یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

همانطور که ریگی را از آسمان به پائین آوردند، می‌توانند مالیات و حق گمرک را هم بگیرند/ باید عوارض و مالیات در همان مرز و گمرک گرفته شود/ من و شما نمی‌توانیم کارت بازرگانی بگیریم

۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۰۵:۱۶:۲۹
کد خبر: ۸۹۴۶۰۴
همانطور که ریگی را از آسمان به پائین آوردند، می‌توانند مالیات و حق گمرک را هم بگیرند/ باید عوارض و مالیات در همان مرز و گمرک گرفته شود/ من و شما نمی‌توانیم کارت بازرگانی بگیریم
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که همانطور که ریگی را از آسمان به پائین آوردند، می‌توانند مالیات و حق گمرک را هم بگیرند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ هفته گذشته، «حسن کوماسی»، مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی، از واردات غیرقانونی ۵۴۰ اتومبیل مدل بالا با استفاده از کارت بازرگانی یک روستایی، خبر داد و گفت: «موضوع دریافت مالیات ارزش افزوده و علی‌الحساب به ماخذ ارز دولتی از وارد کنندگانی که از کارت دیگران استفاده می‌کنند، باعث تشدید دلالی‌ها و به تبع آن افزایش معوقه‌های مالیاتی در این حوزه برای استان خواهد شد.»

گوشتی را که گربه برد دیگر بر نمی‌گرداند

«محمدرضا منصوری»، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم ساوه و زرندیه، در گفتگو با خبرنگار برنا در واکنش به این خبر اظهار کرد: انتشار این خبر نشان می‌دهد که در بحث کارت بازرگانی یکبار مصرف هنوز فساد وجود دارد و اراده‌ای برای از بین بردن کارت بازرگانی یک بار مصرف نیست.

نماینده مردم ساوه و زرندیه چاره را در اخذ مالیات و عوارض گمرک در بدو ورود کالا به کشور دانست و بیان کرد: باید عوارض و مالیات در همان مرز و گمرک گرفته و بعد اجازه ورود داده شود. بنا بر اعتبار بازرگان، اجازه می‌دهند کالایی وارد شود و بعد از 6 ماه یا یک سال، به گمرک بدهکار می‌شوند، اما گوشتی را که گربه برد دیگر بر نمی‌گرداند.

وی در انتقاد از کوتاهی مسئولین در این زمینه، گفت: الان مشخص است که برخی از مسئولین با اینها همدست هستند، چرا که حاضر نمی‌شوند بعد از این همه ضربه‌ای که در واردات یا صادرات با این کارت‌های بازرگانی خوردیم، نظارتی صورت گیرد. همانطور که ریگی را از آسمان به پائین آوردند، می‌توانند مالیات و حق گمرک را هم بگیرند

یک سیستم هدفمند حاضر نیست کارت بازرگانی یکبار مصرف را اصلاح کند

منصوری با بیان اینکه خود سیستم قاصر است و مشکل دارد، گفت: ما 3 سال است در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی داد می‌زنیم که جلوی کارت بازرگانی یکبار مصرف را بگیرید. وقتی مبالغ نقد پرداخت شود دیگر کارت بازرگانی یک بار مصرف معنا ندارد.

وی افزود: می‌گویند مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، این اتفاق صدها بار در جمهوری اسلامی افتاده و مشخص است یک سیستم هدفمند دارد این را پیش می‌برد و حاضر نیست کارت بازرگانی یک بار مصرف را اصلاح کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در تشریح مکانیزم سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، بیان کرد: به اسم افرادی که توان مالی پرداخت ندارند و حتی نمی‌دانند کارت بازرگانی چیست، یخچال یا یک وسیله دیگر به منزل آنها می‌برند و کارت ملی شخص را دریافت و کارت بازرگانی صادر می‌کنند و با آن شاید 10 بار جنسی را ببرند و بیاورند و بعد از بی اعتبار شدن کارت، سراغ کسی دیگر می‌‌روند.

آنهایی که در سیستم نفوذ دارند این کارت‌ها را می‌گیرند

این نماینده مجلس گفت: وقتی جنس می‌خواهد وارد شود باید حق گمرک و مالیاتش، به صورت نقدی پرداخت شود، نه اینکه بگذارند 6 ماه دیگر مبالغ را دریافت کنند، خب در آن 6 ماه با کارت آن پیرمرد، 10 بار جنس وارد می‌کنند و در جمهوری اسلامی هزاران بار این اتفاق افتاده و معلوم است نمی‌خواهند این سیستم درست شود.

وی افزود: من و شما و آدم‌های معمولی نمی‌توانند این کارت را بگیرند، آنهایی که در سیستم نفوذ دارند می‌روند این کارت‌ها را می‌گیرند.

منصوری در پایان درباره خودروهای که مشکل قضائی دارند و از گمرک ترخیص نشده‌اند و تاثیر تزریق آنها در کاهش قیمت خودرو گفت: باید صبر کنیم تا دستگاه قضا تصمیم بگیرد. قطعا حتی خبر آن هم در پائین آمدن قیمت خودرو تأثیرگذار است.

نظر شما