استاندار قم خبر داد:

مراکز آموزشی و حوزوی غیر حضوری می شوند/ راهپیمایی اربعین در قم برگزار نمی شود

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۳:۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۰۶۴۱۹۶
مراکز آموزشی و حوزوی غیر حضوری می شوند/ راهپیمایی اربعین در قم برگزار نمی شود
استاندار قم گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم به‌شدت کاهش پیداکرده و به‌تبع آن نیز در سطح همه استان شاهد افرایش بیماری کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه امروز ستاد ملی گزارشی از وضعیت کرونا در استان‌های مختلف ارائه شد و متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اغلب استان‌ها یک روند کاهشی دارد و به دنبال آن شاهد افزایش بیماری و مرگ‌ومیر می‌باشیم.

استاندار قم اذعان داشت: در قم نیز متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش شدیدی پیداکرده و به همین علت در بیمارستان‌ها افزایش بستری‌ها را داریم و تعداد فوتی‌ها نیز در حال افرایش است، بنابراین نیاز است که مردم مانند موج اول و دوم مقررات بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم از این موج سوم نیز به‌خوبی عبور کنیم.

سرمست ادامه داد: برای این منظور باید نظارت‌ها را بر رعایت پروتکل‌ها بیشتر کنیم، که در این زمینه کمیته‌ای که قبلا تشکیل‌شده بود با دقت و با جدیت بیشتر امر نظارت را رصد نموده و با متخلفان نیز برخورد خواهد شد.

استاندار قم گفت: در این جلسه ستاد ملی کرونا با توجه به پیشنهادی که از استان‌های مختلف منعکس‌شده بود اختیار برخی محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها به ستاد استانی مقابله با کرونا تفویض شد، ازاین‌رو دانشگاه علوم پزشکی استان می‌تواند به‌صورت مصداقی پیشنهادهایی را ارائه کند تا پس از موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت کشور به مردم اطلاع‌رسانی شود.

سرمست تصریح کرد: ما از همین ظرفیت در استان استفاده و مراکز آموزشی و مدارس حوزوی را به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌کنیم.

وی افزود: مراکز آموزشی مانند زبان‌سراها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و امثال این‌ها که به‌نوعی جنبه کلاسی دارند و محل تجمع محسوب می‌شوند نیز قرار است تا اطلاع ثانوی آموزش‌های خود را به‌صورت غیرحضوری ارائه کنند.

استاندار قم یادآور شد: در مورد برخی صنوف‌ پرخطر و گروه‌های شغلی رَسته چهار نیز بنا به تشخیصی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت ، اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها را به مدت یک هفته خواهیم داشت.

وی گفت: در کنار این محدودیت‌ها و اعمال نظارت‌ها مُسَلم است که نقش مردم بیشترین اثر را دارد و از رسانه‌ها و همچنین همه بزرگان و علما انتظار داریم که در امر اطلاع‌رسانی و بیان هشدار و توصیه به مردم برای رعایت پروتکل‌ها همانند موج اول و دوم دولت را یاری کنند تا بلکه بتوانیم از این مرحله نیز به‌سلامت عبور کنیم.

استاندار قم در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین برآوردها از رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم قم گفت: آخرین برآوردها نشان می‌دهد مردم قم حدود ۵۰ درصد پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند که این شایسته مردم فهیم و آگاه این استان نیست.

وی یادآور شد: در پیک اول و دوم بیماری میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم بیش از سایر استان‌ها بود، ازاین‌رو انتظار داریم مردم فهیم قم این رکورد را همچنان حفظ کنند و مراقبت نمایند که سلامتی هم‌وطنان به خطر نیفتد.

استاندار قم همچنین راهپیمایی‌های اربعین و عزاداری‌های دهه آخر صفر را یکی از موضوع‌های مطرح‌شده در جلسه ستاد ملی کرونا عنوان کرد و افزود: در این جلسه با جدیت تاکید شد که امسال چه در داخل کشور و چه در عراق با توجه به اعلام مقام عراقی راهپیمایی تحت عنوان راهپیمایی اربعین نخواهیم داشت و همین‌طور راهپیمایی‌های نمادین که موجب تجمع و شیوع بیماری شود نیز محدود و ممنوع است.

وی افزود: در خصوص برگزاری عزاداری‌های محرم و صفر دستورالعمل‌ها به اداره کل تبلیغات اسلامی ابلاغ‌شده و باید نظارت کند، همین‌طور نظارت علما و توصیه بزرگان نیز در این زمینه مورد استدعاست که بتوانیم در این فراز هم با رعایت این پروتکل‌ها به مهار بیماری نائل شویم و اجازه ندهیم سلامتی مردم مورد خدشه قرار بگیرد.

 

نظر شما