مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان :

ورود بخش خصوصی در لرستان موقوفات را به سمت درآمدزایی سوق می دهد

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۱۳:۵۱:۳۶
کد خبر: ۳۲۸۹۳۸
ورود بخش خصوصی در لرستان موقوفات را به سمت درآمدزایی سوق  می دهد
مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت:اکثر موقوفات ما فاقد درآمد هستند و سازمان اوقاف و امور خیریه بر این باور بود که با ورود بخش خصوصی می‌تواند این موقوفات را به سمت درآمدزایی سوق داد.

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،حجت‌الاسلام مرتضی خاک‌باز، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان، در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان گفت: یکی از برنامه‌های مهم ما بحث‌های عمرانی، سرمایه‌گذاری و بهره‌وری در بحث موقوفات و بقاع متبرکه است.
وی ادامه داد: امروز به جرأت می‌توانیم بگوییم آن 20 پروژه‌ای را که به‌عنوان تعمیر، مرمت و بازسازی مقاع متبرکه و موقوفات در دست داشتیم با اتمام و افتتاح پروژه امامزاده محمد بن حسن (ع) به پایان و به بهره‌برداری رسید.
خاک‌باز تصریح کرد: در راستای چهار پروژه سرمایه‌گذاری سه پروژه سرمایه‌گذاری ما به اتمام رسیده است، پاساژ بروجرد که اولین پاساژ تجاری ـ مذهبی در استان است، به‌بهره‌برداری رسیده مغازه‌های آن اجاره رفته است و یک طبقه آن حسینیه است که برای برگزاری مراسمات ساخته شده است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان ادامه داد: مراحل ساخت هتل امامزاده محمد درب‌گنبد به پایان رسیده و آماده افتتاح است، احداث مجتمع تجاری، مسکونی و اداری در میدان لوءلوء بروجرد را دست انجام دادیم که تاکنون 80 درصد پیشرفت داشته است.
وی با اشاره به این‌که کارهای عمرانی جدیدی در دست انجام داریم، عنوان کرد: اکثر موقوفات ما فاقد درآمد هستند و سازمان اوقاف و امور خیریه بر این باور بود که با ورود بخش خصوصی می‌تواند این موقوفات را به سمت درآمدزایی سوق داد.
خاک‌باز ادامه داد: با اجرای این طرح موقوفه تا ابد موقوفه باقی می‌ماند، که با استفاده از این طرح تاکنون طرح‌های زیادی انجام شده است که یکی از آن‌ها ساختن چند دستگاه آپارتمان در منطقه گلدشت باعنوان موقوفه جهان‌آباد است که 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان افزود: از پروژه‌های جدید مجتمع خدماتی، تجاری و زیارتی پیرعباد شهرستان ازنا را داریم که بزرگ‌ترین مجتمعی است که کارش را شروع کرده و می‌تواند یک قطب گردشگری و فرهنگی در این منطقه باشد.
وی تصریح کرد: احداث رستوران سنتی را در دست کار داریم که در مرحله اجرای فنداسیون است، و همچنین فاز دوم دستور کار حصارکشی امامزاده ابوالوفا و دستور کار فاز دوم امامزاده محمد بن حسن (ع) را داریم.
خاک‌باز با اشاره به این‌که در جلسه مشترکی که با حضور حجت‌الاسلام محمدی، رئیس اوقاف و امور خیریه کشور و بازوند، استاندار لرستان برگزار شد، عنوان کرد: در این جلسه در مورد آزادسازی حریم امامزاده زیدبن‌علی (ع) خرم‌آباد و ساخت رواق‌های اطراف امامزاده محمدبن حسن (ع) بحث و صحبت شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان ادامه داد: با حضور استاندار لرستان در منطقه، استاندار قرارگاه خاتم و بنیاد مسکن را ملزم به آسفالت کردن 45 کیلومتر جاده خاکی دسترسی به بقعه امامزاده محمد بن حسن (ع) کرد.
وی با اشاره به این‌که یکی از کارهای مهمی که اوقاف و امور خیریه استان لرستان و معاونت بهره‌برداری انجام داده اجرای GIS است، عنوان کرد: کار دیگری که انجام داده است تهیه نقشه UTM از زمین‌های موقوفه و ثبت آن‌ها در سازمان ثبت اسناد است که در این صورت کسی نمی‌تواند ادعایی روی املاک موقوفه داشته باشد.
خاک‌باز با اشاره به این‌که از صدر اسلام تا سال 89 در استان لرستان حدود 107 موقوفه منفعتی و هزار و 880 موقوفه انتفاعی داشته است، اظهار کرد: از سال 90 تا امروز قریب به 400 موقوفه انتفاعی و منفعتی ایجاد شده است که این یک امتیاز است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه لرستان تصریح کرد: دلیل این‌که می‌توان این تعداد را مایه افتخار دانست این است که نشان‌دهنده آشنایی مردم با فرهنگ وقف است که حتی آن فرد عامی و عادی در جامعه نیز با فرهنگ و معنای وقف آشنا شده است.
وی با اشاره به این‌که در زمان گذشته عمده وقف‌های ما در زمینه تعذیه و روضه‌خوانی بود، اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به منویات مقام معظم رهبری که روی درمان تأکید کردند، عمده وقف‌های ما نیز در راستای درمان است.
خاک‌باز با بیان این‌که بیشترین موقوفات ما در شهرهای بروجرد، خرم‌آباد و ازنا بوده است، اظهار کرد: عمده وسایل پزشکی در بروجرد از سال 93 تاکنون اموال وقفی هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان با اشاره به این‌که سازمان مرکزی 100 موقوفه را درنظر گرفته است، عنوان کرد: در سال‌جاری تاکنون 46 موقوفه جدید به ثبت رسیده است و با توجه به این‌که مردم لرستان خیر و ولایت‌مدار هستند پیش‌بینی می‌شود که بیشتر از حدی که تعیین شده وقف داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های قابل پیگیری ما آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی (ع) است که بناشده در فاز اول اوقاف و امور خیریه لرستان پنج میلیارد تومان و استانداری نیز پنج میلیارد تومان برای این کار اختصاص دهد این درحالی است که 90 عرصه مغازه‌های اطراف امامزاده وقفی هستند و پول بنایی که در آن مکان ساخته شده است را پرداخت می‌کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز