نوروز در قزوین

۱۳۹۸/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۴:۳۲
کد خبر: ۹۷۳۳۶۹
نوروز در قزوین
به گفته یک کارشناس فرهنگ عامه، قزوین یکی از شهرهایی است که با داشتن آئین های مختلف در نوروز، این جشن باستانی را به خوبی برگزار می کند.

یک کارشناس فرهنگ عامه در گفت و گویی با خبرنگار برنا در خصوص برگزاری جشن نوروز در قزوین گفت: پیش از فرارسیدن عید نوروز همه شهرها در سراسر ایران خود را برای  برگزاری این جشن آماده می کنند و قزوین هم از این امر مستثنی نیست. بنابراین قزوینی ها از اسفندماه شروع به خانه تکانی می کنند و هرچه به اواخر این ماه نزدیک می شوند خود را آماده پختن شیرینی های سنتی قزوین مانند پادرازی، باقلوا و نان نخودی می کنند.

منوچهر حسینی ادامه داد: یکی از آئین های اصیل قزوین ها مراسم سمنوپزان است که در نزدیکی فصل بهار و برای تهیه سمنوی سفره عید برگزار می شود. صاحبان اصلی مراسم سمنوپزان زنان هستند که گرد هم جمع می شوند و با خواندن دعا و حاجت طلبی مراسم را برگزار می کنند. بنابراین می توان گفت این آئین ریشه در باورهای مذهبی قزوینی ها دارد.

حسینی گفت: نوروزخوانی یا کوسه گلین یکی دیگر از رسم هایی است که پیش از عید نوروز برگزار می شود. در این مراسم تعدادی از اهالی روستاها به شهر می آیند و با نواختن ساز و خواندن شعرهایی با مضمون نوروز از مردم مژدگانی فرارسیدن ایام نوروز را دریافت می کنند.

وی درخصوص آئین پنجاه به در بیان کرد: مردم قزوین علاوه بر آئین سیزده بدر که مختص تمام مردم ایران است آئینی به نام پنجاه بدر دارند که 19 اردیبهشت هرسال برگزار می شود. این رسم یکی از مهمترین آئین های حاجت خواهی برای آب است که فقط فقط متعلق به قزوینی هاست. بنابراین در عصر پنجاهمین روز سال مردم قزوین در مصلای این شهر جمع می شوند و به تفریح و نیایش می پردازند.

وی افزود: در این مراسم مردم پس از خواندن دورکعت نماز برای نزول باران قطعه سنگی برمیدارند و به طرف آب انبار قدیمی آنجا پرت می کنند، سپس نیت کرده و آن سنگ را به دیواره آب انبار می فشارند، اهالی قزوین اعتقاد دارند اگر تکه سنگ به دیواره بچسبد حاجت روا خواهند شد. در پایان این مراسم نیزمردم به خوردن خوراکی ها و از جمله آش و دیماج که یک نوع خوراکی معروف قزوینی است مشغول می شوند.

این کارشناس درپایان گفت: از آنجایی که قزوین یک شهر مهاجرپذیراست این دور از انتظار نیست که آئین های دیگر شهرها نیز در بین مردم قزوین برگزار شود. حتی بسیاری از این آئین ها نیز درسراسر کشور با اندک تفاوتی برگزار می شود اما آنچیزی که آداب و رسوم قزوین را از دیگر شهرها متمایز می کند، داشتن آئین هایی مانند پنجاه به در است که  فقط در قزوین اجرا می شود.

خبرنگار_سمیه بابائی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز