مدیرکل روابط عمومی آبفا:

تنها راهکار حفظ منابع آبی، مدیریت مصرف است

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۱۲:۳۹:۲۱
کد خبر: ۷۳۹۴۷۱
تنها راهکار حفظ منابع آبی، مدیریت مصرف است
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اذعان به مصرف بی رویه آب گفت: برای حفاظت از منابع آبی چاره ای جز مدیریت مصرف نداریم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمد خلیلی پیر در «همایش حامیان آب» در ورزشگاه شهید حیدریان قم، اظهار داشت: امروز در کشور منابع آبی برای مصارف محتلف کشاورزی، صنعتی و شرب به صورت بد مورد استحصال و بهره برداری قرار گرفته و منابع آبی دیگری نداریم.

وی سرانه مصرف روزانه آب هر خانواده ایرانی را معادل 600 لیتر عنوان کرد و افزود: این حجم مصرف آب فعلا مناسب است، ولی برخی خانواده ها با بی توجهی حدود 2 برابر این رقم را مصرف می کنند.

خلیلی پیر با اشاره به شاخص های هدر رفت آب افزود: در شهرهای کویری مانند قم استفاده از کولرهای آبی حدود 200 تا 300 لیتر آب مصرف می کند، که نصب سایه بان بر روی این وسایل خنک کننده علاوه بر ایجاد یک فضای مطبوع تر در کاهش مصرف آب نیز تاثیر زیادی دارد‌.

مدیرکل روابط عمومی آبفای کشور گفت: وقتی کولرهای آبی در مدار مصرف قرار می گیرند، حجم مصرف آب نیز 30 درصد افزایش پیدا می کند که 2.5 برابر آب موجود در سد کرج و یک سال مصرف سرانه شهر یزد است.

وی همچنین نصب شیرآلات استاندارد و نحوه صحیح مصرف آب به هنگام کارهای روزمره را برای مدیریت مصرف آب ضروری دانست و افزود: ایران یکی از با سابقه ترین کشورهای جهان در مدیریت مصرف آب محسوب می شود، چراکه حفر قنات و احداث سد از دیرباز در این کشور در حال انجام بوده است.

خلیلی پیر با تقدیر از آب و فاضلاب قم، استانداری، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان این استان برای برپایی این آیین فرهنگ ساز و تاثیر گذار گفت: این حرکت فرهنگی زیبا به عنوان یک الگوی موفق در سایر استان های کشور نیز اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم نیر در این همایش تصریح کرد: ایران با چندین هزار سال تمدن در صورتی بقا پیدا می کند که در مصرف منابع زیر زمینی آن دقت کافی را داشته باشیم.

علی جان صادق پور با بیان این که شکرانه آب حفاظت از این مایه حیات بخش است، افزود: کشور ما به عنوان یک کشور اسلامی باید در صرفه جوبی آب برای همه کشورها الگو باشد.

وی ادامه داد: باید موضوع اتلاف سرمایه های خدادادی به یک کار غیر فرهنگی و در مقابل حفظ و نگهداری آنها به یک امر فرهنگی و اخلاقی تبدیل شود، که برگزاری گرهمایی حامیان آب با حضور چهار هزار تن از دانش آموزان، اولیا و مربیان، این هدف را دنبال می کند.

میزان مصرف سرانه روزانه آب برای هر شهروندی قمی 154 لیتر و حجم آب مصرفی این شهر به صورت میانگین در هر شبانه روز 300 هزار مترمکعب است.

همایش حامیان آب حاوی برنامه های شاد و متنوع از جمله سرود و نمایش های آموزشی ترویجی با هدف نهادینه کردن مصرف بهینه آب با حضور چهار هزار تن از دانش آموزان، اولیا و مربیان و به همت شرکت آب و فاضلاب، روابط عمومی استانداری، اداره کل آموزش و پرورش و ورزش و جوانان این استان ترتیب یافت.

 

نظر شما