موج اف ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز

آغاز به کار رادیو محرم با شعار هر خانه یک حسینیه

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۱:۵۰:۳۳
کد خبر: ۱۰۴۷۵۶۲
آغاز به کار رادیو محرم با شعار هر خانه یک حسینیه
مراسم آغاز به کار رسمی فعالیت یک ماهه رادیو محرم به صورت ۲۴ ساعته عصر امروز با پیام صوتی آیت الله العظمی مکارم شیرازی و سخنرانی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مراسم آغاز به کار رادیو محرم در نمازخانه کوثر اداره کل صدا و سیمای مرکز استان قم برگزار شد.

در این مراسم جمعی از مسؤولان صدا و سیمای استان قم از جمله حجت الاسلام والمسلمین لطفی نیاسر مدیرکل و همچنین تعدادی از معاونان صدای سازمان صدا و سیما حضور داشتند.

آیت الله العظمی «ناصر مکارم شیرازی» در این مراسم در پیامی صوتی با بیان این که محرم یکی از سرمایه های مهم جهان تشیع بلکه جهان اسلام است، اظهار داشت: مراسمی که در ماه محرم برگزار می‌ شود اسلام را زنده نگاه داشته است و اگر این مراسمات و مجالس نبود، امروز نامی از اسلام و تشیع باقی نمانده بود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: محرم یک سرمایه مهم است از این رو مراسم محرم و خود محرم را باید حفظ کرد و این سرمایه نه تنها از دست نرود بلکه مثل اربعین که سال به سال افزایش پیدا می‌ کند، این سرمایه نیز افزایش پیدا کند که همین طور هم هست.

وی با بیان این که همه عزیزان به عنوان یک وظیفه شرعی تقویت این مراسم را وظیفه خودشان بدانند، گفت: درست است که شرایط کرونا و محدودیت های زیادی حاکم است ولی در عین حال با رعایت محدودیت ها باید مسأله محرم زنده بماند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: ما در ایام گذشته نیز به مسؤولان عرض کردیم که اگر شما بخواهید جلوی مراسم محرم را بگیرید امکان ندارد چون برخی بدون برنامه وارد میدان می‌ شوند و امکان دارد کارهایی بکنند که موجب مشکلات زیادی شود، به همین جهت باید راه را باز کنیم و به مردم اجازه بدهیم که مراسم محرم را با رعایت پروتکل ها و شرایط خاص انجام بدهند.

وی یادآور شد: از مردم مؤکدا می‌ خواهیم که شرایط را رعایت کنند چون اگر به واسطه رعایت نکردن ما در این مراسمات، بیماری ها و فوتی هایی پیش بیاید، مسؤول خواهیم بود و این هم درست نیست که برخی می‌ گویند ما این مراسم را می‌ گیریم هرچند عده ای از دنیا بروند، چون آنها در این صورت شهید هستند، این خیلی حرف اشتباهی است.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که شرایط امروز با شرایط زمان اهل بیت(ع) فرق کرده است، ابراز داشت: بله در آن دوران عده ای می خواستند به طور کلی اسم امام حسین(ع) و عزای ایشان را از یادها ببرند که در آن زمان باید حتی جان را فدا می کردیم که امام حسین(ع) بماند ولی امروز وقتی می‌ توانیم با استفاده از طرقی هم مراسم را انجام بدهیم و هم تلفاتی نداشته باشیم باید همین طور عمل کنیم.

وی با تأکید بر این که اگر بدون توجه به مسائل بهداشتی سبب تلفاتی بشویم مسؤولیت داریم، گفت: به هرحال امیدواریم شما عزیزان با استفاده از رادیو محرم برنامه های خود را تنظیم کنید و به صورت با شکوه مراسمات را برگزار کنید و این سرمایه عظیم همچنان محفوظ بماند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: از تمام عزیزانی که رادیو محرم را تشکیل داده اند و اداره می‌ کنند، تقدیر و تشکر داریم.

همچنین، آیت الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه های علمیه با بیان این که هرگونه عملی در مسیر امام حسین(ع) موجب افتخار است، گفت: از خداوند متعال می‌ خواهیم این برنامه های شما در رادیو محرم را مورد لطف و عنایت قرار داده و قبول کند.

وی افزود: ما در حوادث ناخواسته و در بلای جهان گیر کرونا، شاهد یک سلسله چالش های پیوسته و گسترده و جهان گیر بودیم که در کشور ما هم وجود دارد که اگر بخواهیم به مهمترین چالش ها در این بلای جهان گیر اشاره کنیم، نخست روشن شدن ضعف و عدم قدرت علمی بشر بود.

وی در ادامه عنوان کرد: بشر قرن 21 که به علم و دانش خود بسیار اتکا داشت و احیانا «فرحوا بما عندهم من العلم» شده بود و به یک احساس خود بسندگی به خاطر رشد علمی و تحولات فناوری رسیده بودند ناگهان با یک بیدار باش خدایی مواجه شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که کمتر کسی گمان چنین وضعیتی را می‌ کرد، گفت: کسی فکر نمی  کرد در عصری که علم و دانش تا این حد پیشرفت کرده جهان مواجه با یک حادثه ای بشود که بعد از شش ماه چه در معالجه و چه پیشگیری همچنان به نتیجه ای نرسیده باشد و هنوز راه درازی در پیش رو دارد.

وی بیان داشت: این یک بلای جهان گیر است که سختی های زیادی را به وجود آورده است ولی می‌ توان از آن درس هایی گرفت؛ چون بشر در برابر پیام های آسمانی و نجات آفرین هر وقت به خود تکیه کرد و خدا و معنویت را فراموش کرد، ضربه خود و این گونه حوادث می‌ تواند بیدار باشی برای بازگشت بشر به آن حقیقت ناب الهی و فطرت خدایی باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که محرم امسال باید دل ها را از این عالم طبیعت و غرورها و انحرافات به سمت هدایت الهی سوق بدهد، تصریح کرد: این بلای جهان گیر چند نوع چالش پیش روی بشر قرار داد؛ یک چالش، چالش سلامت بود که هنوز هم اندیشمندان جهان راه های واضحی برای حل آن نیافته اند و در اثر همین مسأله، بشر مواجه با چالشی در حوزه اقتصاد شد و اقتصاد جهانی در پرتو این بلا با مشکلات جدی مواجه شده که برخی شاخص ها شاید در طول چند دهه اخیر بی سابقه بوده است.

وی با بیان این که چالش های اجتماعی زیادی نیز در پی کرونا پدید آمده است، گفت: بشر برای غلبه بر این بلا باید به شیوه نامه هایی تن بدهد که محدودیت های جدی در ارتباطات و مواصلات اجتماعی پدید آورده است و همچنین چالش های علمی و پیشرفت علمی است که می‌ تواند به وجود بیاورد و این که فضای تعلیم و تعلم به سمت فضاهای غیر حضوری حرکت کرده همگی جزو چالش های کرونایی محسوب می شود.

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: پنجم چالش های معنوی و دینی است که ممکن است برای جامعه بشری به وجود بیاید ولی چالش بسیار مهم دیگر، چالش روحی و روان شناختی است؛ بشر اصولا در برابر بلا و مصیبت، مواجه با سختی ها و تنگناهایی می‌ شود که مقاومت روحی او را سلب می‌ کند و این منشأ بسیاری از مشکلات دیگر می‌ شود.

وی یادآور شد: غلبه بر همه این ها وقتی میسر است که فرد از منطق عقلانی برخودار باشد و از آیین ها و عواطف و حس همبستگی اجتماعی خوبی بهره مند باشد که همه این ها نتیجه الگوی تاب آوری در یک جامعه بشری است؛ به عبارت دیگر برای این انسان باید از یک سوی منطق عقلانی در برابر حوادث در ذهن او باشد؛ دوم این که از نظر عواطف اجتماعی دارای عاطفه قوی باشد و سوم این که الگوهای ارزشمند مقاومت را فرا گرفته و این الگوها نیز در ذهن او باشد.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که باید گنجینه عاشورا و خورشید پرفروغ عاشورا گنج عظیمی است که می‌ تواند انسان ها را لبریز از روح مقاومت و تاب آوری کرده و بسیاری از مشکلات بشر را حل کند، گفت: این درس بزرگ مکتب تاب آوری است که در طول تاریخ مانند آن را نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در طول دو دهه گذشته تعدادی از ایام عاشورا و محرم را در کشورهای دیگر از جمله کشورهای آفریقایی بودم و در هزاران کیلومتر دورتر از ایران با چشمانم می‌ دیدم که چگونه مشغل و پرچم عاشورا منتشر شده است که منشأ آن ملت بزرگ ایران و گفتمان انقلاب اسلامی بوده است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: در یکی از این سفرها تصمیم گرفتم درس های عاشورا را بنویسم که به یاد دارم از یکصد درس مهم عاشورا عبور کرد، یعنی عاشورا این چنین گنج عظیم بشری و الهی است که همه ذخائر تاریخ توحید و نبوت در آن جمع شده که هم برای یک شیعه دلداده راهگشا است و هم برای امت اسلام و همه آزادی خواهان و همه بشریت الهام بخش است.

وی اضافه کرد: نباید تصور کنیم که این خورشید پرفروغ فقط بر دل های مؤمنان و معتقدان به مکتب اهل بیت(ع) می‌ درخشد بلکه در عاشورا تنوع درس ها و سطوح و لایه های متعدد به گونه ایست که با بشر می تواند سخن بگوید به همین دلیل عاشورا با وجود گردنه های مختلف و سختی که داشته هنوز مرکز و منشأ اخلاق و عمق حماسه و در او گوناگونی پیام است که می‌ تواند در هر عصری الهام بخش باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اثرات عزاداری بر امام حسین(ع) افزود: یک بعد مهم تاب آوری ومقام صبر و تحمل در این واقعه عظیم همین است که مبادا کسانی فکر کنند یاد امام حسین(ع) و مراسم عزای او یک سوگ معمولی است که مولد افسردگی و غم و حزن معمولی بلکه مولد یک شور و نشاط است؛ همچنانکه وقتی زینب کبری با چشمان خود آن مظلومیت بی نظیر تاریخ را می بیند و بارسنگین غم ها را تحمل می‌کند و در مجلس دشمن به ظاهر غالب، حاضر می‌ شود چگونه سخن می‌گوید تا جایی که اگر کسی عمق تعامل زینب را نگاه کند می‌ بینید در حقیقت او دشمن را اسیر کرده و هرگز اسیر نبوده است و او دودمان بنی امیه و جریان ظلم تاریخ را در چنگ خود گرفت و آنها را اسیر عدالت و حماسه و عرفان عاشورا کرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که امروز هم نیازمند بازگشت به عاشورا هستیم، در شرایط کرونا هم با حفظ دستورات بهداشتی، این حماسه را باید حفظ کنیم و از عاشورا درس مقاومت و ایثار و پایداری در مسیر ارزش های اسلامی و ارزشی را فرا بگیریم و فراموش نکنیم حوادثی که در جهان اتفاق می‌ افتد همگی برای محک میزان تاب آوری ما است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: رسمیت روابط امارات با رژیم صهونسیتی امروز مسأله ای به شدت نگران کننده است ولی محور محقاوت همه این موانع را پشت سر خواهد گذاشت و عاشورای حسینی نخواهد گذاشت که ظالمان عالم و مستکبران جهان بر ملت های مظلوم غلبه کنند، هرچند این حادثه عادی سازی روابط و خودباختگی مزدوران امارات و عربستان هرگز فراموش نمی شود و مکتب عاشورا در برابر ظلم ظالمان خواهد ایستاد.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: عاشورای حسینی حتی در شرایط کرونا باقی می‌ ماند و ملت های عالم را بیدار خواهد کرد و این کارهای زشت و مفتضح و برقراری ارتباط با رژیمی که ذات آن نامشروع است شکست خواهد خود و ملت عزیز ما بار دیگر در عاشورای 99 نشان می‌ دهند که هم پیشاهنگ سلامت و هم پیشگام کمک های مؤمنانه و هم شور و شعور حسینی را صیانت می‌ کنند به همین دلیل امسال باید رسانه ها کارهای جدی تری در حوزه عزاداری انجام بدهند.

«مسعود کاویانی» مدیر رادیو معارف و رادیو محرم اظهار داشت: انشاءالله امسال بتوانیم با توجه به شرایطی که وجود دارد عزاداری ماندگاری را رقم بزنیم و محدودیت ها را جبران کنیم.

کاویانی عنوان کرد: چهارمین سال فعالیت رادیو محرم در حقیقت در پاسخ به یک نیاز و یک حق عمومی مردمی که عاشق اهل بیت(ع) هستند تأسیس شده است چون فضا، فضای محرمی و عاشورایی است و باید شبکه ای باشد که نیاز آنها را برطرف کنند و حق آنها است که عزاداری و روضه خوانی و مرثیه سرایی مطلوب را بشنوند.

وی با بیان این که این رادیو با هدف ترویج عزاداری مستند و متقن راه اندازی شده است، گفت: ساحت محرم از منابع معنوی قدرت ما است ولی همواره دچار تحریف ها و انحرافاتی بوده و دشمنان داخلی و خارجی سعی کرده اند با تحریف آموزه های عاشورا به لحاظ شکلی و محتوایی انحرافاتی در آن ایجاد کنند از این رو ما در مقابل این حرکت شوم، به دنبال معرفی الگوی مطلوب عزاداری فاخر و متقن هستیم.

کاویانی افزود: ما نگاهی به عزاداری سنتی داریم چون یکی از مباحثی که فراموش شده مقتل خوانی و روضه های سنتی است که ما توجه ویژه ای به این مسأله داریم و تلاش داریم با عمق بخشی به پیام ها و شعائر این مسأله در حوزه معرفت افزایی نیز گام برداریم.

وی در ادامه عنوان کرد: بدون شک مجالس و محافل حضوری در ماه محرم بسیار مهم و اساسی و حیاتی است و کارهایی همچون رادیو محرم هرگز جایگزین آن نمی‌شود و اساسا ما نمی گوییم می خواهیم کاری کنیم که مردم به جای رفتن به مجلس روضه پای رادیو بنشینند بلکه هدف این است که بخشی از محدودیت های ایجاد شده جبران شود.

مدیر رادیو محرم با اشاره به این که هماهنگی هایی با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صورت گرفته است، گفت: در این راستا هر روز از ساعت 11 تا 11:30 و 18 تا 18:30 از طریق سیستم صوتی واقع در خیابان های مراکز استان ها مردم بتوانند رادیو محرم را با بلندگوهای مسیر راهپیمایی بشنوند و موج تاکسی ها نیز در شهرهای مختلف روی رادیو محرم باشد که امسال کمبود را جبران کنیم.

وی با بیان این که تنها رادیو معارف این افتخار را دارد که رادیویی دیگر را حمایت و پشتیبانی کند، بیان داشت: جا دارد از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی تقدیر و تشکر داریم که پیام نورانی خود را به این مراسم صادر کردند و همچنین از همه دست اندرکارانی که برای راه اندازی رادیو محرم برای چهارمین سال با ما همکاری دارند، تقدیر و تشکر داشته باشیم.

پایان بخش این مراسم مداحی کربلایی سید علی حسینی نژاد بود و حاضران بعد از مراسم،‌ با اهدای شاخه های گل و نثار صلوات بر سر قبر شهدای گمنام حاضر شده و با شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی عهد و پیمانی دوباره بستند.

گفتنی است، علاقه مندان می‌توانند رادیو محرم را از طریق رادیوهای معمولی روی موج اف ام ردیف 95.5 مگاهرتز و همچنین از طریق دستگاه های دیجیتال، سایت رادیو معارف و برنامه اندرویدی ایران صدا گوش کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز