کردن آن اقدام کنیم در حالی که کشورهای عربستان و امارات از دستگاههای آب شیرین کن استفاده و این مشکل  را برطرف کرده اند.

کاکاوند بیان کرد: باید اذعان کرد «پرورش در قفس» از روش هایی است که می توانیم با ظرفیت دریاهایی که در اختیار داریم بخوبی استفاده کنیم و  تولید این محصولات را افزایش دهیم و آن را جایگزین نفت کرده و بخشی از نیازهای ارزی خود را تامین کنیم.

وی در خصوص مشکلات و موانع تولید هم گفت: به روز نبودن قوانین( ضرورت اصلاح قوانین)، تغییرات یک شبه بخشنامه ها و آیین نامه ها، توجه به بسته بندی مناسب با تکنولوژی روز، از مشکلاتی است که در صورت رفع آن می تواند به رونق بخشیدن به این صنعت سودآور کمک کند.

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات آبزیان کشور بیان کرد: متاسفانه در این بخش نیز مانند نفت که خام فروشی را سهل ترین راه می دانیم بیشتر کلی فروشی می کنیم در حالی که می توانیم با بهره گیری از صنایع فرآوری و تبدیلی محصولاتی با ارزش افزوده بیشتری تولید کرده و ارزآوری و سودآوری بالایی را از این محصولات داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: استانداردهای بخش آبزیان در اروپا و روسیه مقابل هم هستند و ما مجبوریم محصولات خود را به روسیه ارسال کنیم و چون روسیه هم استاندارد اروپا را قبول ندارد دچار چالش می شویم.

کاکاوند افزود: موارد اصلی ما موضوعات بانک و مالی است و  اصل 44 حتی به میزان ده درصد هم در بخش آبزیان اجرایی نشده و معلوم نیست وام های کلانی که به صورت تسهیلات تبصره ای پرداخت شده و اسامی گیرنده ها هم اعلام نمی شود بر چه مبنایی داده شده اما کشاورزان و پرورش دهندگان آبزیان برای سرمایه در گردش باید مدتها منتظر بمانند و از اجرای طرح های تولیدی محروم شوند.

وی اظهارداشت: امیدواریم شاهد کاهش فرآیند صدور مجوز و تولید و صادرات باشیم تا تولیدکنندگان بخش آبزی و شیلات با سرعت بیشتری در این عرصه فعالیت کنند.

استخر

وی گفت: توسعه بخش کشاورزی تا زمانی که به واردات ارزش قایل نشویم و کشاورزی در اولویت های بعدی قرار دارد محقق نمی شود و ما امیدواریم دولت به وعده های خود عمل کند تا شاهد رونق این بخش باشیم.

کاکاوند در خصوص ظرفیت تولید خاویار در استان قزوین هم تصریح کرد: شاید در نگاه اول کسی باور نکند در استان قزوین ظرفیت تولید خاویار وجود دارد زیرا ما بهترین آب را برای تولید این محصول داریم البته باید از تکنولوژی های جدید استفاده کنیم و مکان های تولید در کنار آب های رونده و رودخانه باشد و از سیستم های مدار بسته با یک صدم مصرف آب مورد نیاز وارد تولید این محصول شویم تا صرفه اقتصادی داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز