مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام ظرفیت مناسبی برای تقریب است

۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ۱۳:۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۴۶۳۱۰
مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام ظرفیت مناسبی برای تقریب است
معاون سابق تهذیب حوزه های علمیه تاکید کرد: یکی از محاسن مسابقات طلاب جهان اسلام معرفی تفکر اسلام ناب توسط حوزه علمیه و ایجاد تقریب مذاهب است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم به نقل از ستاد خبری اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی، معاون سابق تهذیب حوزه های علمیه در پاسخ به سؤالی در مورد راه کارهای احیای سنت حسنه انس با قرآن در حوزه های علمیه و در میان طلاب که در گذشته معمول بوده است گفت: برای تقویت انس با قرآن در حوزه های علمیه راهکارهای متعددی وجود دارد که یکی از مهمترین راه های آن تایید و تاکید بزرگان و مراجع است.

وی افزود: اگر مراجع و بزرگان حوزه در سخنرانی های و بیاناتشان بر این مسئله تاکید کنند طبیعتا در مدیریت حوزه و بدنه آن یعنی طلاب تاثیر گذار خواهد بود که البته به علت همین تاییدات و تاکیدات شاهد رشد کارهای قرآنی و توجه بیشتر به قرآن در سال های اخیردر حوزه هستیم.

حسینخانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی هر ساله فعالان قرآنی را در آستانه ماه مبارک رمضان به حضور می پذیرند و ساعت ها از برنامه های حفظ و قرائت و گروه های جمع خوانی استفاده و نکاتی را گوشزد می کنند عنوان کرد: مراجع معظم نیز در سال های اخیر تاکیدات خوبی بر این مسئله داشته اند و شاهد توجه بیشتر به قرآن بوده ایم.

نویسنده و محقق حوزه علمیه گفت: قرائت مداوم و مستمر قرآن کریم که در آیات قرآن بر آن تاکیدشده از دیگر راه کارهای انس با قرآن است و برپایی مسابقات قرآن از جمله اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام نیز می تواند نقش خوبی در این زمینه داشته باشد و انگیزه طلاب را افزایش دهد.

معاون سابق تهذیب حوزه با اشاره به برپایی چندین دوره مسابقات قرآن در حوزه و قرارگرفتن در آستانه برگزاری اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام تصریح کرد: مسابقات قرآن حوزه در همه ابعاد از رشته ها تا محتوا و نحوه برگزاری باید الگویی برای سایر مسابقات قرآن باشد.

حسینخانی با بیان اینکه اصل تشویق در مسابقات قرآن باید وجود داشته باشد زیرا سبب ترغیب طلاب به انس بیشتر با قرآن می شود عنوان کرد: قرآن‌محوری در امر تبلیغ بسیار ارزشمند است زیرا به اصل تبلیغ اتقان و محتوا می بخشد و مطالب منبر و موعظه با درجه اعتبار بیشتری به مخاطب منتقل و درصد پذیرش آن بالا می رود.

معاون سابق تهذیب حوزه های علمیه ادامه داد: همان طور که در سیره بزرگان شاهد هستیم برای بیان مطلبی ابتدا بر روی مبانی قرآنی آن موضوع کار می کرده اند و بعد آن را بر موضوعات بیرونی و پیرامونی اجتماعی خود تطبیق می داده اند و این کار باید در امر تبلیغ دین نیز صورت بگیرد.

حسینخانی در مورد تاثیر مسابقات چندملیتی قرآن کریم بر معرفی اسلام ناب و ترویج تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: یکی از محاسن این مسابقات این است که ما می توانیم بیش از ظرفیت های مثبت حوزه های علمیه جهان اسلام بهره برده و در عین حال دیگران نیز بیشتر با وضع حوز ه های داخل آشنا شوند به خصوص اینکه نشان می دهیم اهتمام حوزه های علمیه به قرآن آنقدر زیاد است که مسابقاتی در این سطح برگزار می کند.

یادآور می‌شود اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام دوم تا ششم اردیبهشت با حضور 60 طلبه از 42 کشور در مدرسه علمیه امام کاظم برگزار خواهد شد.

 

نظر شما