رئیس حفاظت از حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری خبر داد:

افزایش زمان ماندگاری پرندگان مهاجر در چهارمحال و بختیاری

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۱۱:۳۳:۳۹
کد خبر: ۱۰۳۵۹۳۳
افزایش زمان ماندگاری پرندگان مهاجر در چهارمحال و بختیاری
گفت: مدیریت صحیح و افزایش حفاظت فیزیکی در برکه‌ها و تالابها، زمان ماندگاری جمعیت پرندگان‌آبزی و کنارآبزی مهاجر را فصل تابستان امسال در استان ۱۰ درصد افزایش داده است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ حبیب اکبری، تعداد گونه پرندگان در زیستگاه های استان را ۲۷۷ گونه در هشت خانواده عنوان و اظهار کرد: برخی از این پرندگان مهاجرند، اما با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی و احساس امنیت در تالابها و دریاچه‌های سدها و برکه‌ها و دیگر زیستگاه‌های استان، بعد از زمستان‌گذرانی مبادرت به زادآوری و تابستان‌گذرانی در منطقه کرده‌اند.  

به گفته او، در زمستان سال گذشته بیش از ۸۰ هزار پرنده مهاجر در زیستگاه‌های این استان به زمستان‌گذرانی پرداختند، که امسال نیز با توجه به شرایط مساعد تالاب‌های استان، برخی از پرندگان مهاجر در استان و برخی از گونه‌های این پرندگان مهاجر بهاری نیز در سواحل تالابهای اقدام به تخم‌گذاری و زادآوری کرده‌اند.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به مشارکت مطلوب مردم محلی در حفاظت از تالاب‌ها اشاره و بیان کرد: علاوه بر تجهیز تالاب چغاخور و گندمان به سیستم‌های حفاظت نوین و برخط، گشت‌های ثابت و سیار نیز در این تالاب‌ها مشغول فعالیت و رصد شرایط هستند، که این امر باعث ماندگای و احساس امنیت بیشتر پرندگان در سال جاری شده است.

اکبری، افزایش مشارکت محیط زیست با جوامع محلی و مردم را از اقدامات شاخص برای احیا و حفاظت پایدار تالاب‌های استان عنوان و بیان کرد: تدوین برنامه مدیریت زیست‌بومی تالاب‌های چغاخور و گندمان، افزایش نیروهای حفاظتی در سطح تالاب‌های استان، ایجاد پاسگاه‌های محیط‌بانی، افزایش گشت، کنترل و نظارت، احداث ایستگاه پایش برخط آنلاین  برای تالاب چغاخور و ارتقای آموزش‌های زیست محیطی در خصوص ارزش‌های تالاب برای جوامع محلی از دیگر اقدامات برای حفاظت تالاب‌های استان است.

او با اشاره به پاک بودن زیستگاه‌های پرندگان در سطح استان از بیماری آنفلونزای حاد پرندگان در سه سال گذشته، تاکید کرد: در زمان یادشده هیچ کانون آلوده به بیماری پرندگان در زیستگاه های سطح استان گزارش نشده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز