رییس کل دادگستری هرمزگان خبرداد:

بازگشت بیش از ۶ هزار میلیارد ریال به بیت المال

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۷:۵۲:۱۷
کد خبر: ۱۰۱۷۸۹۹
بازگشت بیش از ۶ هزار میلیارد ریال به بیت المال
رییس کل دادگستری هرمزگان، اظهار داشت: در راستای حفاظت از اراضی ملی از مساحتی بالغ بر 3050 هکتار به ارزش بیش از 6 هزار میلیارد ریال رفع تصرف شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،علی صالحی در جریان برگزاری این کنفرانس خبری اظهار داشت: شهید بهشتی معمار دستگاه قضایی بود و گرامیداشت هفته قوه قضاییه در تأسی از آن شهید بزرگوار با تلاش در راستای تحقق عدالت در جامعه میسر خواهد بود.

وی با اشاره به مناسبت های هفته قوه قضاییه تصریح کرد:برنامه‌های ما در استان هرمزگان به مناسبت این هفته شامل عطرافشانی گلزار شهدا ، دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس ، افتتاح ساختمان مرکزی اداره کل پزشکی قانونی از طریق ویدیو کنفرانس با حضور آیت الله رییسی ریاست محترم قوه قضاییه ، دیدار با مردم ، بازدید از واحدهای تولیدی به همراه اعضای شورای قضایی، افتتاح سالن دادرسی الکترونیک شهید سلیمانی، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران و دیدار با مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به صورت ویدیو کنفرانس می باشد.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش شبانه‌روزی جهت ایجاد تحول در دستگاه قضایی استان در طول یک سال اخیر با حضور آیت‌الله رییسی در رأس قوه قضاییه به طور جدی پیگیری شد و این حرکت شایسته تقدیر و تقدیس است چرا که همکاران ما در دستگاه قضایی استان با وجود همه کمبودها حرکتی جهادی کردند. 

وی یادآور شد: در طول یک سال اخیر بالغ بر 30 هزار و 600 پرونده معادل 52 درصد از میانگین مانده استان را کاهش داده‌ایم که در کشور یک رکورد تاریخی است.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان تصریح کرد: تعداد کل پرونده‌های صلح و سازش شده 15 هزار و 619 فقره بوده است و 17 پرونده مهم صلح و سازش شده که منتهی به صلح و سازش میان طوایف بزرگی در جاسک، میناب و بشاگرد شده است.

صالحی در ادامه افزود: 252 مورد بازرسی از واحدهای قضایی در سطح استان هرمزگان صورت گرفته است.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین یادآور شد: ایجاد شعبه ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سراسر استان از دیگر اقدامات یک ساله اخیر بوده است.

وی اظهار داشت: بازدید هدفمند و میدانی دادستان‌ها از اداره گمرکات و بنادر و بخصوص در مرکز استان، رصد و پیگیری مستمر و مداوم پرونده‌های قاچاق در دبیرخانه پرونده‌های مهم تا اجرای کامل حکم تحت نظارت مستقیم اینجانب بوده است.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین بیان داشت: حمایت حقوقی و قضایی از 104 پرونده فعالان اقتصادی در استان و از برنامه‌های یک ساله اخیر بوده است.

مقام عالی قضایی استان هرمزگان عنوان کرد: طی سال اخیر و در راستای کاهش جمیعت کیفری اقدامات خوبی انجام شد به طوری که 13 درصد کاهش در این زمینه داشته‌ایم.

صالحی تصریح کرد: در بخش حقوق عامه 337 مکاتبه با دستگاه‌های مختلف داشتیم که پیگیری برخورد با صید ترال و توقیف چندین مورد از شناورها، بازدید محسوس از واحدهای تولیدی و بهداشتی، نظارت بر بازار، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، برخورد با چاه‌های غیرمجاز، پیگیری جهت رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، برقراری دوربین‌های نظارتی و 105 مورد بازرسی از حقوق شهروندی از جمله آنها بوده است.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان اعلام کرد: در راستای حفاظت از اراضی ملی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است و در این راستا بالغ بر 3050 هکتار از اراضی به ارزشی بیش از 6 هزار میلیارد ریال رفع تصرف صورت گرفته است.

صالحی بیان داشت: در حوزه ابلاغ الکترونیک نیز موفق شدیم که 97 درصد از ابلاغات را الکترونیک کنیم که مقام اول کشوری را داریم. در شوراهای حل اختلاف نیز بیش از 99 درصد از ابلاغات الکترونیکی شده است.

وی یادآور شد: در اردیبهشت‌ماه به رتبه 6 کشوری در میان دادگستری‌های کل کشور از همه ابعاد دست پیدا کردیم.

صالحی خاطر نشان کرد: 24 دفتر خدمات قضایی در یک ساله اخیر در استان به بهره‌برداری رسیده است.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه افزود: در حوزه نرخ رسیدگی در شعب بازپرسی رتبه اول کشوری را کسب کرده‌ایم و نرخ رسیدگی ما در شعب دادیاری نیز رتبه اول کشوری را در 4 ماهه می باشد.

صالحی بیان داشت: 1000 بسته معیشتی در حوزه فرهنگی و در راستای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی «مد ظله العالی» تهیه و میان نیازمندان توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: هرمزگان بیشترین میزان عفو را در کشور داشته است به طوری که در عفو اخیر 11 درصد از کل عفوخوردگان متعلق به استان هرمزگان بود.

این مقام قضایی تصریح کرد: 305 هزار فقره پرونده وارده در سال 98 داشتیم که 335 هزار و 695 فقره خروجی داشته‌ایم که بسیاری از پرونده‌های انباشته شده از گذشته نیز بررسی شد.

صالحی در ادامه افزود: در حوزه پیشگیری نیز طرح‌های خوبی در سطح استان اجرا شد که برخی از آنها به کشور ارائه شد و طرح پیشگیری از تغییر اراضی، طرح رضویون، طرح هر مسجد یک حقوق‌دان و ... در این راستا اجرا شده است.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان بیان داشت:در  حوزه جذب نیرو نیز 32 کادر قضایی و 130 کارمند قضایی را به استخدام درآوردیم.

وی تصریح کرد: اکثر قضات غیربومی هستند و تقاضای انتقال به استان خود را دارند و در این راستا آزمون جذب نیروی بومی به عنوان قضات برگزار شد و در حال انجام سایر مراحل هستند.

صالحی اعلام کرد:در زمینه پروژه های عمرانی طی سال گذشته احداث ساختمان دادگستری بشاگرد و کیش را آغاز کرده‌ایم و چنانچه مطلع هستید ساختمان دادگستری بشاگرد در جاسک مستقر بود و مردم باید مسافت بسیار زیادی را طی می‌کردند که به یک کار قضایی برسند و این سختی‌های زیادی برای مردم داشت که با سفر پرخیر و  برکت رییس محترم قوه قضاییه، استقرار دادگستری و نماینده شرکت ثبت صورت گرفت و امروز دیگر نیازی به سفر به جاسک برای امورات قضایی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ رسیدگی بیشتر از یک ماه در استان نداریم و همکاران ما در بعضی از شعب در عصرها و شب‌ها وقت رسیدگی تعیین می‌کنند تا سرعت رسیدگی افزایش و پرونده‌‌ای بر زمین نماند.

صالحی همچنین تصریح کرد: اخیرا در دو فقره پرونده مهم اولیای دم در میناب پای چوبه دار نسبت به قاتل اعلام گذشت کردند که از آنها تشکر می‌کنم.

وی در ادامه افزود: درباره موضوع کرونا نیز بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی «مد ظله العالی» تابع سیاست‌های تدوینی ستاد کرونا هستیم و اگر آنان در این زمینه کمکی بخواهند به آنان در تمامی زمینه‌ها آماده همکاری هستیم.

رییس شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان هرمزگان یادآور شد: در موضوع زمین‌خواری ورودی بسیار جدی داشته‌ایم و تاکنون 3050 هکتار از این اراضی ملی را باز گردانده‌ایم.

صالحی افزود: در بندر حسینه بیش از 2300 هکتار بازگشت اراضی ملی را داشتیم و همچنین در تمامی شهرستان‌ها در این زمینه فعال هستیم چنانچه در بندرعباس زمینی تجاری به مساحت 36000 متر مربع را به بیت المال بازگرداندیم.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع پرونده‌های انتخاباتی نیز شخصا حساسیت‌های ویژه‌ای داشتم  و تمام پرونده‌ها در این زمینه به نتیجه رسیده است که پرونده یکی از مدیران دولتی در این زمینه نیز که در مرکز استان بود، بررسی و در نوبت دادگاه قرار دارد.

صالحی در پاسخ به سوالی  درباره پرونده فوت 5 نفر در لاوان نیز اظهار داشت:پس از تحقیقات ثابت شد که موضوع قتل نبوده است.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان خاطر نشان کرد: در زمینه نظارت بر قضات هیچ دستگاهی در نظام ما به اندازه نظارتی که دستگاه قضایی بر افراد مختلف در دستگاه خود دارد، وجود ندارد و به همین دلیل از حفاظت اطلاعات تا دادسرای انتظامی قضات، نظارت ویژه دادستانی کل بر قضات و قانون نظارت بر رفتار قضات نیز همگی در این بخش فعال هستند و ما سالی یک بار همه حوزه‌های قضایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و برای هر قاضی یک کاربرگ وجود دارد که در بخش‌های مختلف به آن نمره داده می‌شود.

وی تصریح کرد: در زمینه برخورد با توزیع کنندگان مواد مخدر توسط خرده فروشان؛ 11 عطاری و 33 باب منزل مسکونی را که محل توزیع مواد مخدر بوده است را شناسایی و توقیف کردیم. در برخی موارد نیز از مالک برخی منازل مخروبه خواستیم که سریع‌تر نسبت به رفع وضعیت نامناسب آن ملک اقدام کنند.

صالحی در تشریح تازه ترین پرونده کلان مواد مخدر اظهار داشت ؛ کشف 541 کیلو هرویین را در آبهای آزاد  تازه‌ترین پرونده در این خصوص بوده که دو روز پیش صورت گرفت و شناور آنها نیز توقیف شد. 

وی همچنین افزود: در پرونده تخلف مجتمع زیتون که اقدام به فک پلمپ بهداشت کرده بود؛ فک پلمپ جرم بوده است و پرونده قضایی تشکیل و برخورد قاطع خواهد شد.

صالحی خاطر نشان کرد: شبکه بهداشت و درمان البته اعلام کرد که رعایت پروتکل‌ها اکنون در جریان است ولی برای فک پلمپ، پرونده تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: درباره جاده سیاهو؛ وقتی در این مسیر چند پیش به همراه دادستان بندرعباس در حرکت بودیم متوجه وضعیت نامناسب این جاده شدیم و با مدیر کل راه و شهرسازی تماس داشتیم و نسبت به رفع این نقاط حادثه‌خیز تذکرات لازم را دادیم و حتی در مورد یک پل آبنما نیز که مشکلات زیادی برای مردم بوجود آورده بود نیز پیگیری‌هایی داشتم که منجر به برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار جهت ساخت پل در منطقه شد.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان در مورد تأثیر شیوع کرونا بر دستگاه قضایی استان اظهار داشت؛ هیچ تأثیری بر روی روند بررسی پرونده‌ها نداشته است و در برخی موارد نیز از طرفین پرونده‌ها خواستیم که لایحه‌های خود را از طریق دفاتر پیشخوان ارسال کنند. و علاوه بر این دادرسی الکترونیک را نیز توسعه داده‌ایم که در این راستا ورودی‌های دادگاه‌ها و مراکز قضایی را نیز کنترل می‌کنیم و خوشبختانه در این حوزه هیچ مشکلی نداشته‌ایم و خللی در رسیدگی‌ها نیز ایجاد نشده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز