رئیس نظام پزشکی قم:

۱۲۰ پروانه فعالیت پزشکی طی سال جاری در قم صادر شد

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۸:۱۴:۵۹
کد خبر: ۷۳۹۷۱۶
رئیس سازمان نظام پزشکی قم با اشاره به صدور 470 پروانه پزشکی در سال گذشته، گفت: از ابتدای سال جاری تا نیمه نخست مردادماه، 120پروانه فعالیت پزشکی این سازمان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید حسن عادلی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که نظام پزشکی بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور است، اظهار داشت: جمعیت تحت پوشش این سازمان در قم، سه هزار تن اعم از کارشناسان شامل فیزیوتراپیست ها و شنوایی سنج ها و همچنین 700 ماما، یک هزار و 100 پزشک عمومی و بیش از 600 متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف است.

وی با بیان این که شهروندان قمی سالهاست برای درمان و معالجه های پیشرفته نیازی به رفتن به تهران ندارند و در این شهر همه فعالیت های درمانی خود را انجام می دهند، افزود: بسیاری از ساکنان شهرهای همجوار و استان های مختلف و حتی کشورهایی از جمله افغانستان، عراق، آذربایجان، بحرین و کویت هم برای دریافت خدمات پیوسته و منظم درمانی به مراکز دولتی، خصوصی و مطب های استان مراجعه می کنند.

وی افزود: نظام پزشکی یک انجمن صنفی است، از این رو بواسطه ماهیت کاری که دارد موظف به دفاع از حقوق اعضا و همچنین مردم می باشد و برای همین یک سری از فعالیت های رفاهی و آموزشی را مختص صنف مربوطه و فعالیت های دیگری را نیز برای مردم در دستور کار دارد.

عادلی، انجام برنامه های آموزشی برای پزشکان را از دغدغه های جدی نظام پزشکی دانست و با اشاره به برگزاری یک دوره آموزشی در شهریورماه امسال، خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در این دوره که ویژه پزشکان قلبی و عروقی است، از امتیاز بازآموزی رایگان برخوردار خواهند شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی قم با اشاره به به انعقاد تفاهم نامه هایی با نهادهای مختلف از جمله تامین اجتماعی و موسسه های مالی اعتباری جهت تامین امور رفاهی و ارائه تسهیلات به پزشکان گفت: ایجاد یک مرکز رفاهی در مشهد و همچنین پرداخت 200میلیون ریال وام قرض الحسنه بخشی از عملکرد هیات مدیره است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص علت کم بودن تعداد مراجعه ها به پزشکان عمومی، افزود: به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های لازم در کشور، هنوز نظام ارجاع به طور کامل اجرایی نشده و فقط در برخی از استان ها مانند فارس و مازندان به دلیل استقرار پزشک خانواده اجرایی شده است.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در میان مردم برای اولویت قرار دادن پزشکان عمومی جهت مراجعه به هنگام بیماری، تصریح کرد: طبق عادت معمول جامعه یک فرد با کوچکترین سرماخوردگی به فوق تخصص مراجعه می کند که این اقدام موجب بالا رفتن هزینه های درمان و سلامت برای شخص بیمار و همچنین حوزه بهداشت و درمان کشور می شود و رسیدگی به بیمارانی که نیازمند درمان تخصصی و فوق تخصصی هستند را با مشکل مواجه می کند.

عادلی با اذعان به این که در برخی مواقع مراجعه به پزشک عمومی از پزشک متخصص تاثیر درمانی بهتری دارد، افزود: پزشک عمومی با یک رویکرد کلی به مداوای بیمار می پردازد ولی پزشک متخصص با دید محدود تری این کار را انجام می دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این نشست خبری با بیان این که قرار است در 10 استان کشور از جمله قم نظام ارجاع به صورت آزمایشی اجرا شود، افزود: به همین علت برای آموزش، کارشناسانی از قم به استان مازندان اعزام و زیرساخت هایی تکمیل شده است.

محمود پرهام افزود: نظام ارجاع مبتنی بر خدمات الکترونیک است و بر اساس آن باید پرونده الکترونیک تشکیل شود و با انجام نگرفتن آزمایش های غیر ضروری و تکراری، کاهش هزینه ها را شاهد خواهیم بود.

به گفته وی، با تلاش های صورت گرفته، نظام یاد شده به طور کامل تا پایان سال جاری در سطوح یک، دو و سه در مراکز درمانی و بیمارستان های استان اجرایی خواهد شد‌.

وی با بیان این که معاونت انتظامی نظام پزشکی دارای چهار حوزه از جمله هیات حل اختلاف، دادسرا، هیات های بدوی و تجدید نطر است، تصریح کرد: ماهیانه 10 پرونده در هیات رسیدگی به تخلف تشکیل می شود و این آمار نسبت به سال گذشته که حدود 18پرونده بوده کاهش قابل توجهی پیدا کرده که علت آن عدم صدور کیفر خواست و مصالحه طرفین دعوی در هیات حل اختلاف است.

وی افزود: در میان پرونده های تشکیل شده، دندان پزشکی و فیزیوتراپی بیشترین تعداد پرونده را دارند که با توجه به آشکار بودن علت بالا بودن پرونده های فیزیوتراپی به دلیل وقوع تصادف و سوانح رانندگی، افزایش پرونده های تخلف پزشکی در بخش دندانپزشکی باید آسیب شناسی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز