معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم عنوان کرد

توسعه فعالیت های سینمایی و زیر ساخت های فیلم سازی در استان قم

۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ۱۳:۳۴:۴۸
کد خبر: ۳۹۸۹۴۷
توسعه فعالیت های سینمایی و زیر ساخت های فیلم سازی در استان قم
وحید فرجی معاون فرهنگی، هنری و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از انعقاد تفاهمنامه سینمایی ما بین معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم به منظور گسترش وتوسعه زیرساخت های فعالیت های سینمایی و فیلم سازی در استان قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، وحید فرجی معاون فرهنگی ،هنری ومطبوعاتی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی تصریح کرد: با عنایت به مزین شدن سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی ، اقدام وعمل توسط مقام معظم رهبری مدظله العالی در اقدامی عملی بارایزنی ها و برگزاری جلسات کارشناسی مشترک در خصوص ظرفیت سنجی زیر ساخت های سینمایی، تفاهمنامه ای فی مابین حجت الله ایوبی معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مهدی صادقی استاندار قم درزمینه حمایت و توسعه زیر ساخت های سینمایی و استفاده حداکثری از پتانسیل های بالقوه و بالفعل ازجمله افزایش سرانه سینمایی ، حمایت از فیلم سازان بومی ، برگزاری جشنواره های ملی نماز و نیایش، فجر، مقاومت و...، اجرای طرح کارت سینما ویژه اقشار مختلف ، ارائه بسته های تشویقی به سرمایه گذران بخش خصوصی در جهت احداث سالن های سینما و پردیس های تخصصی با توجه کمبودهای موجود در ظرفیت سالن‌های سینمای قم منعقد گردید.

فرجی اظهار داشت: باتوجه به اینکه طبق برخی از استانداردهای سینمایی باید در ازای هر 100 نفر یک صندلی سینما وجود داشته باشد، سرانه صندلی‌های موجود در سینماهای قم بسیار کم‌تر از برخی از این استاندارد می باشد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: هم اکنون در استان قم حدود 900 صندلی فعال سینما  در قالب 4 سالن فعال است.

*توسعه سینماهای قم در آینده نزدیک

وی با بیان اینکه برای توسعه سینماهای قم، تجهیز چند سالن سینما در دستور کار قرار گرفته است، گفت: با  تجهیز نهایی و وراه‌اندازی سینمای اریکه ملل در منطقه سالاریه و دو سالن با ظرفیت 300 صندلی اضافه می‌شود که حدود 90 درصد زیر ساخت های آن با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موسسه سینمایی شهر انجام می شود.

فرجی خاطرنشان کرد: با توجه به رایزنی و جلسات متعدد با سرمایه گذران بخش خصوصی ازجمله مدیران مجموعه تجاری بازار شهر در  منطقه پردیسان طراحی واجراء حدود سه سالن سینما با ظرفیت 700 صندلی در حال احداث و راه‌اندازی است همچنین براساس توافق صورت گرفته با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، سه سالن آماده به تجهیز درشهرک قدس، بوستان نرگس منطقه شاهزاده ابراهیم و شهرک پردیسان با ظرفیت حدود 750 در سال 95 باعنایت به تفاهم نامه سینمایی به سرانه استان افزوده خواهد شد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در خصوص سینمای شهر آفتاب بیان کرد: این پروژه که مربوط به بخش خصوصی می باشد، در مرحله تخریب نوبت بازسازی قراردارد که انشالله با تامین اعتبارات ویژه ملی، استانی وخصوصاَ سهم آورده مالک تا سال آینده به بهره برداری می رسد .

وی افزود: سینما استقلال که سال‌ها تعطیل شده است، اعتبارات دولتی آن تامین اما متاسفانه سهم مالکین مشخص نشده است. همچنین در خصوص راه‌اندازی سینما در مجتمع نور واقع در محله نیروگاه اعتبارات لازم  در نظر گرفته شده و باتوجه به اینکه در آن منطقه، سینمایی وجود ندارد، امسال با همکاری سینمای شهر دو سالن به ظرفیت600صندلی به سرانه سینمایی قم افزوده می‌شود.

*اکران فیلم های سینمایی در مناطق و بخش های تابعه قم

فرجی با تاکید بر اینکه هنوز در خصوص فضای سینمایی در قم به استاندارهای لازم نرسیدیم، تصریح کرد: باتوجه به توافق انجام شده بین استاندار محترم قم و ریاست سازمان سینمایی کشور، اقدام مناسبی در حوزه فیلم‌سازی و توسعه فعالیت‌های سینمایی انجام می‌گیرد و باتوجه به پتانسیل‌های بالای استان قم در این خصوص و با قول‌های مسئولان سینمایی کشور و استاندار قم امیدواریم به نتایج مطلوبی برسیم.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به کمبودهای سینمایی در شهرستان‌های تابعه قم افزود: یکی از مواد توافق‌نامه اخیر در خصوص توسعه فعالیت‌های سینمایی در شهرستان‌های تابعه استان است تا آن مناطق هم با رشد و توسعه فرهنگی سینمایی روبه‌رو شود.که با عنایت به قول مسئولین عالی انشالله از ابتدای تابستان طرح اکران همزمان فیلم های روی پرده در مناطق وبخش های تابعه کلید خوهد خورد.

وی در رابطه با اکران فیلم های سینمای هنر و تجربه تصریح کرد: باتوجه به اینکه سینماهای مخصوصی برای فیلم‌های گروه هنر و تجربه باید وجود داشته باشد،  مقرر شده است در سال جاری ظرفیت مورد نظر در سینمای مدرسه اسلامی هنر تدارک دیده شود.

*اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران بخش خصوصی حوزه سینما

فرجی در خصوص همکاری بخش خصوصی در توسعه فضای سینمایی قم اظهار کرد: برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه سینماهای استان،  مقرر شده است تسهیلات بانکی مناسب و همچنین اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی  با همکاری موسسه سینما شهر امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: یکی از برنامه‌های تدوین بسته‌های تشویقی و فراهم کردن شرایط لازم برای راه‌اندازی سینما در مجتمع‌های تجاری قم است که این امر هم برای فضای سینمایی استان و هم سرمایه‌داران سودمند است چراکه تعداد بینندگان سینما در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درسال 94 استقبال شهروندان از اکران همزمان فیلم ها با تهران چشمگیر ارزیابی می شود و طی سال گذشته پرفروش ترین فیلم اثر فاخر سینمایی محمد (ص)در قم بوده است .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز