رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد

افغانستان خطر جدی برای فرش ایران

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۱۴:۰۷:۲۸
کد خبر: ۹۰۳۰۷۵
افغانستان خطر جدی برای فرش ایران
رئیس مرکز ملی فرش ایران افغانستان را به دلیل نزدیکی که به لحاظ فرهنگی با ایران دارد یک خطر جدی برای فرش دستباف قم دانست و گفت: این کشور با حمایتهای فعالان فرش در منطقه در نمایشگاه های بین المللی حضور پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، فرشته دست‌پاک درجلسه کارگروه فرش قم درتالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: دردولت نهم و دهم صنایع دستی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتقال داده شد و روزهای بد صنایع دستی را مشاهده کردیم.

وی با اشاره به تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان داشت: درحال حاضر نیز موضوع ملحق شدن صنعت فرش به این وزارتخانه در حال انجام است، که برنامه ریزی دقیقی برای آن صورت نگرفته است.

وی گفت: یکی از مشکلات حوزه فرش این است که برخی فکر میکنند چون این صنعت برای سالیان طولانی به شکل سنتی توسط تولید کنندگان اداره شده نیازی به کمکهای دولتی نیست.

دست‌پاک اضافه کرد: درشرایطی که صنایع زیان ده و غیرمرتبط با فرهنگ و هنر کشور از سوی دولت حمایت می‌شود، به صنعت فرش توجهی صورت نمی‌گیرد.

وی  همچنین ظرفیتهای فرش دستباف قم را مورد توجه قرار داد و افزود: متاسفانه سال گذشته از نشانهای تجاری فرش قم در نمایشگاه دموتکس آلمان که بزرگترین نمایشگاه کفپوش جهان است، نمونه ای وجود نداشت.

رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: متناسب با جایگاه فرش دستباف قم سرمایه گذاری کافی انجام نمی‌شود و ما به عنوان دولت باید همکاری لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فرش دستباف قم ۲۰ درصد از صادرات کشور را تشکیل می دهد، افزود: توجه به فرش قم علاوه بر تاثیری که بر ارتقاء جایگاه کشور در نمایشگاه های جهانی دارد، موجب رونق استان می‌شود.

 دست‌پاک با اشاره به فاصله عمیق موجود بین حمایتها از فرش دستباف قم و همچنین حمایتهایی که سایر کشورها از فرش دستباف انجام نیز دهند، افزود: فرش دستباف اعتبار قم است، از این رو استانداری یارانه ای را برای حضور تولید کنندگان این کالا در نمایشگاه های جهانی در نظر بگیرد.

وی یادآور شد: آسیب و تهدیدی که دیگر کشورها مانند ترکیه و پاکستان و بویژه افغانستان برای فرش دستباف ایران دارند، بسیار زیاد است.

وی افغانستان را به دلیل نزدیکی که به لحاظ فرهنگی با ایران دارد یک خطر جدی برای فرش دستباف قم دانست و افزود: این کشور با حمایتهای فعالان فرش در منطقه در نمایشگاه های بین المللی حضور پیدا می‌کند.

وی گفت: بهترین کار برای اشتغال زایی در افغانستان توسعه صنعت فرش است، و به همین علت دولت این کشور برای دور کردن مردم از جنگ طلبی با کمک شرکت های بزرگ آمریکایی سرمایه گذاری قابل توجهی را در این زمینه انجام داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز