امام جمعه قم:

امنیت جمهوری اسلامی، خط قرمز همه ماست

۱۳۹۷/۰۹/۱۶ - ۱۳:۳۰:۴۰
کد خبر: ۷۸۴۷۹۸
امنیت جمهوری اسلامی، خط قرمز همه ماست
آیت الله سعیدی گفت: امنیت جمهوری اسلامی خط قرمز همه ما است و دشمنان بدانند که با ترورهای کور خود آرزوی برهم زدن جمهوری اسلامی را به گور خواهند برد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله سیدمحمد سعیدی امروز  در خطبه‌های دوم نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، به مناسبت‌های این هفته اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مسائل کلیدی مؤثر در حاکمیت اسلام، ارزش‌های اسلامی و مدیریت انقلاب و کشور در جهت تحقق اهداف متعالی انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه و پیشبرد انقلاب فرهنگی و توجه به قشر عظیم دانشجو و طلبه است.

 

وحدت حوزه و دانشگاه همواره مورد توجه امام و رهبری بوده است

 

امام جمعه قم افزود: این مفاهیم پایه ای در مهندسی فرهنگی نظام اسلامی مورد توجه امام راحل و رهبر انقلاب است، مناسبت اول این هفته، روز دانشجو 16 آذر است که یادآور حماسه انقلاب اسلامی دانشجویان در مقابل استکبار و دخالت‌های آنان در ایران است.

 

وی یادآور شد: در این روز، سه دانشجوی انقلابی در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون و از سرگیری روابط ایران و انگلیس خبیث در آذر 1332، حدود چهارماه بعد از 13 مرداد به خاک و خون کشیده شدند.

 

دانشجویان باید در مسیر پیشرفت، عزت ملی و اقتدار ایران اسلامی حرکت کنند

 

آیت الله سعیدی تصریح کرد: 16 آذر یادآور دخالت‌های آمریکا و انگلیس در امور داخلی کشور و به تاراج بردن ثروت‌های ملی و نادیده گرفتن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

 

وی افزود: روز دانشجو به ما می‌آموزد که دانشجویان باید در مسیر استقلال، آزادی، پیشرفت، عزت ملی و اقتدار ایران اسلامی و مقاومت در مقابل دشمن پلید حرکت کنند، مواضع سیاسی دانشجویان آنگاه باعث پیشرفت علمی در مسیر عدالت گرایی می‌شود که همراه با روحیه ایمان، ولایتمداری، توجه به انسجام ملی و کمک به دولت و ملت ایران در تحقق رشد و شکوفایی مادی و معنوی و تضمین استقلال و آزادی باشد.

 

امام جمعه قم تصریح کرد: دشمنان بر پایه خط و نفوذ و جنگ نرم و تأثیرگذاری منفی در روحیه دانشجویان و تغییر محاسبات و تصویرسازی‌های موهوم، همواره با مکر و فریب خواستند که دانشجویان را به سمت تحقق منافع شوم خود سوق دهند اما دانشجویان آگاه و بیدار در مقابل فتنه گری دشمنان هوشمندانه حرکت کردند و با ایمان و بصیرت و دشمن شناسی و روحیه انقلابی و جهادی همه توطئه‌های دشمنان را ناکام گذاشتند.

 

فرمان تشکیل بسیج دانشجو و طلبه به فرمان امام خمینی(ره)

 

آیت الله سعیدی یادآور شد: امام راحل(ره) تقریبا 6 ماه قبل از ارتحال، فرمان تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را صادر فرمودند و به نقش بی بدیل دانشجویان و طلاب در مقابل طمع دشمنان و جهانخواران تأکید کردند و یادآور شدند که امروز یکی از ضروری ترین تشکل‌ها بسیج دانشجو و طلبه است، طلاب و دانشجویان باید با تمام توان خود از اسلام و انقلاب دفاع کنند.

 

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) می‌فرمودند فرزندانم در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی و نه غرب باشند؛ امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی نیاز دارند، امام راحل به مسئله نفوذ بیگانگان در حوزه و دانشگاه و به تقویت باورها و ارزش‌های دینی و نشر معارف محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله و تشکیل هسته‌های مقاومت در تمام جهان با محوریت طلاب و دانشجویان اعتقاد ویژه ای داشتند.

 

شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه فرماندهی فرهنگی کشور است

 

امام جمعه قم در ادامه به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام راحل در 19 آذر 1363 اشاره کرد و افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در اندیشه امام و رهبری، قرارگاه فرماندهی فرهنگی کشور است.

 

آیت الله سعیدی عنوان کرد: مأموریت اصلی شورای انقلاب فرهنگی مقابله با تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی، رخنه و نفوذ فرهنگی دشمن است که علاوه بر برنامه ریزی لازم است که با رصد و دیده بانی و پایش فرهنگی مستمر نسبت به تغییر محیط فرهنگی جامعه در مسیر تحقق ارزش‌های اسلامی وا نقلاب اسلامی کوشش کنند.

 

سابقه انقلابی و مبارزاتی شهید آیت‌الله دستغیب

 

وی با بیان اینکه 20 آذر سالروز شهادت سومین شهید محراب آیت‌الله دستغیب است، گفت: سابقه انقلابی و مبارزاتی شهید آیت‌الله دستغیب طولانی است، ایشان اعتقاد و علاقه شهیدی به امام داشتند و همیشه می‌فرمود هر کس می‌خواهد بداند که اگر امام زمان ظهور کنند چه موضعی نسبت به آن حضرت خواهد داشت، ببیند با نائب بر حقش چگونه است و همیشه می‌فرمود: «من اطاع خمینی فقد اطاع الله».

 

امام جمعه قم یادآور شد: شهید آیت‌الله دستغیب به یکی از نمایندگان مجلس فرمود باید باورت بیاید که امام خمینی(ره)، نائب امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه است، احترام به امام احترام به امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه است.

 

آیت الله سعیدی گفت: شهید دستغیب می‌فرمود که اگر می‌خواهید عزت پیدا کنید، عزت در تبعیت از امام خمینی(ره) است، بدون شک اگر آیت‌الله دستغیب امروز در میان ما بود با همان اعتقاد و تعبیری که نسبت به امام داشت، نسبت به رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نیز همان تعبیر را داشت، زیرا سنخ اطاعت در منظر قرآن کریم اینگونه است که: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ».

 

مردم ایران از انقلاب اسلامی دست نمی کشند

 

وی به 21 آذر مصادف با چهارم ربیع الثانی سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام اشاره کرد و در ادامه گفت: صبح روز گذشته، یکی از عوامل دشمنان مزدور که با خودروی مواد منفجره قصد ورود به محل فرماندهی انتظامی چابهار را داشت، وقتی با مقاومت دلیرمردان مواجه شد، خود را منفجر کرد که ضمن به درک واصل شدن خود، دو نفر از دلیرمردان به شهادت رسیدند و عده ای زخمی شدند.

 

امام جمعه قم تصریح کرد: مردمی که سال‌ها است که با جان و مال و تقدیم شهدای عالی مقام خود پای نظام ایستادند و در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خود هستند، هرگز با این ترورهای کور نه تنها دست از انقلاب برنمی دارند، بلکه درس فراموش نشدنی به آنان و اربابانشان خواهند داد.

 

آیت الله سعیدی تأکید کرد: امنیت جمهوری اسلامی خط قرمز همه ما است و دشمنان بدانند که با ترورهای کور خود آرزوی برهم زدن جمهوری اسلامی را به گور خواهند برد.

 

وی ادامه داد: اسلام ستزیان که با ملت ایران در ستیز هستند و امنیت جامعه را به خطر می‌اندازند، بدانند که به حکم قرآن کریم در آیه 33 سوره مائده با آنان برخورد خواهد شد که خداوند می‌فرماید: «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَٰلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ».

 

امام جمعه قم بیان داشت: ما از خدمتگزاران نظام تشکر می‌کنیم و به روح پاک شهدا درود می‌فرستیم.

 

توجه به اخلاق اسلامی در جامعه اسلامی

 

آیت الله سعیدی در ادامه یادآور شد: ما انسان‌ها در زندگی خود موظفیم که با اخلاق اسلامی با یکدیگر برخورد کنیم و آیه «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» در جامعه اسلامی یک اصل است.

 

وی گفت: هر انسان دو وجهه دارد وجهه رحمانی و ملکوتی و وجهه نفسانی که تحت تأثیر قرار می‌گیرد، از نظر اسلامی مسلمانان باید در رفتار خود نسبت به دیگران توجه کنند.

 

امام جمعه قم عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله مروج و عامل به اخلاق کریمانه بودند و با تدبیر و متانت با مردم برخورد می‌کردند، این هنر نیست که ما موافقان خود را به مخالفان خود و مخالفان خود را به معاندان تبدیل کنیم.

 

آیت الله سعیدی افزود: در جبهه داخلی و درون کشور، بهترین تذکر اخلاقی این است که انتقادات، پیشنهادات و توصیه‌های ما به گونه ای باشد که افراد را متذکر کنیم و هشدار دهیم و به مسیر حق وارد کنیم.

 

وی بیان کرد: اگر اخلاق غیراسلامی باشد، حتی در خانواده نیز ممکن است با آسیب‌هایی مواجه شویم.

 

انتقاد از رهاسازی پروژه‌های ناتمام در قم

 

امام جمعه قم در ادامه به ویژگی‌های شهر مقدس قم اشاره کرد و گفت: شهر مقدس قم شهری است که عاشقان اهل بیت علیهم‌السلام به آن عنایت و توجه دارند، امام صادق علیه‌السلام پیش از میلاد حضرت معصومه علیهاالسلام، قم را حرم اهل بیت علیهم‌السلام نامیدند که چنین عنوانی به هیچ مکانی داده نشده است.

 

آیت الله سعیدی با انتقاد از رهاسازی پروژه‌های ناتمام در قم، تصریح کرد: پروژه‌های نیمه تمام در قم باید تکمیل شود و نباید به حال خود رها شوند، مسئولان راه‌های برون رفت از مشکلات را می‌دانند و باید از استهلاک پروژه‌های نیمه تمام جلوگیری کنند.

 

مسئولان جاذبه‌های گردشگری مذهبی را در قم افزایش دهند

 

وی همچنین به مسئله گردشگری در قم اشاره کرد و گفت: وجهه قم، وجهه اهل بیتی است و گردشگران هم این توقع را از قم دارند، بنابراین مسئولان جاذبه‌های گردشگری مذهبی را در قم افزایش دهند.

 

امام جمعه قم تصریح کرد: قم الزامات و ویژگی‌های خاص خود را دارد و افرادی که وارد قم می‌شوند، توقع دارند جهت اهل بیتی قم رعایت شود، بنابراین اگر بنا است که سرمایه گذاری شود، در این جهت سرمایه گذاری شود.

 

آیت الله سعیدی تأکید کرد: شهر مقدس قم خاستگاه انقلاب اسلامی است و مردم قم توقع دارند که قم، حرم اهل بیت علیهم‌السلام بماند.

 

امام جمعه قم در خطبه اول نماز جمعه قم عنوان کرد: خاستگاه عبادت و بندگی خداوند متعال، تقوای الهی است، همچنین عدالت ورزیدن از دیگر راه‌های کسب تقوا است.

 

وی افزود: اجرای حدود الهی هم بازدارنده هستند و هم باعث افزایش تقوای الهی است؛ روزه گرفتن از راه‌های بسیار سریع و مطمئن برای رسیدن به تقوای الهی است، همچنین توجه و تذکر به روز معاد یکی از عوامل مهم برای کسب تقوا است.

 

رونمایی از چهره کفار در سوره ممتحنه

 

آیت الله سعیدی در ادامه به تفسیر سوره ممتحنه پرداخت و با اشاره به آیه آخر این سوره مبارکه، گفت: با وجود اینکه خداوند در ابتدای سوره ممتحنه می‌فرماید که با دشمنان خدا و خودتان رابطه و دوستی برقرار نکنید، اما در آیه آخر مجددا به این موضوع تأکید دارد و می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ قَدْ یَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ کَمَا یَئِسَ الْکُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! با قومی که خداوند آنان را مورد غضب قرار داده دوستی نکنید؛ آنان از آخرت مأیوسند همان‌گونه که کفار مدفون در قبرها مأیوس می‌باشند».

 

وی یادآور شد:  خداوند متعال کفار را به دو دسته تقسیم کرده است، کفاری که با مسلمانان به خاطر دینشان سر جنگ دارند، مانند صهیونیست‌ها که کفار محارب محسوب می‌شوند، همچنین کفاری که با مسلمانان سر جنگ ندارند.

 

امام جمعه قم تصریح کرد: خداوند نسبت به کفار محارب فرمود هیچ گاه و در هیچ صورتی نباید با کفار رابطه برقرار کنید و اسرار جامعه خود را در اختیار آنان قرار دهید.

 

آیت الله سعیدی یادآور شد: در زمان صدر اسلام، برخی مسلمانان برای به دست آوردن امتیازات و منافع ناچیز با کفار رابطه برقرار می‌کردند و اسرار مسلمانان را در اختیار آنان قرار می‌دادند، کفار نیز با دادن امتیازات بی ارزش، از اسرار مسلمانان سوء استفاده می‌کردند.

 

وی بیان داشت: بر اساس قرآن کریم، کفار مورد خشم و غضب خداوند واقع می‌شوند ویکی از قوم‌های مورد غضب خداوند، یهودیان هستند که جنایت‌های زیادی در طول تاریخ داشتند،

 

امام جمعه قم تصریح کرد: قرآن کریم خطر یهود را شفاف به مسلمانان توصیه کرده است، یهودیت بیش از اینکه دین باشد، نژاد است که در عین همبستگی کاملی که به عنوان یهودیت دارند، به نژاد خود تعصب دارند و به اصول مسلم پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله و انبیای الهی اعتقاد ندارند.

 

آیت الله سعیدی اضافه کرد: صهیونیست‌ها معاد را به معنای واقعی قبول ندارند؛ وقتی انسان به معاد اعتقاد نداشته باشد به هر ظلم و جنایتی دست می‌زند، رژیم صهیونیستی یا حمایت انگلستان تأسیس شد، صهیونیست‌ها تا کنون دو سوم مردم فلسطین را اخراج کردند، 550 شهر و روستای فلسطین را نابود کردند، 180 جنایت ثبت شده علیه مردم فلسطین داشتند و چندین کشتار ثبت نشده در طول تاریخ دارند.

 

وی تصریح کرد: خداوند در آیه آخر سوره ممتحنه از چهره آنان رونمایی می‌کند و می‌فرماید که با قومی که خداوند آنان را مورد غضب قرار داده دوستی نکنید؛ آنان از آخرت مأیوسند همان‌گونه که کفار مدفون در قبرها مأیوس هستند.

 

امام جمعه قم عنوان کرد: خداوند اراده فرمود که در کشور ایران، انقلاب اسلامی شکل بگیرد تا جلوی متجاوزان جنایتکار را بگیرند و امروز شعار «مرگ بر اسرائیل» در منطقه و در سراسر دنیا، شعار راهبردی شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز