فعالیت‌های علمی پژوهشی جامعه‌الزهرا(س) تشریح شد

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۱۲:۱۸:۱۶
کد خبر: ۷۸۴۵۶۷
فعالیت‌های علمی پژوهشی جامعه‌الزهرا(س) تشریح شد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه چشم انداز 10 ساله جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ترسیم شده است به تبیین فعالیت‌ها و رویکردهای این مؤسسه در طول یک سال گذشته پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع «آغاز پذیرش و ثبت نام آزمون ورودی سال 99-98» در سالن جلسات حوزه مدیریت برگزار شد، عنوان کرد: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اخیرا چشم‌انداز، اسناد بالادستی و اساسنامه خود را مورد بازبینی قرار داده و جایگاه ویژه و مورد اعتمادی را در مباحث آموزش دینی بانوان و پژوهشی در 10 سال آینده ترسیم کرده است که دستیابی به آن تلاش‌های ویژه‌ای را می‌طلبد.

توجه به کیفی‌سازی آموزش‌ها و پژوهش‌های جامعه‌الزهرا(س)

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مدنی با اشاره به رویکردهای جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در یک سال گذشته، گفت: در راستای رسیدن به قله رفیع 10 سال آینده در ابعاد آموزشی، پژوهشی و مهارتی به کیفی‌سازی تأکید ویژه ای شده است.

وی یادآور شد: دوره‌های مختلف مهارتی در زمینه آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی و اجرایی شد که از آن جمله می توان به برگزاری سه دوره «تربیت پژوهشگر» اشاره کرد. این دوره به صورت بلند مدت در سه ترم متوالی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان باید در پایان، دو مقاله علمی پژوهشی در مجلات و نشریات معتبر داشته باشند و یک کتاب مورد تأیید شورای تخصصی ارائه کنند.

برگزاری دوره‌های تربیت مشاور، تربیت مبلغ و تربیت مترجم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: هم اکنون دومین دوره تربیت مشاور در حال برگزاری است، همچنین دوره تربیت مدرس از امسال آغاز به کار می‌کند.

وی اضافه کرد: دوره تربیت مبلغ از دیگر طرح‌های تصویب شده در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام است که در سه سطح عمومی، تخصصی و گرایشی برگزار می‌شود و تعداد قابل توجهی از طلاب در این سه دوره مشغول فراگیری مهارت‌های تبلیغی هستند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه امسال برگزاری دوره تربیت مترجم در سه زبان انگلیسی، عربی و ترکی کلید خورد، عنوان کرد: این دوره با استفاده از ظرفیت طلاب بین‌الملل در حال برگزاری است و امیدواریم شاهد ثمرات آن در سال‌های آینده باشیم.

وی به اجرای طرح آموزش پژوهش‌محور در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و افزود: این طرح به همت معاونت آموزشی تربیتی و با همکاری معاونت پژوهش جهت افزایش توان پژوهشی طلاب در حال اجراست و اگرچه امسال با دقت تمام و در سطح اندکی اجرا می‌شود، اما به مرور، تمام آموزش‌های این مجموعه به شیوه آموزش پژوهش‌محور خواهد بود تا تحولی در مسائل آموزشی داشته باشیم.

برگزاری دوره عالی فقه (سطح پنج) در جامعه‌الزهرا(س)

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه با بیان اینکه دوره عالی فقه از سال گذشته به صورت آزمایشی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام کلید خورده است، تصریح کرد: این دوره برای نخستین بار در حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن تربیت طلاب صاحب‌نظر در مسائل فقهی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی اضافه کرد: دوره عالی فقه به صورت دو دوره بلند مدت چهارساله در نظر گرفته شده است و افرادی که سطح چهار فقه و اصول را گذرانده‌ و چند سال تدریس داشته‌اند، پس از موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبه علمی در این دوره پذیرش می‌شوند.

وی یادآور شد: سال گذشته، نخستین دوره عالی فقه با حضور 20 نفر از بانوان طلبه آغاز شد، آزمون دومین دوره عالی فقه نیز آبان ماه سال جاری در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

برگزاری گردهمایی فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا(س) در کشورهای مختلف

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی همچنین ارتباط جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با فارغ التحصیلان این مؤسسه علمی حوزوی را مورد توجه قرار داد و گفت: اولین گردهمایی فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در لبنان برگزار شد و دومین گردهمایی نیز اواخر سال جاری در شبه قاره هند برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون چهار نشست هم اندیشی ویژه فارغ‌التحصیلان ایرانی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در استان‌های تهران، البرز، مازندران و خراسان برگزار شده و تا پایان سال نیز چند همایش برگزار می‌شود تا فارغ التحصیلان این مرکز گردهم آیند و ضمن بازآموزی اطلاعات، از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان در عرصه تبلیغ دین و معارف اسلامی استفاده شود.

انتشار نشریه‌های علمی در جامعه‌الزهرا(س)

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به نشریات منتشر شده در این مؤسسه علمی آموزشی، گفت: امسال دوفصلنامه «مطالعات اسلامی زنان و خانواده» که به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام منتشر می‌شود، حائز رتبه علمی پژوهشی از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام دو نشریه علمی تخصصی در حال انتشار است، همچنین پنج نشریه علمی داخلی داریم که ظرفیت اخذ رتبه‌های علمی تخصصی و علمی پژوهشی را در آینده نزدیک دارند.

وی با بیان اینکه این مؤسسه امسال با بیش از 20 مؤسسه و نهاد همسو تفاهم‌نامه‌هایی برای برگزاری و شرکت در همایش‌های علمی پژوهشی امضا کرده است، عنوان کرد: در همایش ملی «قرآن کریم، جامعیت و جهانی بودن» که در اصفهان برگزار شد، 43 مقاله پژوهشی از طلاب این موسسه پذیرفته و چندین مقاله نیز حائز رتبه شد.

راه‌اندازی دو رشته جدید سطح سه

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به پذیرش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سال تحصیلی 99-98 اشاره کرد و گفت: فراخوان پذیرش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سطح دو، سه و چهار از روز پنجشنبه 15 آذرماه اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی اظهار داشت: در سال تحصیلی 98-97، حدود دو هزار نفر در پنج سطح یک (کاردانی)، سطح دو (کارشناسی)، سطح سه (کارشناسی ارشد)، سطح چهار (دکتری) و سطح پنج (دوره عالی فقه) پذیرفته شدند.

وی افزود: امسال جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سطح سه برای رشته‌های تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول، فلسفه اسلامی، کلام با گرایش مهدویت، کلام اسلامی، تعلیم و تربیت، تاریخ اسلام، تبلیغ با گرایش حج، مطالعات اسلامی زنان و ادبیات عرب طلبه می‌پذیرد.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: امسال دو رشته جدید «تربیت دینی کودکان و نوجوانان» و «مشاور خانواده با رویکرد اسلامی» طراحی و به رشته های سطح سه اضافه شده است، همچنین برای نخستین بار در سطح سه، پذیرش طلاب بین‌الملل را در گرایش‌های تفسیر و علوم قرآن، روان‌شناسی تربیتی، فقه و اصول، تاریخ و کلام اسلامی خواهیم داشت.

فعالیت طلاب غیرایرانی در عرصه بین‌الملل

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مدنی در ادامه با بیان اینکه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نسبت به بحث بودجه با مشکلات جدی مواجه است، عنوان کرد: با وجود اینکه پذیرای دو هزار طلبه بین‌الملل هستیم، یک دلار بودجه ارزی نداریم و از هیچ توان مساعدتی به فارغ التحصیلان برخوردار نیستیم.

وی به فعالیت مبلغان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در طرح‌های مشترک با آموزش و پرورش و نهادهایی چون کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود دو هزار مبلغ در مناسبت‌های مختلف اعزام شدند که حتی توانایی مالی برای تامین هزینه بلیط رفت و برگشت آنان در مجموعه وجود نداشت.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: سال گذشته 300 مبلغ بین‌الملل به کشورهای مختلف اعزام شدند که با وجود فعالیت‌های گسترده و تاثیرگذار آنان توان حمایت مالی از این مبلغان را نداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: باجدیت و با جرئت عرض می‌کنم که تعداد دانش آموختگان زبان فارسی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیشتر از تعداد دانش آموختگان مراکز رسمی ترویج زبان فارسی کشور هستند. چرا که افزون بر فعالیت مرکز آموزش زبان فارسی، فارغ‌التحصیلان و مبلغان بخش بین‌الملل نیز در این زمینه در کشورهای مختلف فعال هستند و به آموزش زبان فارسی می پردازند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال، یکی از فارغ التحصیلان اروپایی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تا کنون بیش از 20 کتاب در زمینه علوم دینی تألیف و ترجمه داشته است، همچنین یکی از بانوان تانزانیایی به نام فاطمه عثمان که سال گذشته دار فانی را وداع گفت، در این کشور دو مدرسه با ظرفیت بیش از دویست نفر راه‌اندازی کرده بود و به آموزش معارف دینی می‌پرداخت.

وی تأکید کرد: سرانه‌ای که برای تحصیل طلاب این مرکز داریم، یک چهارم و حتی یک پنجم برخی دانشگاه‌ها هم نیست، اما در جهت تقویت و افزایش ظرفیت‌های این مجموعه تلاش می‌کنیم.

نظر شما