رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین:

۱۴۰هزار نفر از جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی بازدید کردند

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۱۱:۵۷:۳۹
کد خبر: ۸۳۳۸۷۵
۱۴۰هزار نفر از جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی بازدید کردند
درافشانی گفت: 140هزار نفر از شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی از برنامه های دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه و دولتخانه صفوی بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ محمد درافشانی رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین به تشریح برنامه های نوروزی قبل از سال جدید پرداخت و گفت: کاروان شادی و دوستی با اجرای برنامه های شاد توسط حاجی فیروز و ماشین دوستی، کاروان  شادی عمو نوروز با دوچرخه، برگزاری جشن های بزرگ عمو نوروز در سبزه میدان با حضور بیش از هزار نفر و سالن کوثر با حضور کودکان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، برگزاری جشن های نوروزی در مراکز آموزشی و برگزاری دو جشنواره و مسابقه هفت سین و سبزه های نوروزی از جمله برنامه های مهم نوروزی  سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در اسفند ماه 97 بود.

فرهنگی ورزشی (2)

وی اجرای 50 برنامه شاد نوروزی در سطح محلات شهر قزوین و نواحی منفصل با عنوان کاروان محله با نشاط را از دیگر برنامه های نوروزی سازمان ذکر کرد و گفت: این برنامه از 26 اسفند ماه 97 آغاز و تا 13 فروردین ماه سال جاری ادامه داشت.

درافشانی اضافه کرد: کاروان محله با نشاط در 13 نقطه شهر قزوین شامل نواب، راه آهن، سبزه میدان، امام زاده حسین (ع)، مشعلدار، نجف آباد، چوبیندر، شفیع آباد، ناصرآباد، باغ نشاط، اسماعیل آباد، فدک و شهرک دانش به اجرای برنامه پرداخت.

وی افزود: برنامه های کاروان محله با نشاط در سه بخش مجزا شامل اتوبوس کتاب، با برنامه هایی چون تعویض کتاب های فرسوده، اهدای کتاب، مسابقه کتابخوانی، اهدای کتاب در ازای دریافت سبزه در روز سیزده به در، جنگ های عصرگاهی شامل مسابقه، اجرای موسیقی، نمایش عروسکی، اجرای برنامه های شاد نوروزی توسط عمو نوروز و اجرای برنامه ها و نمایش های بومی محلی همراه با مسابقات ورزشی و ساز و دهل برگزار شد.

این مسئول افزود: بر گزاری طرح نوروزی هر شهروند- یک کتاب در سطح محلات و نواحی منفصل شهری قزوین، از دیگر برنامه های نوروزی سازمان بود که به شهروندان کتاب هایی با محتوای فرهنگی، آموزشی و ... اهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در ابتدا شروع برنامه های دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی، مراسم عیدانه با شهدا در هنگام تحویل سال جدید با همراهی شورای اسلامی شهر قزوین در خانه موزه شهید بابایی با عنوان شهدا و تاسی از سیره آنان انجام پذیرفت.

وی اظهار کرد: همچنین برنامه های متنوع فرهنگی با محوریت دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام با عناوین نظیر اکران نمایش تخصصی میمار، نقالی و خاطره گویی، نمایش کودک، اجرای سرود ویژه شهید بابایی، تولید 12 برنامه رادیو اینترنتی با محوریت شهید بابایی، خوشنویسی زنده، دیدار با خانواده شهید بایی و خاطره گویی در خانه موزه شهید بابایی و ابوترابی اجرا شد.

این مسئول با اعلام اینکه در جشنواره ملی اقوام، 32 عنوان کلی و به تبع آن 235 برنامه متنوع فرهنگی و آئینی اجرایی شد از حضور شش استان در این جشنواره خبر داد که به اجرای برنامه های آئینی و ورزشهای بومی و محلی همت گماشتند.

فرهنگی ورزشی (3)

وی افزود: استان های گلستان، خراسان شمالی، قزوین، خوزستان، کردستان، اردبیل و آذربایجان غربی در این جشنواره به اجرای آئین های کهن و فرهنگی خود در استیج اصلی سعدالسلطنه، رادیو نمایشگاه، دولتخانه صفوی و دیگر سراهای مجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه برای بازدید کنندگان پرداختند.

درافشانی ادامه داد: 11 برنامه متنوع اجتماعی در قالب "کودک، خانواده و هویت" در طول جشنواره، برای خانواده ها، کودکان و نوجوانان در بخش های آیینی، بومی، محلی و بازی ها، برپایی مسابقات خانواده محور، اجرای میان برنامه های طنز و غیره برای خانواده ها و مخاطبین اجرا شد.

این مسئول اضافه کرد: همچنین دربخش "برنامه های آیینی، هویتی و تاریخی" برنامه های متنوع شامل هنر نقالی، خیمه شب بازی، اجرای برنامه بازسازی عصر صفوی و رژه صفویه توسط هنرمندان مطرح استان اجرا شد.

درافشانی افزود: برپایی استیج رادیو نمایشگاه از دیگر اقدامات صورت گرفته بود که طی ۷ روز فعالیت جشنواره توانست برنامه های متنوعی را به همت گروه های هنری استان در زمینه های موسیقی، طنز، روی حوضی، خیمه شب بازی و ... برای بازدید کنندگان اجرا کند، همچنین حضور کارشناسان اقوام جهت بازگو نمودن فرهنگ و آئین های هر استان از دیگر آیتم های رادیو نمایشگاه بود که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

درافشانی اضافه کرد: در راستای همدردی با هموطنان حادثه دیده، عواید بلیط فروشی دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی به سیل زدگان کشور اختصاص یافت.

وی افزود: همچنین به منظور همدردی با هموطنان سیل زده کشورمان تمامی برنامه های شاد دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی و جشنواره عیدانه همزمان با سه شنبه ششم فروردین ماه لغو و تنها برنامه های آئینی این جشنواره ها برگزار شد.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت دکورهای اصلی حیاط سعدالسلطنه و رادیو نمایشگاه به شکل سنتی و برگرفته از نمای اصلی شهرداری قزوین بعنوان یک اثر تاریخی، برپایی مراسم افتتاحیه به شکل رسمی؛ طراحی، اجرا و چیدمان فضای کلی نمایشگاه برگرفته از طرح های سنتی، شخصیت های تاریخی هنرمندان و مشاهیر قزوین، طراحی و اجرای هفت سین نوروزی، برپایی نماز جماعت، ایجاد کانترهای اطلاع رسانی، برپایی سیاه چادرها،حضور تن پوشهای عروسکی از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش بود.

درافشانی اضافه کرد: هفت برنامه زنده شبانگاهی تلویزیونی به مدت 60 دقیقه با محوریت جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی از شبکه استانی قزوین و شبکه سراسری شما، هفت برنامه تولیدی به مدت 15 دقیقه با محتوای برنامه های جشنواره از شبکه سه، 14 آیتم10 دقیقه ای در برنامه صبحگاهی نوروز، هفت گزارش خبری تلویزیونی، گفتگوی ویژه خبری، 14 گزارش رادیویی صبحگاهی و 14 برنامه رادیویی عصرگاهی با محوریت برنامه های جشنواره با مشارکت صداو سیمای مرکز قزوین تولید و پخش گردید.

رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین در ادامه گفت:36 برنامه آئینی و بومی و محلی  توسط سه استان خراسان شمالی ،کردستان و اذربایجان غربی در استیج سعدالسلطنه در دومین  جشنواره ملی فرهنگ  و سنن ایرانی اجرا شد که با استقبال خیلی خوب بازدید کنندگان مواجه شد.

وی برپایی سیاه چادر توسط استان خراسان شمالی در حیاط شترخان سعدالسلطنه و سیاه چادر آذربایجان غربی،گلستان و الموت در دولت خانه صفوی و پخت غذا های سنتی و ارائه صنایع دستی استان ها در این سیاه چادرها را از دیگر بخش های جشنواره برشمرد.

وی اجرای نمایش ورزش های گوناگون به صورت روزانه و برپایی 10 غرفه و سامانه های ورزش و سلامت در دولتخانه صفوی شامل تیراندازی،تیرو کمان،دوخاله شادی،تنیس روی میز،فوتبال دستی،گل شادی،بازی های کینکت، مشاوره سنجش سلامت و تندرستی به همراه دستگاه بادی کامپوزیشن،هندبال شادی،کراس فیت،باستانی از دیگر آیتم های ورزشی جشنواره بود.

این مسئول افزود:برپایی شش غرفه سلامت و ورزش در سعدالسلطنه شامل دارت، برج شادی، بسکتبال شادی، بازی های مدرن کامپیوتری و بازی های کودکان(پرتاب حلقه، پرتاب دیسک، طناب زنی و حلقه هلاهوپ) از دیگر بخش های ورزشی جشنواره بود که مورد استقبال کودکان و خانواده ها قرار گرفت.

وی همچنین از اجرای برخی برنامه های سازمان با همکاری سازمان میراث فرهنگی در دولت خانه صفوی خبرداد و گفت: تعدادی از سیاه چادرهای استانهای مختلف در این مکان تاریخی مستقر بودند و برخی آیینها و ورزشهای بومی و محلی در این مکان اجرایی شد و مورد استقبال مخاطبین و بازدید کنندگان قرار گرفت.

رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین افزود:دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن اقوام ایرانی توانست بعنوان یکی از برنامه های فاخر نوروزی چشم اندازهای گردشگری شهر قزوین را رونق بخشد و زمینه حضور 140 هزار  نفر از بازدید کنندگان شهرهای مختلف ایران و حتی دیگر کشورهای جهان در قزوین را فراهم کند و موجب نشاط و شادابی مخاطبان شود.

در افشانی در ادامه به تشریح فعالیت های واحد روابط عمومی سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین پرداخت و گفت:طراحی پوستر جشنواره از جمله این اقدامات است،پوستر دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن  براساس نمادهای تاریخی و گردشگری طبیعی قزوین طراحی شد که در آن از نمادهای درخت پسته، چهار باغ بودن قزوین در گذشته، عمارت قدیمی شهرداری قزوین با استفاده از هنر مینیاتور استفاده شده بود که برای بینندگان استانی و ملی دعوتگری مناسبی به دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی دارد.

رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین با بیان این مطلب که چهار هزار و 100 متر بنر در طول برگزاری جشنواره برای تبلیغات محیطی جشنواره و سطح شهر قزوین چاپ شد،افزود:چاپ سازه های تبلیغاتی جشنواره شامل بنر و پوستر در راستای تحقق تبلیغات شهری و فضاسازی محیطی مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه و دولتخانه صفوی،چاپ بیلبورد ها و مینی بیلبوردها، تیربردها، عرشه های پل، فیکسچرها و غیره و هماهنگی با ارگانهای مربوطه در شهرداری و میراث فرهنگی برای تبلیغات آنها در راههای مواصلاتی و شهرهای اطراف از دیگر اقدامات واحد روابط عمومی سازمان می باشد.

وی هماهنگی با شهرداری مرکز برای اطلاع رسانی جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی در فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) تهران،هماهنگی با واحدهای اجرایی سازمان در قبل، حین و بعد از اجرای جشنواره  به منظور پوشش خبری و اطلاع رسانی برنامه های آنها، تولید چهار هزار فریم عکس،25 کلیپ و تیزر،چاپ نشریه  قیصریه،طراحی و ساخت سردرب های مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدالسلطنه محل اصلی دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایران" از دیگر اقدامات سازمان در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی است.

وی اضافه کرد:همچنین تولید 296 خبر از دومین جشنواره فرهنگ و سنن اقوام ایرانی و ارسال آنها به 92 گروه (در مجموعه 27 هزار و 232 خبر در گروه ها) و 21 کانال خبری (در مجموعه شش هزار 216 خبر در کانال ها)، ارسال اخبار در دو گروه کشوری مدیران فرهنگی کلانشرها و مجمع کارکنان شهرداری های کشور و بارگذاری 65 خبر در پرتال سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین، از دیگر اقدامات سازمان در حوزه اطلاع رسانی است.

وی با بیان اینکه شعار «قزوین، شاداب، نزدیکترین مقصد» همراه با برگزاری این جشنواره به درستی اجرایی شد،تصریح کرد:محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور،نمایندگان مردم قزوین، البرز و آبیک و نمایندگان تاکستان و بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی، استاندار و معاون عمرانی،  اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، معاونین و مدیران شهری، رئیس شورای شهر خرم آباد،محمدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک،سرگروه ها و اعضای تیم های آیینی از سراسر کشور و استان، شخصیت های مطرح و هنرمندان کشوری همچون نیما شاهرخ شاهی، امیر تاجیک،شهرام شکوهی،رامبد شکرابی،حدیث فولادوند،مهدی مقدم  به همراه گردشگرانی از هلند،فرانسه،تایلند،سوریه و ... از مهمترین چهره ها و میهمانانی بودند که از سوم تا نهم فروردین ماه از جشنواره بازدید کردند و دیگر آثار و ابنیه تاریخی و میراثی شهر را نیز مورد بازدید قرار دادند.

وی در پایان از استاندار، شورای اسلامی شهر قزوین،اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی،نیروی انتظامی، صدا و سیمای مرکز قزوین،صدا و سیما مرکز قزوین،نیروی انتظامی،سازمان های تابعه شهرداری قدردانی و تشکر کرد.

دومین جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی از سوم تا نهم فروردین ماه سال جاری از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در سرای سعدالسلطنه و دولت خانه صفوی به اجرای برنامه های متنوع شاد فرهنگی،بومی محلی،آئینی پرداخت.

فرهنگی ورزشی (4)

 

 

نظر شما