مدیر نظارت بر توزیع کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی:

سالانه ۱۸میلیون تن نهاده در کشور مصرف می شود

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۱۶:۰۶:۱۱
کد خبر: ۷۹۸۴۸۸
سالانه ۱۸میلیون تن نهاده در کشور مصرف می شود
مدیر نظارت بر توزیع نهاده ها و کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالیانه بیش از 18 و نیم تن نهاده در کشور مصرف می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ محمد قدیری ابیانه مدیر نظارت بر توزیع نهاده ها و کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه کارگروه هماهنگی و نظارت بر قیمت محصولات کشاورزی استان قزوین که با حضور منوچهر حبیبی معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی استانداری، مهندس فاطمه خمسه رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین واعضا درمجموعه باغستان برگزار شد با بیان این مطلب افزود: سالانه بیش از ۱۸.۵ میلیون تن مصرف نهاده دامی در کشور داریم.

وی توضیح داد: به دلیل همین افزایش مصرف، اغلب در تامین آنها مشکل داشتیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر  ۹۵ درصد ذرت، ۵۰ درصد جو و ۹۰ درصد کنجاله مورد نیاز واحدهای دامی و مرغداری ها  وارد می شود و ۴۰ هزار واحد در شبکه مویرگی را پوشش دهیم که کار بسیار سختی است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: دشمن تلاش کرده در سه جبهه به کشور آسیب بزند ابتدا با جنگ نظامی که نتوانست و سپس با تهاجم فرهنگی و در نهایت با جنگ اقتصادی تا مردم را ناراضی کرده و بین پشتوانه نظام و انقلاب فاصله بیندازد.

وی بیان کرد: دشمنان ابتدا برنامه ریزی کردند تا تامین نهاده ها در کشور با بحران مواجه شود به همین دلیل کشتیرانی ها را از بیمه خارج کردند و سپس بیمه بندرگاه ها را مانع شدند تا نتوانیم نهاده ها را توزیع کنیم و مردم با کمبود و قحطی کالا مواجه شوند.

مدیر نظارت بر تهیه و توزیع کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی  در ادامه گفت: حفظ سفره مردم برای ما بسیار مهم بود لذا ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت تا نهاده ها و کالاهای اساسی را جدا کنیم و تصویب نامه شد و الان سه گروه کالایی داریم که در گروه اول ۲۵ کالا و نهاده که ارز ۴۲۰۰تومانی می گیرد و گروه دوم نیمایی که هر کالا که صادر شود در قبالش می تواند وارد کند و گروه سوم خدمات است و برای بیماران و سایر موارد استفاده می شود.

وی اظهارداشت: امسال دولت تصمیم گرفت منابع ارزی را کنترل کند و ۱۰ گروه کالایی تعریف شده بود و ارز مبادلاتی داشتیم که ۲۵ قلم کالا مشمول ارز دولتی شد که ۳ مورد در بخش صنعت و یک مورد در وزارت بهداشت و ۲۱ قلم مربوط به کشاورزی است.

قدیری ابیانه تصریح کرد: ۲۱ کالا و نهاده در ردیف دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار دارد  که ۱۱ مورد نهاده و ۱۰ قلم کالای اساسی مانند گوشت، چای، تخم مرغ، پالم و محصول نهایی است و ۱۱ قلم زیرساخت تولید است مانند سم، کود، بذر، جو، کنجاله، سویا، دانه های روغنی و ذرت که باید تامین شود.

وی اضافه کرد: باید بتوانیم سفره ۸۰ میلیون نفر را تامین کنیم و در این راستا لازم است در جهاد کشاورزی ۱۰ میلیارد دلار ورود کالا رصد شود که معادل  ۴۲ هزار میلیارد تومان می شود و به طور متوسط باید دقیقه ای ۷۵ میلیون تومان در روز ورود کالا کنترل شود.

قدیری ابیانه گفت: دشمنان با همه اقدامات انجام شده تلاش کردند تا مردم احساس کمبود کالا کنند.

وی بیان کرد: اگر در گندم خودکفا نشده بودیم باید چهار میلیون تن وارد می کردیم و اگر تولید شکر را افزایش نداده بودیم امسال باید یک میلیون تن شکر وارد می کردیم و بسیار آسیب می دیدیم.

قدیری ابیانه تصریح کرد: سرعت عمل و زمان در تامین نهاده ها مهم است و در زنجیره تولید و تامین باید کار جهادی کنیم تا از مشکلات عبور شود.

وی افزود: قرار شده کشور را از مواد غذایی خالی کنند تا به ما آسیب بزنند و ما باید بتوانیم با رصد و کنترل و پایش از مشکلات عبور کنیم لذا تیم هایی تشکیل دادیم و تاکنون بیش از ۷۶ هزار پایش صورت گرفته است.

قدیری ابیانه اظهارداشت: همه باید در مسئولیت های خود احساس تکلیف کنیم و بدانیم یک کار بزرگ و ملی داریم.

این مقام مسئول اذعان کرد: از هفته آینده با راه ‌اندازی سامانه «سما» نحوه توزیع نهاده‌های کشاورزی پایش و با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

 

نظر شما