استاندار قزوین در مراسم روز خبرنگار؛

عدالت رسانه ای موجب تقویت رسانه ها می شود

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۱۴:۵۱:۱۹
کد خبر: ۷۳۹۹۲۳
عدالت رسانه ای موجب تقویت رسانه ها می شود
عبدالمحمد زاهدی گفت: عدالت رسانه ای موجب تقویت رسانه ها می شود و در این زمینه نیازمند ارائه راهکار از سوی رسانه ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در مراسم نکوداشت روز خبرنگار در استانداری قزوین با اشاره به اجرای عدالت رسانه ای افزود: این امر موضوعی است که موجب تقویت رسانه های استان می شود و امیدواریم خود رسانه ها در این زمینه راهکار ارائه کنند.

استاندار قزوین گفت: برای تقویت فضای آزاد رسانه ای و شفاف سازی امور، اختصاص بودجه فرهنگی به رسانه ها پیگیری می شود.

وی اذعان کرد: امیدواریم برای پیگیری بودجه فرهنگی و اختصاص کاغذ به نشریات نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمک کنند.

وی اضافه کرد: تنها تصمیم گیری برای بخشی اعتبارات استانی در اخیتار مسئولان استان و در این خصوص نیز الزامات قانونی نیاز دارد.

این مقام مسئول افزود: بسیاری از رسانه های استان مطالعات عمیقی در بخش های مختلف معضلات اجتماعی دارند که درخواست می کنیم نتیجه آن را در اختیار استانداری قرار دهند.

زاهدی ابراز کرد: موضوع معیشت، بیمه و مسکن خبرنگاران مشکلاتی هستند که متاسفانه بیمه رسانه و اهالی هنر هنوز در کشور حل نشده است.

وی گفت: معتقد هستم اگر یک درصد یارانه در سال برای بیمه و کمک به رسانه ها که بیشتر رسانه های محلی با آن درگیر هستند اختصاص یابد این مشکلات حل خواهد شد.

استاندار افزود: برای حل مشکل مسکن خبرنگاران نشستی را با اعضای تعاونی مسکن ترتیب خواهیم داد و برای حل این مشکل اقدام می کنیم.

زاهدی با اشاره به نقش سیاست در انتصابات اظهار داشت: متاسفانه جامعه ما یک جامعه سیاست زده است که اصلا خوب نیست و وقتی یک جامعه سیاست زده شد تاثیر آن در انتصابات ملی و استانی واقع شده و مشکلاتی را به وجود می آورد.

وی گفت: معتقد هستیم باید روزنامه ها و نشریات به مسائل مدیریتی وارد شوند و برای نقد عملکردها اقدام کنند که به نظر ما این نوع نقدها هیچ مشکلی نخواهد داشت.

استاندار با اشاره به گله اصحاب رسانه از نگاه صدقه ای افزود: تقدیر از خبرنگاران در محافل مختلف به معنای نگاه صدقه ای نیست و هیچگاه هدایای این محافل به معنای ارزیابی عملکرد اصحاب رسانه نیست.

وی با اشاره به دستگاه هایی که آمار نمی دهند افزود: اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه در سیستم اداری مشخص بوده و میزان اطلاعات محرمانه به خصوص در استان قزوین بسیار کم است و نباید مدیران در انتشار اطلاعات غیرمحرمانه در نشریات و مطبوعات تنگ نظری داشته باشند.

استاندار قزوین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کل عالم هستی و تمامی اجزای این جهان مانند یک سیستم هستند و رسانه ها نیز در هنگام تحلیل با مدل ساختی کارکردی بررسی می شوند.

وی افزود: ابتدا رسانه در کشور به شکل ساده و کند شروع شد و امروز با استفاده از فناوری گستره وسیع و تاثیرگذاری زیادی را در امور اقتصادی و اجتماعی به دست آورد.

زاهدی ادامه داد: ساختار رسانه جهان در حال تبدیل شدن به یک شبکه مویرگی اطلاع رسانی است و هرکس در هر شرایطی یک رسانه در اختیار خواهد داشت و به ناچار رسانه های مکتوب به رسانه های تحلیلی تبدیل خواهند شد.

وی افزود: باید آموزش و ساماندهی های خبرنگاران در سطح ملی و استانی به سمت تحلیل رسانه ای پیش برود تا رسانه های داخلی از رسانه های بیگانه عقب نمانده و جایگاه خود را در برابر رسانه های خارجی از دست ندهند.

استاندار قزوین ادامه داد: کارکرد رسانه در آینده بسیار تاثیر گذار خواهد بود و رسانه ها در شفاف سازی فضا و عملکرد کل جامعه و ایجاد یک جامعه شیشه ای نقش موثری خواهند داشت.

وی افزود: وقتی یک رسانه با شفاف سازی به زوایای پنهان جامعه به خصوص عملکرد مدیران ورود کند چیزی به عنوان فساد در جامعه باقی نخواهد ماند.

زاهدی ادامه داد: به نقش رسانه ها در امر به معروف و نهی از منکر به جد معتقد هستم چون همه مردم جامعه وقت این کار را نخواهند داشت و وظیفه رسانه ها و نمایندگان افکار عمومی و سازمان های مردم نهاد در این خصوص برجسته است.

وی با بیان اینکه هرچقدر نقش رسانه ها در این زمینه تقویت شود زمینه خلاف و فساد کمرنگ تر خواهد شد افزود: اگر نظارت همگانی وجود داشته باشد انسان ها را از خطا مصون می کند و وقتی نظارت ها به وجدان عمومی تبدیل شود انسان خلاف کار شرم کرده و از خطا و خلاف خودداری خواهد کرد.

استاندار با بیان اینکه انتقاد رسانه ها نوعی نگاه به جامعه است افزود: وقتی عملکرد یک دستگاه را مورد نقد قرار می دهیم باید با رعایت انصاف در این خصوص اقدام کنیم تا نقد ما سازنده و موثر باشد.

وی ادامه داد: انتظار نداریم که یک خبرنگار و گزارشگر بعد از نقد راهکار ارائه دهد اما مجموعه رسانه می تواند با دعوت از کارشناسان موضوع را بررسی کرده و برای حل مشکل راهکار ارائه کند.

زاهدی با بیان اینکه مدیریت بدون رسانه در جامعه امروز هیچ است افزود: هیچ مدیری بدون رسانه ها نمی تواند خود را به جامعه عرضه کند و مسئولان باید به جای چاپ کتابچه های عملکرد به اطلاع رسانی از طریق مطبوعات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تهدیدها و قطع آگهی وجود دارد، افزود: باید مدیران را به گزارش دهی و ارائه آمار مجاب کرد و اگر مدیری توانمند باشد از مصاحبه اجتناب نخواهد کرد.

زاهدی افزود: برخی شایعات مانند اختلاس 90میلیارد دلاری یا کولبری یک فرد قطع نخاع در کردستان از جمله خبرهایی هستند که رسانه های بی هویت به آنها دامن می زنند و بعضا جامعه نیز ممکن است آنها را باور کند که به دلیل بی اعتمادی به مسئولان است.

استاندار قزوین2

نظر شما