گلیم دست باف در روستای اندج الموت ثبت ملی شد

۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ۱۷:۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۲۸۱۰۵۴
گلیم دست باف در روستای اندج الموت ثبت ملی شد
با پیگیری و دفاع منطقی نماینده قزوین از ظرفیت های صنایع دستی روستایی، گلیم دست باف در روستای اندج الموت ثبت ملی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ پس از ماهها پیگیری کارشناسی از سوی میراث فرهنگی استان و دفاع منطقی و مستدل لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در جلسات کارشناسی و همکاری وزیر میراث فرهنگی سرانجام برای اولین بار « گلیم دست باف» روستای اندج در منطقه الموت قزوین در فهرست صنایع دستی ایران ثبت ملی شد.

لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در سفر به مناطق روستایی الموت با درخواست های متعددی از سوی روستاییان مواجه بود که خواستار حمایت از صنایع دستی منطقه و کمک به اشتغال و معیشت ساکنان روستایی و رونق کسب و کار و گردشگری می شدند.

این مطالبات مردمی در دستور کار این نماینده مردمی قرار گرفت و پس از شناسایی ظرفیت های صنایع دستی بویژه گلیم روستای اندج که از ویژگی و زیبایی خاصی برخوردار است برای معرفی این ظرفیت به مسئولان کشوری اقدام شد و سرانجام این اثر زیبای دست بافته روستایی به ثبت ملی رسید.

1603492

ثبت ملی روستای گلیم اندج به اشتغال روستایی کمک می کند

پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در حاشیه سفر به قزوین در این باره اظهارداشت: خوشبختانه ظرفیت های بسیار ارزشمندی در اقصی نقاط کشور در زمینه صنایع دستی وجود دارد که با حمایت و شکوفایی آنها می توانیم به معیشت و اقتصاد روستاها و شاغلان عرصه صنایع دستی هم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: منطقه الموت در استان قزوین از مناطق بسیار مستعد و زیبایی است که از نظر گردشگری هم ظرفیت های زیادی دارد و در برخی روستا های آن شاهد حضور هنرمندان بومی و محلی بویژه زنان و دخترانی هستیم که با هنر دست بافته های خود قادرند آثار زیبایی خلق کنند و به اقتصاد خود و خانواده هم کمک کنند.

محمودیان در خصوص ثبت ملی اندج به عنوان « رسوتای گلیم اندج الموت» تصریح کرد: گلیم اندج یکی از صنایع دستی‌ خاص الموت است و از ویژگی های منحصربه ‌فرد آن طراحی بدون نقشه و رنگ و طرح خاص است به گونه‌ای که هر بافنده به صورت ذهنی گلیم را طراحی می‌کند.

733fbaea-e866-4b3b-8c2a-4b0dd2512765

وی اضافه کرد: دکتر سیاهکلی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی که از همین خطه برخاسته اند خوشبختانه در طرح موضوع و پیگیری برای شناساندن ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی منطقه تلاش زیادی کردند و برای ثبت ملی روستاها و دست بافته ها هم اقدامات موثری از سوی میراث فرهنگی استان صورت گرفت که در این مورد سرانجام به نتیجه خوبی رسیدیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: برای ثبت ملی آثار صنایع دستی نماینده قزوین دفاع جانانه و بسیار منطقی از گلیم الموت در جمع داوران انجام دادند که موضوع با جدیت از سوی کارشناسان و داوران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با نظر مساعد وزیر محترم میراث فرهنگی این اثر فاخر ثبت ملی شد.

هنرمندان بومی تقویت حمایت می شوند

محمودیان در خصوص اهمیت ثبت ملی گلیم اندج الموت اظهارداشت: این ثبت می تواند در تقویت جایگاه هنرمندان بومی منطقه بسیار موثر بوده و زمینه جذب افراد بیشتری را برای بافت گلیم مهیا کند.

نمای روستای اندچ

وی اضافه کرد: همچنین رونق اشتغال و اقتصاد منطقه الموت و روستای اندج، معرفی و ترویج ظرفیت های هنری و صنایع دستی منطقه، ترویج فرهنگ استفاده بیشتر از دست بافته های اصیل، از دیگر مزیت ها و دستاوردهای این ثبت ملی است.

محمودیان گفت: در شرایطی که کرونا بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرده و به اقتصاد خانواده ها آسیب جدی رسانده بدون تردید شناسایی و معرفی و ثبت صنایع دستی فاخر در مناطق روستایی و شهری می تواند ضمن کمک به رونق در مشاغل خانگی، زمینه جذب و گرایش بسیاری از جوانان را در این عرصه نیز فراهم کند.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از 61 اثر صنایع دستی در زمینه های مختلف از جمله گلیم، فرش، بوریابافی، منبت، سفال ثبت ملی شده و هر هفته و یا دو هفته یک بار نیز جلسات بررسی آثار جدید تشکیل شده و برای نمونه های جدید تصمیم گیری می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی کشور با تشکر از مساعدت و همراهی وزیر محترم و نماینده قزوین اظهارامیدواری کرد با ثبت گلیم اندج الموت گام موثری برای حمایت از هنرمندان بومی و کمک به معیشت روستاییان و تحقق مهاجرت معکوس و آبادانی بیشتر روستاها مهیا شود.

وی اظهارامیدواری کرد با برگزاری کلاس های آموزشی برای روستاییان زمینه مهارت افزایی و آشنایی جوانان بیشتری در منطقه با گلیم الموت نیز مهیا شود.

228700_846

اندج یکی از روستاهای منطقه الموت است که در ۱۷ کیلومتری شهر معلم کلایه مرکز الموت شرقی و ۸۰ کیلومتری شهر قزوین قرار دارد.

روستای اندج زیرساخت‌های بوم ‌گردی و گردشگری فراوانی دارد و با داشتن چشم اندازهای طبیعی بویژه «صخره های معروف اندج» می‌تواند به‌عنوان روستای صنایع دستی نیز ثبت ملی شود که در حال حاضر اقداماتی در این زمینه نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما