مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:

کمبود آب با یک سال بارندگی جبران نمی‌شود/خطر کم‌آبی جدی گرفته نشده است

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۱۴:۵۷:۰۲
کد خبر: ۸۶۱۱۰۸
کمبود آب با یک سال بارندگی جبران نمی‌شود/خطر کم‌آبی جدی گرفته نشده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه متأسفانه سال‌هاست زنگ خطر کم‌آبی به صدا در آمده است، گفت: نیازمند یک اجماع ملی و یک اقدام همگانی با برنامه اجرایی متعهدانه در همه بخش‌ها برای مدیریت صحیح آب هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر علی جان صادق پور امروز همزمان با آغاز هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش 12 درصدی مصرف آب در قم در سه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از سی میلیون مترمکعب آب در شهرهای استان مصرف شده در حالی که این میزان در سال گذشته در این مدت 27 میلیون مترمکعب بود.

وی افزایش مصرف را ناشی از بار روانی غلط ناشی از افزایش بارندگی‌های ابتدای سال جاری دانست و اظهار داشت: سال‌ها خشکسالی و کمبود آب با یک سال بارندگی جبران نمی‌شود و باید همچنان در مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشت کما اینکه سال گذشته با همکاری مردم شاهد کاهش سرانه مصرف آب بودیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه سرانه مصرف آب در حال حاضر در قم به حدود 170 لیتر به ازای هر نفر رسیده است، ابراز داشت: این در حالی است که هر فرد با حدود 80 لیتر هم‌ می‌تواند زندگی مطلوبی داشته باشد.

وی با اشاره به نامگذاری روزهای هفته صرفه‌جویی در مصرف آب خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت آب و ارتباط آن با طیف وسیعی از موضوعات زیست‌محیطی، قانونی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این نامگذاری‌ها انجام شده است.

دکتر صادق پور با بیان اینکه نامگذاری‌های این هفته دربرگیرنده خانواده، رسانه، افکار عمومی، گروه‌های اجتماعی، منابع طبیعی، اقتصادی و آموزه‌های دینی است یادآور شد: این امر بیانگر توجه سیاست‌گذاران حوزه آب و انرژی به ابعاد مختلف مؤثر برکمیت و کیفیت آب به‌عنوان یک ماده حیاتی، اقتصادی، بهداشتی و استراتژیک است.

وی با اشاره به اینکه غالب جامعه در حال حاضر بیشتر از گذشته به اهمیت آب پی برده و خطر کم‌آبی را حس کرده‌اند گفت: البته این آگاهی و شناخت کمتر از میزان لازم است و توجهات نیز متناسب شرایط نیست به‌گونه‌ای که در حال حاضر سرانه مصرف آب در قم به حدود 170 لیتر به ازای هر نفر رسیده این در حالی است که هر فرد با حدود 80 لیتر هم می‌تواند زندگی مطلوبی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بر لزوم فرهنگ‌سازی، آگاهی مردم از وضعیت منابع آبی استان و استفاده درست از آب تأکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر هیچ منبع آبی در استان نیست که شناسایی شده باشد و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته باشد.

وی با اشاره به منابع تأمین آب قم از جمله سد15 خرداد، چاه‌های منطقه علی‌آباد و سدکوچری ابراز داشت: با رشد جمعیت و افزایش مصرف به زودی با کمبود آب مواجه خواهیم شد که در این راستا باید در استفاده از آب دقت لازم صورت گیرد.

دکتر صادق پور با بیان اینکه متأسفانه سال‌هاست زنگ خطر کم‌آبی به صدا در آمده است، گفت: متأسفانه این مورد توسط بسیاری از افراد جدی گرفته نشده است و خود را مخاطب این هشدار ندانسته‌اند.

وی تصریح کرد: آنچه مهم است یک اجماع ملی و یک اقدام همگانی با برنامه اجرایی متعهدانه در همه بخش‌هاست و صرفه‌جویی و مصرف صحیح در همه بخش‌ها کماکان از ضروریات است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت صنعت آب و فاضلاب استان پرداخت و از افزایش حدود 30 هزار مشترک آب و فاضلاب، افزایش 29 هزار مترمکعبی حجم مخازن ذخیره و افزایش حدود 100 کیلومتری خطوط و شبکه توزیع آب و فاضلاب خبر داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صد در صد جمعیت یک‌میلیون و 286 هزار نفری شهری استان تحت پوشش شبکه آب سالم و بهداشتی هستند گفت: در حال حاضر حدود 50 درصد شهر تحت پوشش شبکه فاضلاب است و جمعیت تحت پوشش این شبکه از 380 هزار نفر به 439 هزار نفر رسیده است.

دکتر صادق پور با اشاره به اینکه در حال حاضر آب شرب شهر قم و 3 شهر و حدود 40 روستای استان از سرشاخه‌های دز و سد 15 خرداد تأمین می‌شود، ابراز داشت: به طور متوسط در طول سال، 86 درصد کل آب بهداشتی مصرفی استان این طریق این طریق و مابقی از سایر منابع از جمله چاه‌های علی‌آباد و چاه‌های سطح شهر تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: حجم آب قابل استفاده از کلیه منابع موجود  در حال حاضر 135 میلیون مترمکعب است که شامل 100 میلیون مترمکعب سرشاخه‌های دز و سد 15 خرداد 8/8 چاه‌های علی‌آباد و 26 از چاه‌های سطح شهر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم الگوی مصرف ماهیانه به ازاء هر واحد مسکونی را در استان قم 15 مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: مشترکین خانگی که از ابتدای خردادماه تا پایان شهریورماه پایین تر از الگو، مصرف کنند و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مصرف خود را کاهش دهند به ازاء هر متر مکعب کاهش مصرف مبلغ 1624 ریال تشویق می‌شوند.

وی با بیان اینکه مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت کنند تنها 7 درصد با افزایش آب بها مواجه خواهند شد، افزود: این در حالی است که افزایش تعرفه برای مشترکین پرمصرفی که الگوی مصرف را رعایت نکنند 23 درصد خواهد بود.

وی افزایش 40 کیلومتری شبکه فاضلاب، توسعه سیستم امور مشترکین از قرائت آفلاین (دستی) به آنلاین، ارتقاء سامانه تله‌متری، پیاده‌سازی امکان موبایل تله‌متری، توسعه آزمایشگاه‌ها و تجهیز آزمایشگاه سیار ، آموزش نیروی انسانی به تعداد 22 هزار نفر ساعت، بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات، مشارکت فعال در نمایشگاه‌ها و سمینارها و مراکز علمی و ارتقاء کیفیت اجرای شبکه‌های آب و جایگزینی لوله‌های چدن داکتیل به جای لوله‌های پلی‌اتیلن را از جمله اقدامات سال 97 آبفای استان برشمرد.

وی مشارکت فعال در ستاد بازآفرینی شهری و اجرای طرح‌های مرتبط با آبفا، کمک به توسعه صنعت و تأمین آب مورد نیاز، احداث سایت خورشیدی ستاد مرکزی و منابع سالاریه با ظرفیت 145 کیلو وات، احداث تصفیه‌خانه کوچک فاضلاب جهت 700 خانوار در پردیسان، مطالعه و آغاز عملیات بازسازی تصفیه‌خانه شماره 2، انعقاد قرارداد بهره‌برداری از پکیج تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان با شهرداری، تکمیل شبکه جمع‌آوری خط انتقال شهرک قدس و تعویض و اصلاح  و تست کنتور 15 هزار فقره از دیگر اقدامات سال گذشته آبفای استان ذکر کرد.

دکتر صادق پور توجه به پدافند غیرعامل را از دیگر برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب عنوان کرد و در این زمینه به نگهداری سامانه دوم آبرسانی در شرایط بحرانی به منظور آبرسانی علیرغم تحمیل هزینه به شرکت، ایجاد آمادگی کارکنان برای شرایط سخت و ارتقاء سطح آموزش کارکنان، ایمن سازی نرم‌افزار شرکت برای مواجه با حملات سایبری، ایجاد امکان استفاده از مولدهای برق اضطراری برای استمرار آبرسانی، ارتقاء حفاظت تأسیسات و ... اشاره کرد.

وی توسعه کمی و کیفی سامانه مرکز 122 ارتباطات مردمی و پاسخ گوئی به تعداد 263 هزار و 400 تماس و حمایت از تولیدکنندگان داخلی از دیگر برنامه‌های آبفا برشمرد و از انجام شش طرح پژوهشی با مبلغی بالغ‌بر 650 میلیون تومان خبر داد و گفت: از جمله این طرح‌ها می‌توان به بومی‌سازی دانش ساخت اسکروپمپ ایستگاه پمپاژ فاضلاب برای نخستین بار در کشور، پروژه ابداع و ساخت سامانه فشار کل و حمایت از اختراع  ماده شیمیایی پلی کلراید آلومینیوم اشاره کرد. 

نظر شما