استاندار قم:

ضرورت بازنگری طرح ۳۱۵ هکتاری بافت تاریخی قم

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۹:۵۸:۵۳
کد خبر: ۱۲۰۴۹۶۴
ضرورت بازنگری طرح ۳۱۵ هکتاری بافت تاریخی قم
استاندار قم بازنگری در طرح و مصوبه 315 هکتاری بافت تاریخی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) را یک ضرورت دانست و گفت: فعالیت‌های انجام‌شده شهرداری در پروژه‌های عمرانی، خدمات شهری، فضای سبز و همچنین نگاه به محورهای فرهنگی و تاریخی ارزشمند بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، بهرام سرمست در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بهسازی محورهای فرهنگی و تاریخی قم، با تبریک ۱۴ تیرماه روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به مدیران خدوم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، یاد و خاطره شهیدان عرصه شهرداری و در رأس این شهدا شهید باکری و درگذشتگان و پیشکسوتان خادمان شهرداری قم ازجمله مرحوم سیدجعفر موسوی را گرامی داشت.

استاندار قم با اشاره به افتتاح پروژه‌های بهسازی محورهای فرهنگی و تاریخی قم ابراز کرد: این شهر، جهان شهر تشیع است و اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی و فرهنگی در آن معنا و مفهوم دیگری دارد.

وی با بیان اینکه در مورد طرح‌های جامع شهری نیازمند موردتوجه قراردادن تمام جوانب و بهره‌گیری از رویکرد تلفیقی در تمام برنامه‌ها و اقدامات هستیم افزود: اگر آسیب‌شناسی دقیق در الگوهای معماری داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که تاکنون به یک دیدگاه جامع نرسیده و نیاز است آن را دنبال کرده و بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

سرمست اضافه کرد: در سه سالی که افتخار خدمت در استان دارم، فعالیت‌های انجام‌شده شهرداری در پروژه‌های عمرانی، خدمات شهری، فضای سبز و همچنین نگاه به محورهای فرهنگی و تاریخی ارزشمند بوده است که از دست‌اندرکاران این پروژه‌ها قدردانی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در ارتباط با فعالیت‌های فرهنگی و تاریخی در قم، محوریت حرم مطهر به‌عنوان نگین شهر مقدس قم باید موردتوجه قرارگرفته و رویکردی همساز با حرم داشته باشد، افزود: باید در کنار رعایت مصالح و منافع شهروندان، حرم مطهر به‌عنوان نگینی در تمام فعالیت‌های عمرانی و طرح‌های مطالعاتی موردتوجه قرار گیرد.

سرمست با قدردانی از اهتمام مدیریت شهری قم در اجرای پروژه‌های اطراف حرم مطهر شامل پیاده راه‌سازی و ساماندهی اطراف حرم قدردانی و اذعان کرد: این‌ها پروژه‌های ماندگار است و نباید به‌طور صرف نگاه اقتصادی به این موضوع داشته باشیم، بلکه باید نگاه فرهنگی به این موضوع داشت.

وی خاطرنشان کرد: در بافت تاریخی قم و اطراف حرم مطهر خانه‌ها، گذرگاه، سراها و حمام‌هایی داریم که همگی به مثابه هویت، اصالت و ارزش برای فرهنگ شهر محسوب می‌شوند که باید حفظ، بازآفرینی، برجسته‌سازی و شناسانده شوند.

استاندار قم در مورد طرح ۳۱۵ هکتاری بافت تاریخی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز تصریح کرد: این طرح به‌منظور حفظ و صیانت این شهر مصوب شده و باید بازنگری در این طرح و این مصوبه انجام و میراث فرهنگی نیز این مهم را دنبال کند. البته شهرداری و منتخبان جدید شورای اسلامی شهر نیز باید این مهم را  به‌عنوان یک اولویت دنبال کنند تا همزمان حفظ اصالت و هویت تاریخی فرهنگی شهر را داشته باشیم.

وی همچنین خواستار راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری در بافت تاریخی و ارائه مشاوره به سرمایه گذران علاقه‌مند و جذب مشارکت شهروندان ساکن در این محلات شد و گفت: شورای اسلامی شهر به‌عنوان منتخبان مردم این موضوع را دنبال کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز