رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در قزوین:

گسترش فرهنگ بیمه حوادث، فشار مالی بر دولت را کاهش می دهد

۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۱۲:۰۸:۳۹
کد خبر: ۸۲۴۱۵۰
گسترش فرهنگ بیمه حوادث، فشار مالی بر دولت را کاهش می دهد
اسماعیل نجار در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قزوین: فراگیر شدن بیمه حوادث در جامعه ضروری بوده و بار مالی پرداخت خسارات را از دوش دولت کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ اسماعیل نجار معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قزوین افزود: مدیریت بحران به نوعی از مدیریت اطلاق می شود که هنگام بروز حوادث بزرگ و موثر برای بازگشت نسبی جامعه به حالت عادی وارد عمل می شود.

وی افزود: با این تعریف بسیاری از موارد به ویژه در استان ها در زمره مدیریت بحران قرار نمی گیرند و جزو امور روزمره و عادی محسوب می شوند.

نجار ادامه داد: در قانون جدید مدیریت بحران که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد اگر مسئول بخش دولتی و حتی خصوصی در هر رده ای به دستور فرمانده مدیریت بحران توجه نکند متخلف شناخته شده و به دادگاه ارجاع می شود.

وی اظهار داشت: این قانون همه دستگاه ها، تجهیزات و امکانات آنها را در اختیار مدیریت بحران قرار می دهد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: با توجه به اعتبارات محدود در حوزه مدیریت بحران، فراگیر شدن بیمه حوادث در جامعه ضروری بوده و بار مالی پرداخت خسارات را از دوش دولت کاهش خواهد داد.

معاون وزیر با بیان اینکه اساس کار در مدیریت بحران بر پیشگیری قرار دارد، افزود: پیشگیری بسیار کم هزینه بوده و نقش موثری در پیشبرد موفق امور دارد.

وی با تاکید بر اینکه در پیشگیری فقط هزینه کردن مطرح نیست، اظهار داشت: در حوزه مدیریت بحران دستورالعمل های مشخصی برای هر موضوعی وجود دارد اما به دلیل فقدان قانون در این زمینه دستورالعمل ها در دولت باقی مانده است.

نجار گفت: به طور مثال طبق این دستورالعمل ها، فرماندهی مدیریت حوادث مشخص است به طوری که اگر سطح حادثه استانی باشد مسئولیت مدیریت بحران با استاندار است.

وی با بیان اینکه باید نظارت دقیق، دایم و مستمر در بخش های مختلف هر منطقه رعایت شود، گفت: برای مدیریت بحران متاسفانه فرایند فعلی از کار عادی پیچیده تر است و برای تخصیص اعتبارات باید یک روند طولانی طی شود.

نجار یادآور شد: در بخش تردد تانکرهای حمل مواد شیمیایی هم دستورالعمل مشخصی وجود دارد و این دستگاه ها در هر ساعت و هر نقطه ای نباید تردد کنند و ماشین باید امنیت کامل داشته و پلیس راه هم نظارت ویژه کند.

وی همچنین بر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن همه مراکز تولید تاکید کرد و افزود:اگر داخل تشکیلات تولیدی خسارتی وارد شد باید تمام افراد و تشکیلات آن بیمه باشند.

نجار همچنین در خصوص جمع آوری کمک های مردمی در هنگام حوادث نیز گفت: در این زمینه نیز دستورالعمل ویژه ای در سازمان مدیریت بحران وجود دارد و باید کمک ها به سمت نقدی شدن برود.

وی افزود: این کمک ها نباید به این سمت هدایت شود که هر فرد مشهوری شماره حساب اعلام کند و مردم کمک های خود را به آن واریز کنند.

نجار با اشاره به مشکل نبود آشیانه بالگرد در قزوین و استقرار بالگرد امداد و نجات در فرودگاه خدمات ویژه کشاورزی استان، گفت: نبود آشیانه مستقل و تهدید جهاد کشاورزی برای خروج بالگرد امداد از آنجا خود حاکی از بخشی نگری در دستگاه ها است اما در سازمان مدیریت بحران هم شرط اختصاص بالگرد به استان ها پیش بینی آشیانه در ابتدای امر بوده است.

نجار همچنین بر مدیریت رسانه ها در مواقع بحران تاکید کرد و گفت: در زمان وقوع حوادث هم مردم و هم مسئولان نیازمند آرامش هستند اما گاهی رسانه ها به دلیل نداشتن آگاهی لازم به این ناآرامی ها دامن می زنند و در همان ابتدا به دنبال میزان خسارات و تلفات هستند.

معاون وزیر گفت: چنین سوالاتی در ابتدای وقوع حوادث از سوی رسانه نشان دهنده ناآگاهی از مدیریت بحران است و باید با آموزش برای رفع این مشکلات اقدام کرد.

وی افزود: با گسترش فضای مجازی نیز این مساله پررنگ تر شده و گاهی شاهد انعکاس شایعاتی بی اساس هستیم که خود مانعی بزرگ در راه مدیریت بحران است.

نجار اضافه کرد: سازمان مدیریت بحران در بخش آموزش در سطح کتب دانشگاهی و مدارس و همچنین آموزش های مردمی ورود خوبی داشته است به گونه ای که 300 هزار نفر در یزد در این زمینه آموزش دیدند.

معاون وزیر کشور افزود: در همین راستا در جشنواره فیلم کوتاه مدیریت بحران که در یزد برگزار شد 700 اثر به دبیرخانه رسید که از بین آنها 40 اثر برگزیده شد.

 

 

نظر شما