حاشیه نگاری برنا از بازدید استاندار از طرح های کشاورزی استان

از رفع موانع تولید تا لبخند کشاورزان

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۸:۳۴:۰۸
کد خبر: ۹۰۹۲۵۴
از رفع موانع تولید تا لبخند کشاورزان
استاندار قم با سفر به روستای رحمت آباد قم، ضمن بازدید از بخش های تولیدی و کشاورزی استان قم، جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را در مزرعه یکی از کشاورزان تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، شاید باورش هم کمی سخت باشد که استان کویری قم، دارای زمین های کشاورزی است که نه تنها در کشور، بلکه در خاورمیانه نیز حرف هایی برای گفتن دارد و با کشاورزان و تولید کنندگان قمی با کشاورزان کشوری و بین المللی در حال رقابت هستند.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید، بهرام سرمست استاندار قم هم کمر همت را محکم تر بسته و با حضور در واحدهای تولیدی، کشاورزی و خدماتی در راستای رفع موانع تولید تلاش می کند.

ساعت 13:30 مینی بوس استانداری به سمت مزرعه کرباسچی در روستای رحمت آباد حرکت کرد، مزرعه ای که برای رسیدن به آن باید جاده کناری شهرک شکوهیه را حداقل 25 کیلومتر طی کرد تا به آن رسید، مزرعه ای در دل کویر که لکه سبزی را در آن منطقه ایجاد کرده است.

زمینی به وسعت حدود 400 هکتار که آقای کرباسچی کشاورز نمونه در آن به تولید گل محمدی مشغول است و می گوید در هر هکتار 5 تن گل برداشت می کنم، اگر چه زمان بازدید از این مزرعه زمان خوبی تعیین نشده بود، چرا که در فصلی است که هیچ گلی بر روی آن نیست و این موضوع از دید استاندار هم پنهان نماند و اعتراض خودش را به مدیرکل جهاد کشاورزی قم بیان کرد.

مسیر بعدی سرمست و مدیران استان، مزرعه آقای امینی کشاورز و تولید کنند نمونه دیگر استان است، اگر چه لهجه یزدی اش نشان می دهد که بومی قم نیست، اما می گوید خوشحالم که برای قم کاری انجام داده ام و توانسته ام علاوه بر کشت محصول یونجه که در کشور جزو بهترین محصولات معرفی می شود، به کاشت زعفران نیز مشغول باشم.

 

بازدید استاندار از طرح های کشاورزی قم

آقای امینی در کنار همه این مسائل، مرکز تولید، پرورش و نگهداری اسب را نیز دارد، اسب های مسابقه ای و از نژادهای مختلف که توانسته از این طریق نیز علاوه بر جذب سرمایه برای استان، اشتغالزایی نیز ایجاد کند.

استاندار در بازدید از محل نگهداری اسب ها نشان داد، علاقه زیادی به این حیوان نجیب دارد و با سئوال هایی پیشنهاد توسعه مرکز تولید و نگهداری اسب در استان را ارائه کرد.

پس از خروج از این محل، پیرمردی که اهل بخش جعفریه بود، استاندار را دید و زمانی که متوجه شد، سرمست آذری زبان است، فرصت را مغتنم شمرد و یک دل سیر درد و دل کرد، البته استاندار به او گفت که حتما به روستای شما هم می آیم.

محل بازدید بعدی، مزرعه آقای حسینی بود، مزرعه 200 هکتاری پسته که حتی تصور آن هم سخت است که در حاشیه اتوبان قم تهران، 200 هکتار زمین زیر کشت مرغوب ترین پسته رفته و محصولات آن در داخل و خارج کشور توزیع می شود.

آقای حسینی کشاورز و تولیدکننده نمونه کشوری است که خودش در کنار فرزندان و همسرش، به تولید پسته احمدآقایی، اکبری و... مشغول است، درخت پسته معمولا بعد از گذشته 7 تا 8 سال، به بار می نشیند و این نشان می دهد که این کشاورز نمونه به چه میزان صبر و تحمل کرده تا این زمین را ایجاد و به بار بنشاند.

محل جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، انتهای مزرعه بود و به همین دلیل باید با ماشین از میان درختان پر پسته به جلسه می رفتیم، در میان راه سرمست دستور توقف ماشین را داد و به سراغ چند کارگری که مشغول چیدن پسته ها بودند رفت و البته چیدن پسته را هم تجربه کرد، پسته چینی در ظاهر کار ساده ای است اما به گفته آقای حسینی اگر به درستی این کار انجام نشود، همین درخت سال آینده هیچ محصولی را نخواهد داد.

 

بازدید استاندار از طرح های کشاورزی قم

جلسه شروع می شود اگر چه نظم خوبی نداشت و این را از نگاه های تند و تیز سرمست می توان فهمید، البته یک سری از مدیران هم در انتهای جلسه تا آخر مشغول صحبت کردن بودن و به مناسبت روز کودک از خاطرات دوران کودکی خود گرفته تا تجربه های کشاورزی و ماهیگیری و اسب سواری و... گفتند و گفتند.

پورمیدان مدیرکل جهادکشاورزی استان قم در این جلسه گفت: مزارعی که در قم وجود دارد در کشور نمونه است و به همین دلیل نیز شاهد هستیم هر سال تعداد قابل توجهی از کشاورزان قمی، به عنوان کشاورز نمونه کشوری انتخاب می شوند.

وی البته گریزی هم درد و دل کشاورزان که مطرح نشده بود هم زد و موضوع آب را مطرح کرد که گویی با این جمله نطق کشاورزان قمی باز شد و یک به یک مشکلات را مطرح کردند.

استاندار تاکید داشت که اول کشاورزان باید صحبت کنند و مسائل را بگویند، مدیران هم باید آنها را شنیده و پس از آن برای رفع موانع بکوشند.

آقای کرباسچی همان کشاورز نمونه ای که به تولید گل محمدی مشغول بود، اول صحبت کرد و دلیل کاشت گل محمدی را عقلانی و به صرفه ارزیابی کرد و انتقادی هم به وضعیت صدور پروانه توسط آب منطقه ای داشت.

آقای امینی نیز که مرکز نگهداری و پرورش اسب و کشاورزی را دنبال می کرد گفت: چندین مشکل از جمله وضعیت جاده، امنیت مزارع، در اختیار ندادن گازوئیل برای تراکتورها، لایروبی نکردن رودخانه قره چای و... ما را رنج می دهد.

آقای حسینی تولیدکننده نمونه پسته نیز در این جلسه گفت: مشکل اولیه ما آب است که با وجود اینکه هر کاری که آب منطقه ای گفته ما انجام دادیم، اما باز هم مشکل داریم، بنده پنج ماه هر روز از ساعت 7 صبح در آب منطقه ای قم می رفتم و می آمدم تا مشکلم حل شود.

وی تاکید کرد: اگر این روند حمایتی از تولید کننده در استان اصلاح نشود، قم دارای مشکل می شود و معلوم نیست سرمایه گذاری در آن انجام شود، البته طی سال های اخیر بهتر شده اما سرمایه گذار هم انتظار دارد.

 

بازدید استاندار از طرح های کشاورزی قم

بعد از صحبت های کشاورزان استاندار خطاب به مدیرعامل سازمان آب منطقه ای خواست که جواب کشاورزان را بدهد، حاجی حسینی گفت: در مورد لایروبی و برداشت شن و ماسه از رودخانه برای جلوگیری از غبار، باید این نکته را توجه کنیم که نباید هیدرولیک رودخانه تغییر کند.

وی در مورد تمدید پروانه های چاه های آب کشاورزان نیز که دغدغه اصلی آنها بود گفت: طبق قانون اگر اضافه تر از پروانه برداشت و یا تغییر در نحوه مصرف باشد، مجوز تمدید نمی شود و این قانون است.

استاندار در این لحظه تاکید کرد که بررسی کنید و ظرف مدت یک ماه باید تمامی این مشکلات بررسی و در صورتی که مشکل قانونی ندارد، در راستای رفع موانع تولید بکوشید.

همچنین سرمست خطاب به مسئولان شرکت نقت نیز با اشاره به مشکل گازوئیل تراکتورهای زمین های کشاورزی گفت: مشکل سامانه باید برطرف و نامه ای نیز در این خصوص به وزارت مربوطه ارسال کنید و تا زمانی که مشکل  برطرف نشده است، باید مشکل آنها را در استان حل کنید.

بخش پایانی جلسه وعده سرمست به کارآفرینان و تولیدکنندگان و کشاورزان قمی بود که گفت: تمام کارآفرینان و تولیدکنندگانی که در واحد صنعتی آن‌ها بیش از ۱۰۰ تن اشتغال دارند، از کارت ویژه برای ملاقات با استاندار برخوردار می‌شوند، جمله ای که لبخند را بر لبان کشاورزان نشاند.

گزارش: سید مهدی حسینی

نظر شما