علیرضا وارثی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

۹۱ هزار نفر از خدمات مددکاری و روان شناسی دفاتر امور آسیب دیدگان برخوردار شدند

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۰۸:۰۰:۱۱
کد خبر: ۱۲۰۹۳۲۵
۹۱ هزار نفر از خدمات مددکاری و روان شناسی دفاتر امور آسیب دیدگان برخوردار شدند
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در سال گذشته بیش از 91000 نفر از خدمات مددکاری، روانشناسی، آموزشی، حقوقی دفاتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان برخوردار شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ علیرضا وارثی به مناسبت هفته بهزیستی در خصوص فعالیت دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی اظهارداشت: آسیب های اجتماعی ماحصل فرآیند های بسیار پیچیده ای است که این فرایندها در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و روانی به وقوع پیوسته و اشکال خاص آسیب های اجتماعی را متبلور می کند.

وی اضافه کرد: همسر آزاری، کودک آزاری، فرار، خودکشی، کودکان کار و خیابان، طلاق و بسیاری از موارد دیگر از جمله این آسیب ها محسوب می شوند و این باور وجود دارد که برای ساماندهی این آسیب ها، به ذهنیت و برخورد همه جانبه نیاز است.

وارثی تصریح کرد: پرداختن و اصلاح ساختارهای کلان جامعه و از سوی دیگر ارایه خدمات تخصصی به آسیب دیدگان اجتماعی دو راهبردی است که باید ناگزیر به آن ها متوسل شد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآورشد: معاونت امور اجتماعی بهزیستی از طریق دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی در راستای  تحقق اهداف یاد شده فعالیت های متعددی را  اجرا می کند که در این زمینه دفاتر امور آسیب دیدگان اجتماعی در سال گذشته  بیش از 91000 مورد خدمات مددکاری، روانشناسی، آموزشی، حقوقی به مددجویان ارائه کرده است.

وی گفت: همچنین کودکان آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند که به دلیل نابالیدگی جسمانی و عقلانی، توان حفاظت از خود را ندارند و در این راستا حضور روزانه صدها کودک در سطح شهرها، زنگ خطری است که ما را به رسیدگی جدی تر به این مسئله ملزم می کند.

کودک کار

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآورشد: مراکز رسیدگی به امور کودکان خیابانی به منظور ارائه خدمات به این افراد راه اندازی شده که در این مراکز خدمات مددکاری اجتماعی، ‌پزشکی، روان پزشکی و حقوقی به کودکان کار و خیابان و خانواده آنان ارائه می شود تا زمینه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از این حضور بر کودک، خانواده و جامعه مهیا شود.

وارثی اضافه کرد: خدمات ارائه شده در این مراکز با تاکید بر رویکرد توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی کودکان خیابانی است. 

وی گفت: در حال حاضر یک مرکز شبانه روزی در مرکز استان و دو مرکز روزانه در شهرستانهای قزوین و تاکستان به کودکان کار و خیابان خدمات ارائه می کنند که در سال گذشته در راستای حمایت از کودکان کار و خیابان جلسات متعددی برای اشتغال، حمایت و توانمند سازی خانواده آنها صورت گرفت.

وارثی اظهارداشت: از طریق حمایت های صورت گرفته از 16 خانواده با حمایت های مالی زمینه اشتغال آنها مهیا شد و این خانواده ها توانمند و 44 نفر از والدین کودکان نیز به اداره کار ارجاع شدندکه برای تعدادی از والدین شغل ایجاد شد.

اشتغال 3

وی بیان کرد: در زمینه آموزش فنی و حرفه ای 74 نفر از کودکان بالای 15سال و خانواده های آنان برای بهره مندی از آموزشهای فنی و حرفه ای ارجاع داده شدند که 14 نفر از کودکان در قالب طرح «استاد شاگردی» از آموزش های هنری بهره مند شدند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در ادامه به فعالیت مرکز زنان آسیب دیده اجتماعی در این اداره اشاره کرد و گفت: در این مراکز به زنانی که به دلایل مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دچار آسیب شده و به مفاسد اخلاقی روی آورده اند با هدف بازتوانی روانی  و اجتماعی این افراد و بازگشت سالم آنها به اجتماع، خدمات تخصصی ارائه می شود که تاکنون 272 نفر پذیرش شده اند.

وی در خصوص فعالیت مرکز دختران در معرض آسیب هم بیان کرد: دختران و زنان از جمله افراد آسیب پذیر در جوامع هستند که این آسیب پذیری بخصوص در جوامع در حال گذار بیشتر دیده می شود. 

وارثی گفت: امروزه فرار دختران از منزل به دلایل مختلف یکی از معضلات اساسی کشور به حساب می آید و ما با ایجاد خانه های  سلامت در حقیقت کاشانه امنی برای دخترانی که به دلیل سرپرستی نامناسب در خانه های خود زندگی نمی کنند ایجاد کرده ایم که در این خانه ها با ارایه خدمات تخصصی برای به استقلال رساندن این دختران تلاش می شود تا بتوانند با درایت کامل وارد جامعه شوند.

بهزیستی 1

فعالیت مرکز خانه امن زنان خشونت دیده:

وی در ادامه بیان کرد: خانه امن زنان خشونت دیده برای اقامت موقت زنان خشونت دیده و فرزندان همراه ایشان (به استثناء پسران بالای 12 سال) تدارک دیده شده که در زمان اقامت در این مکان می توانند از امکانات و خدمات تخصصی در سه سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی در راستای رفع خشونت و آسیب های وارد شده به صورت رایگان بهره مند شوند.

وارثی تصریح کرد: در این راستا در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری تعداد 109 نفر از خدمات حمایتی و نگهداری بهره مند شدند.

نظر شما