مطهری:

نمی توانیم پولشویی را انکار کنیم/اعتراض های غیرطبیعی به ظریف به دلیل ضرر آنهاست

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۹:۴۸:۵۹
کد خبر: ۷۸۳۵۷۵
نمی توانیم پولشویی را انکار کنیم/اعتراض های غیرطبیعی به ظریف به دلیل ضرر آنهاست
نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی توانیم پولشویی را انکار کنیم، تاکید کرد: منظور ظریف هم همین بود؛ اینهمه سرو صدای غیرطبیعی ناشی از این ضرری است که به اینها می خورد؛ وزیر خارجه نمی تواند توضیح دهد اینها کی هستند، ولی 30 صفحه اسناد را به قوه قضاییه فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، علی مطهری در همایش «دانشجو، سمبل آرمانگرایی» در دانشگاه قم گفت: وقتی نماینده شهرستانی رای می دهد و تحت اذیت گروه های فشار قرار می گیرد، در نماز جمعه به او حمله می کنند، شیشه های دفتر کارش را می شکنند، در حالی که باید حریت نماینده را حفظ کنیم؛ حریت نماینده بالاتر از شفافیت است.

وی در ادامه با بیان اینکه از همان ابتدای امضای برجام بخشی از نظام ما از جمله در مجلس، نیروهای مسلح و نهادهای دیگر مایل به اجرای آن نبود تاکید کرد: اگر حکومت در مساله برجام یکپارچه بود، خروج از برجام به این آسانی ها امکانپذیر نبود.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه تردیدی نیست که در دولت کنونی نیز سخت گیری ها در دانشگاه ها کم نشده، بیان کرد: در دولت روحانی نیز وزیر علوم و اطلاعات نتوانستند فضا را باز کنند، ترس ها و نگرانی های بیجا از جلسات دارند که هیچ توجیهی ندارد.

مطهری با اشاره به اینکه بعضی احکام سخت گیرانه ای که در دادگاه ها صادر می شود ضرورتی ندارد، گفت: به رئیس قوه قضاییه گفته ام که باید به میزان تاثیر یک عمل نگاه کنید، اینکه فردی در جمع 10 نفره ای حرفی بزند، نمی شود به او اتهام اخلال در امنیت ملی زد.

مطهری در خصوص بازنشستگی پس از 30 سال خدمت نیز گفت: اجازه های خاص رهبری در مورد نیروهای مسلح است و در این زمینه انتساب به رهبری وجود ندارد؛ ما هم شنیده ایم که برخی رفته اند صحبت کرده اند و اجازه کتبی و شفاهی گرفته اند.

وی تاکید کرد: هنوز برای ما روشن نیست که آیا چنین چیزی بوده یا نه؟ اگر بوده دلیل آن چیست؟ اگر استثنایی خارج از قانون قرار دادند باید توضیح دهند.

وی با اشاره به اینکه اف ای تی اف به نفع کشور است، بیان کرد: قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم قانون مالی است و از سال 86 لایحه آن به مجلس آمد و ربطی هم به اف ای تی اف ندارد.

مطهری افزود: قانون الحاق به کنوانسیون مبارزه با فسادهای سازماندهی شده نیز در مجلس تصویب شده و فکر می کنم الان در مجمع تشخیص مصلحت است.

وی اضافه کرد: سی اف تی قانون الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است که به نفع کشور می باشد، این الحاق مختص به ایران نیست؛ مساله جهانی است.

وی با اشاره به اینکه این قانون باعث شفافیت در امور بانکی می شود، ادامه داد: سالهاست که اصلاحات بانکی انجام نشده، هماهنگی با نظام بانکی جهانی نداریم و به دلیل تحریم ها سالها در انزوا بوده ایم؛ در حالی که بسیاری از مشکلات امروز ربطی به تحریم ها ندارد و به دلیل نواقص نظام بانکی است.

وی با بیان اینکه مرجع تعیین تروریسم در دنیا سازمان ملل است و حرف آمریکا و ایران ملاک نیست، تصریح کرد: سازمان ملل داعش، النصره، طالبان و القاعده را تروریسم می داند؛ اضافه شدن گروه جدید به این لیست مراحلی دارد و به این آسانی ها نیست.

مطهری بیان کرد: همه کشورهایی که سی اف تی را امضا کرده اند می گویند اینطور نیست که این قانون دست و پای ما را ببندد؛ اگر ایران ملحق نشود نمی تواند با بانک های خارجی همکاری کند؛ نگرانی ها در این زمینه بیجاست.

وی تاکید کرد: این که فکر کنیم دیوار به دور خودمان بکشیم و از همه مجامع بین المللی خارج شویم، فکر درستی نیست؛ اگر اینطور باشد باید از سازمان ملل هم خارج شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه نمی توانیم منکر پولشویی در کشور شویم، تصریح کرد: اخیرا گفتند گردش مالی مواد مخدر در کشور 30 هزار میلیارد تومان است؛ معلوم نیست این سودها مال کی است و از کجا به کجا می رود، برخی ادعا کرده اند در ترانزیت مواد مخدر پول کلانی جمع شده و در انتخابات استفاده شده که باید روشن شود.

مطهری با بیان اینکه نمی توانیم پولشویی را انکار کنیم، تاکید کرد: منظور ظریف هم همین بود؛ اینهمه سرو صدای غیرطبیعی ناشی از این ضرری است که به اینها می خورد؛ وزیر خارجه نمی تواند توضیح دهد اینها کی هستند، ولی 30 صفحه اسناد را به قوه قضاییه فرستاده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت وجود جنبش دانشجویی پس از انقلاب اشاره و بیان کرد: قدرت و حکومت همیشه محتاج به نقد است، اگر دولتی نقد نشود به مرور به سوی فساد سوق پیدا می کند.

وی با اشاره به اهمیت انتقاد کارآمد، افزود: امیرالمومنین(ع) زمانی که خلیفه مسلمانان بود، فرمود «از من انتقاد کنید چه در آشکار و چه در پنهان؛ نترسید از این که من خلیفه هستم».

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه نقد هم آدابی دارد، گفت: باید فرق نقد با تخریب را بدانیم؛ نقد چیزی بین تملق و چاپلوسی از یک طرف و تخریب از طرف دیگر می باشد.

وی اضافه کرد: در گذشته بیشتر تملق و چاپلوسی رایج بود و امروز بیشتر تخریب رایج است، نقد درست این است که نقاط مثبت نظریه ای را بگیریم و نقاط منفی آن را دفع و منصفانه قضاوت کنیم.

وی تاکید کرد: نقد شرایطی دارد که تسلط بر موضوع، رعایت انصاف و داشتن نیت خیر از جمله این شرایط است.

مطهری با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی باید شرایط نقد را در خود ایجاد کند، بیان کرد: نقاط قوت دانشجو این است که هنوز جوان است و بر فطرت الهی خود باقی است، فطرت عدالت خواهی، حق طلبی و مبارزه با ظلم در او وجود دارد و از هوش نسبی برخوردار است.

وی به نقاط ضعف دانشجو اشاره و اضافه کرد: چون دانشجو در دوره جوانی قرار دارد، ممکن است احساسات او بر عقلش غلبه کند و اگر تربیت درستی نداشته باشد، ممکن است گروه های سیاسی او را ابزار دست برای اهداف خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه علم ناقص نقطه ضعف دیگری است که ممکن است دانشجو با آن درگیر باشد، افزود: در جامعه افرادی داریم که صاحبنظر و اهل تفکر هستند و از طرفی هم عده ای عوام هستند که قدرت تشخیص ندارند و در مسائل مختلف به افراد آگاه مراجعه می کنند.

مطهری ادامه داد: ولی دانشجو نه صاحبنظر است و نه جزو توده عوام، لذا گاهی فکر می کند مسائلی را می داند اما نمی داند که نمی داند و باید مراقبت کند در جایی که مساله ای را نمی داند به متخصص مراجعه کند.

وی با بیان اینکه باید آرمان را بشناسیم، گفت: آرمان های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی را بشناسیم، در دوره انقلاب هم رهبران انقلاب تاکید داشتند که هدف ها و آرمان ها را در قالب مفاهیم اسلامی مطرح کنیم.

وی با اشاره به اینکه سطحی شدن یکی از آفت های دانشگاه ها شده است، گفت: امروز دانشجویان حوصله شنیدن مباحث جدی را ندارند، در حالی که حتی قبل از انقلاب در دانشگاه ها جلسه هایی بیش از یک ساعت بود، افرادی مطالب جدی علمی و فلسفی مطرح می کردند و دانشجویان گوش می کردند، امروز دانشجویان منتظرند ناسزایی به روحانی و احمدی نژاد داده شود و بقیه کف بزنند.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه استقلال فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: پایه استعمار سیاسی و اقتصادی، استعمار فرهنگی است، ابتدا فکر انسان را به سمت خود جلب می کنند و فرهنگ بیگانه را مقابل او زیبا جلوه می کنند و از این طریق استعمار سیاسی و اقتصادی را هم اجرایی می کنند.

نظر شما