مدیرکل راه و شهرسازی قم:

۱۸ هزار واحد مسکن مهر طی دولت یازدهم در قم به بهره برداری رسید

۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۱۴:۲۷:۰۶
کد خبر: ۵۵۰۸۵۸
۱۸ هزار واحد مسکن مهر طی دولت یازدهم در قم به بهره برداری رسید
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: 18 هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم در شهر قم به بهره برداری رسیده است و یک هزار واحد نیز تا نیمه نخست امسال افتتاح می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حسن صبوری طی گفتگویی بیان داشت: تعهدات این استان در زمینه مسکن مهر 46 هزار واحد بوده و تاکنون بیش از 43 هزار واحد آن تکمیل شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: یک هزار واحد دارای مشکلات قضایی و در حال پیگیری رفع این مشکلات است و یک هزار واحد نیز دچار مشکلاتی از جمله ضعف مدیریت و یا تامین نشدن آورده اعضا می باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته اراضی 70 هکتاری شهرک قدس برای مسکن ایثارگران طراحی شد و در حال تهیه برآورد برای آماده سازی آن هستیم تا بتوانیم به تعهدات این اداره کل در مساله مسکن ایثارگران پاسخگو باشیم.

به گفته صبوری، در این اراضی خدمات زیربنایی و شهری از جمله مدرسه، مسجد، درمانگاه و فضای سبز پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کل استان اعم از شهر و روستا از ابتدای دولت یازدهم تاکنون چهار میلیون و 737 هزار و 721 متر مربع پروانه برای ساخت و ساز ساختمان صادر شده است.

وی بیان کرد: مرکز آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای استان قم با اعتبار چهار میلیارد ریال، توسعه و تکمیل ساختمان اداره کل بازرسی استان با اعتبار هشت میلیارد ریال، تکمیل کانال اصلی و فرعی جمع آوری و هدایت آب های سطحی اراضی بالادست شهرک پردیسان با اعتبار هشت میلیارد ریال، احداث پاسگاه نیروی انتظامی پردیسان با اعتبار 6 میلیارد ریال، ساماندهی و مناسب سازی ساختمان های عمومی برای استفاده جانبازان و معلولان با اعتبار چهار هزار و 500 میلیون ریال و تامین اعتبار 100 میلیارد ریال برای احداث 6 باب مدرسه در پردیسان از دیگر فعالیت های اداره کل راه و شهرسازی قم در دولت یازدهم است.

صبوری به تشکل کمیته سیما و منظر شهری اشاره کرد و گفت: این کمیته در طول یک سال گذشته فعالیت چشمگیری داشت و ضوابط نما و منظر را در سطح شهر مورد تاکید قرار داده است.

وی افزود: امسال جشنواره نمای برتر با همکاری شهرداری و سازمان نظام مهندسی با هدف فرهنگ سازی استفاده از نماهای اسلامی و ایرانی در حوزه سیما و منظر شهری برگزار می شود.

* احداث صحن شرقی حرم حضرت معصومه(س)

وی در ادامه گفت: صحن شرقی حرم کریمه اهل بیت(س) از مصوبه های سفر سال 1394 رئیس جمهوری به قم بود که با 800 میلیارد ریال اعتبار در 50 هزار متر مربع فضای ساختمانی در حال انجام است.

احداث صحن شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) از سال 89 آغاز شده که شامل شبستانی با زیربنای هشت هزار و 100 متر مربع، فضای سرپوشیده هشت هزار و 500 متر مربع، صحن هشت هزار و 900 متر مربع و کتابخانه با 11 هزار 200 متر مربع است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم افزود: 600 میلیارد ریال از اعتبارات صرف تملک شده و 200 میلیارد ریال نیز هزینه کارهای اجرایی بوده است، برای ادامه بقیه طرح نیز 700 میلیارد ریال از تملکات باقی مانده است.

وی اضافه کرد: بخش هایی از این طرح ازجمله کتابخانه وصحن فاطمیه 100 درصد تکمیل و افتتاح شده است و کل طرح بالغ بر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

* افتتاح آزادراه قم - گرمسار

وی افتتاح آزادراه قم - گرمسار را از عملکردهای دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: این محور در دولت قبل با مشخصات راه اصلی افتتاح شده بود که در دولت یازدهم به آزادراه تبدیل شد.

صبوری اضافه کرد: قطعه اول آزادراه حرم تا حرم از قم تا گرمسار به طول 152 کیلومتر است که 74 کیلومتر آن در محدوده قم، 46 کیلومتر در محدوده استان تهران و 32 کیلومتر آن در محدوده استان سمنان است.

وی افزود: این آزادراه واقع در کریدور بین المللی حمل و نقل شرق به غرب و کریدور آسیایی است که موجب اتصال چهار استان قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی و از آن مهم تر تکمیل شبکه آزادراهی کشور می شود.

وی اضافه کرد: این آزادراه ضمن اتصال مرزهای شرقی و غربی کشور، ارتقاء ضریب ایمنی رانندگی، کاهش مصرف سوخت، آلاینده های زیست محیطی و زمان سفر را نیز به دنبال خواهد داشت.

به گفته صبوری، آزادراه قم - گرمسار توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به مدت یک سال و نیم و با هزینه بیش از 6 هزار و 900 میلیارد ریال احداث شده است.

** احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان

وی به طرح قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان اشاره کرد و گفت: این طرح با پیش بینی پنج میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر به بهره برداری می رسد.

وی افزود: احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان سال گذشته با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه آهن آغاز شد که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا(ص) و مشاوران آن چینی هستند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی قم، مسیر قم به اصفهان حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مسیر قم به تهران در مرحله تجهیز کارگاه است.

وی افزود: ایستگاه مرکزی راه آهن قم به عنوان ایستگاه تبادل سفر در نظر گرفته شده است و مسیرهای منتهی به ایستگاه مرکزی بر اساس 2 گزینه که یا از خارج شهر به صورت زیرگذر و یا به صورت آنتنی به ایستگاه مرکزی قم متصل شود، در حال بررسی است.

به گفته وی، در حال حاضر هشت رام قطار در مسیر قم - تهران به صورت قطار حومه ای در حال تردد است و با ظرفیت خوبی مسافران را جابه جا می کند.

صبوری گفت: راه اندازی قطار پرسرعت قم - اراک نیز در دستور کار قرار گرفته و مطالعات آن نیز در حال انجام است و در صورت افتتاح این طرح، قم به کانون تبادل قطارهای پرسرعت تبدیل می شود.

** احداث کمربندی جدید قم

وی گفت: سال گذشته طرح کمربندی جدید قم پس از پیگیری های زیاد در لایحه بودجه دولت قرار گرفت و یک هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار برای احداث این کمربندی به طول 110 کیلومتر درنظر گرفته شده است.

وی با بیان این که اعتبار در نظر گرفته شده جوابگوی کل طرح نیست، اضافه کرد: تفاهم نامه احداث بخشی از کمربندی جدید قم به طول 75 کیلومتر از آزادراه تهران محدوده مجتمع مهتاب به سمت محور قم - سلفچگان و از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم - کاشان با بخش خصوصی منعقد شده که در مدت 2 سال احداث می شود و بهره برداری از این طرح در مدت 15 سال در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.

صبوری با اشاره به تبدیل محور قم - سلفچگان به آزادراه، بیان کرد: برای این طرح نیز تفاهم نامه ای با بخش خصوصی منعقد شده و قرار است حدود 50 کیلومتر از این مسیر تا بعد از محور راهجرد به آزادراه تبدیل شود.

به گفته وی، بهسازی محورهای قم - سلفچگان به طول 50 کیلومتر با اعتبار 820 میلیارد ریال، زیرسازی و روکش آسفالت محور قنوات به طول هشت کیلومتر و با اعتبار 15 میلیارد ریال، اصلاح قوس و لمپ و لوپ تقاطع غیرهمسطح پیچ سنجر(72 تن به سمت آزادراه قم - تهران) با اعتبار هفت میلیارد ریال، بهسازی محور روستاهای تاج خاتون و نیجه با اعتبار 11 میلیارد ریال، زیرسازی و بهسازی محور جنت آباد با سه میلیارد ریال و تعریض پل دره سلیمان در روستای وشنوه با 2 میلیارد ریال از دیگر اقدام های انجام شده اداره کل راه و شهرسازی قم است.

به گفته وی، در این دولت 75 کیلومتر روکش و بهسازی محورهای روستایی، 40 کیلومتر احداث محور و 12 نقطه حادثه خیز بهسازی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم روکش آسفالت محورهای پردیسان - ورجان، روکش آسفالت 10 کیلومتری ورودی شهر قم از سمت تهران در مسیر آزادراه و جاده قدیم، کمربندی قم از سمت میدان ولیعصر(عج) به سمت میدان 72 تن، بخش هایی از مسیر سلفچگان به سمت قم، قم - نیزار، عملیات تکمیلی زیرسازی، روسازی و احداث جدول های میدان شهید آوینی و احداث راه دسترسی به مجتمع دانشگاهی پردیسان قم را از اقدام هایی برشمرد که در سال جاری انجام خواهد شد.

 

نظر شما