مدیردارالقرآن علامه طباطبایی:

بیانیه گام دوم رهبری، باید تبیین و تشریح شود/مساجد باید هویت واقعی خود را پیدا کرده و احیا شوند

۱۳۹۸/۰۱/۳۰ - ۰۱:۲۶:۰۷
کد خبر: ۸۳۵۹۳۱
بیانیه گام دوم رهبری، باید تبیین و تشریح شود/مساجد باید هویت واقعی خود را پیدا کرده و احیا شوند
نشست علمی تخصصی اساتید قرآنی با موضوع نقش جامعه قرآنی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت مساجد شامگاه روز پنجشنبه با حضور اساتید قرآنی، قرآن پژوهان و مدرسان حوزه علمیه در بیت علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مرتضی نجفی قدسی در این نشست ضمن تشکر از حضور همه شخصیت های علمی و اساتید بزرگوار قرآنی که دعوت دارالقرآن علامه طباطبایی و ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد را پذیرا شدند، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری منتشر شده است، یک بیانیه مفصل در حدود ۲۰ صفحه است که لازم است همه وفاداران به انقلاب اسلامی آن را به خوبی مرور و در آن تعمق کنند زیرا حاصل ساعت ها بررسی و مطالعات راهبردی مقام معظم رهبری است.

وی تاکید کرد: باید نسبت به بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری توجه خاصی داشت زیرا امام راحل یک شخصیت فوق العاده داشت و یک حجت بالغه الهی بود و فرمایشات ایشان برای بسیاری از بزرگان سرمشق و الگو است به طوری که حضرت آیت الله نوری همدانی به همه ااستید حوزه علمیه و طلاب علوم دینی توصیه می کنند همانطور که باید قرآن، نهج البلاغه و تفسیر المیزان کتاب دم دستی شما باشد، دوره ۵۲ جلدی تبیان(مجموعه ای از سخنان امام در قالب بیش از ۵۰ موضوع اساسی) و دوره ۲۲ جلدی صحیفه نور امام خمینی( مجموعه سخنان، نامه ها و بیانات ایشان) هم باید کنار دست شما باشد که مرتب به آراء و نظرات حضرت امام رجوع کرده و مواضع خود را با آن تطبیق دهید.

نجفی قدسی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب رهبری، یک مطلب خبری نیست که دو ماه پیش خوانده و تمام شده باشد بلکه این گام دوم بیانیه است که باید تبیین و تشریح شود و همه دلسوزان به انقلاب  کشور تلاش کنند تا این بیانات محقق شود.

وی در مورد کرامات حضرت امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز اظهارداشت: علامه محمد رضا حکیمی صاحب کتاب گرانقدر «الحیات» روزی به بنده گفتند: من از زمانی که امام راحل حرکت خود را از همان ابتدا آغاز کردند روزانه دعایی را برای سلامتی ایشان می خواندم و خودشان هم از این قضیه مطلع نبودند و بنده هم در چند دیداری که با ایشان داشتم به این مطلب اشاره ای نکردم اما زمانی که ایشان از دنیا رفتند دیگر دعا را ادامه ندادم تا اینکه چند روز بعد امام به خواب من آمد و گفت آقای حکیمی شما دیگر برای ما دعا نمی خوانی! گفتم این دعا برای سلامتی شما بود و شما حالا که از دنیا رفتید دیگر نیازی به خواندن آن نبود و در اینجا امام گفتند خب حالا از این پس شما صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) را هر روز برای ما بخوانید؛ و این موضوع نشان می دهد که روح امام بیدار است و خود را نیازمند صلوات امام هشتم(ع) می داند.

وی با بیان اینکه آیت الله خامنه ای نیز رهبر و ناخدای بزرگ کشتی انقلاب است و باید سخنان ایشان را نیز جدی گرفت و در آن تعمق کرد، گفت: هدف غایی در این بیانیه آن است که تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما پدید آید.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی اظهارداشت: اگر در بیانات امام دقت کنیم کسب آمادگی برای ظهور حضرت حجت بسیار مطرح است و حتی امام در بیش از۸۰ جا در صحیفه نور بحث ظهور را مطرح می کنند و بر این نکته تاکید دارند که انقلاب عظیم ملت ایران متصل به انقلاب بزرگ مهدویت خواهد شد و اینجاست که نقش مساجد در تعمیق ایمان مردم برای تحقق این موضوع پدیدار می شود و اهمیت مساجد و حفظ سنگر مساجد در بیانات ایشان بسیار مورد توجه است.

وی تاکید کرد: اگر ما می خواهیم جامعه ای متعهد به مبانی دینی و مانوس با قرآن و مسجد داشته باشیم باید این آموزه ها را از دوران کودکی و نوجوانی به فرزندانمان بیاموزیم چرا که اساسی ترین اقدام برای تربیت افراد، از زمانی شکل می گیرد که شاکله آنان در حال شکل گیری است و آن زمان طلایی کودکی است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما آموزش وپرورش در کودکی رها می شود و به خوبی و شایستگی به این موضوع نمی پردازیم؛ حال آنکه در کشورهای پیشرفته از کودکی بر روی افراد کار می شود ولی در کشور ما تازه در دانشگاه می خواهیم آموزش های دینی یا اسلامی به جوانان بدهیم غافل ازاینکه از دوران طلایی شکل گیری شخصیت فردی انسان گذشته است و آنان شاکله خود را پیدا کرده اند و تغییر آن بسیار دشوار است.

این فعال قرآنی با تاکید براینکه ما باید انسان سازی کنیم، گفت: متاسفانه به آموزش وپرورش به خصوص در دوران دبستان و متوسطه توجه لازم نمی شود و کلاس های دینی و قرآن هم به عنوان درس اصلی جایگاه خود را ندارد و یا با کمبود معلم در این زمینه روبرو است و به هر حال نتیجه آن می شود که بیشتر فارغ التحصیلان پس از اخذ مدرک دیپلم هنوز قادر به تلاوت صحیح قرآن نیستند.

وی ادامه داد: این موضوع به بی علاقگی دانش آموزان به درس قرآن و دینی مربوط نمی شود چراکه به عنوان مثال در استان قم که بیش از ۲۵۵ هزار دانش آموز دارد بیش از ۷۵ هزار دانش آموز در مسابقات قرآنی شرکت می کنند اما به واسطه آنکه هیچ بودجه ای برای تشویق آنان اختصاص نمی یابد همه این استعدادها خفه و کور می شود و یا تشویق های بسیار ناچیزی انجام می شود که در حد پول یک ساندویچ است و ذوق و شوق را از دانش آموزان می گیرد.

نظام آموزش و پرورش اگر قدرت تشویق دانش آموزان را ندارد از خیران کسب امداد کند و یا با اولیاء طرح موضوع کند تا لااقل کسانی که دلسوز تربیت نونهالان هستند به فکر تشویق دانش آموزان بیافتند.

وی با بیان اینکه اگر فردی از کودکی در مسجد حضور داشته باشد تا آخر مسجدی باقی می ماند، گفت: بسیار نادر است که اگر شخصی تا ۳۰ سالگی نماز نخوانده باشد پس از آن به نماز گرایش پیدا کند اما متاسفانه از تربیت دینی نونهالان غافل شدیم و آنان را در سنین دانشگاهی می خواهیم به دیانت دعوت کنیم.

وی بیان کرد: امام راحل در مورد مساجد بیان کردند: «شما باید هشیار باشید که مسجدها، محراب ها و منبرهایتان را حفظ کنید؛ بیشتر از سابق. شمایی که این معجزه را از مسجد دیدید که همه قدرت ها را درهم شکست نه فقط ابرقدرت ها، قدرت های دیگر را هم درهم شکست؛ نباید در اسلام سستی کنید مسجدها را محکم نگه دارید و پرجمعیت کنید اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوی باشد ترس از فانتوم ها و آمریکا و شوروی نداشته باشید؛ آن روز باید ترس داشته باشید که به مسجد پشت کنید؛ ای ملت مسجد های خودتان را حفظ کنید بروید به مسجد تا این نهضت به ثمر برسد و مملکت شما نجات پیدا کند.»

نجفی قدسی اظهارداشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری هم مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه فعالیت های اجتماعی است و اگر این حصار و خاکریز فرهنگی نباشد همه چیز از دست می رود.

وی با اشاره به آماری در مورد وضعیت فعالیت مساجد در کشور گفت: ۷۵ هزار مسجد در کشور وجود دارد که ۲۵ هزارتای آن امام جماعت ندارد و بسیاری از مساجد نماز صبح ندارد و بسیاری از مساجد کارایی اصلی و هویت واقعی خود را از دست داده اند و مساجد باید ان شاءالله احیا شوند.

 

نظر شما