مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خبرداد:

صرفه‌جویی مصرف آب در راستای تعادل بخشی میان بارش و برداشت

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۰:۲۱:۴۵
کد خبر: ۱۰۲۰۶۸۲
صرفه‌جویی مصرف آب در راستای تعادل بخشی میان بارش و برداشت
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: با وجود اینکه استان هرمزگان در سالجاری و سال گذشته بارش های خوبی را تجربه کرده است اما همچنان لزوم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در استان احساس می‌شود چراکه هنوز میان میزان بارش و برداشت تعادل مناسبی برقرار نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،هوشنگ ملایی با بیان اینکه میزان بارندگی در سالجاری قابل قبول بوده است، اظهار کرد: متوسط بارندگی سالانه استان هرمزگان در دوره 52 ساله 187.19 میلی‌متر بوده که نسبت به ابتدای سال آبی گذشته افزایش 54 درصدی را شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه استان هرمزگان در سالجاری و سال گذشته بارش خوبی را تجربه کرده است اما همچنان لزوم صرفه‌جویی و مدیریت مصرف در استان احساس می‌شود چراکه میان میزان بارش و برداشت تعادل مناسبی برقرار نشده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، با بیان اینکه تا پایان سال اثربارش‌های سالجاری و میزان برداشت‌ در دشت‌ها بررسی خواهد شد، اظهار کرد:  افزایش دما در استان و شیوع بیماری کووید-19 باعث افزایش 25 درصدی مصرف به نسبت مدت مشابه سال گذشته شده است و این افزایش مصرف در مناطقی که از محل سدها برداشت می‌شود قابل مشهود است.

ملایی عنوان کرد: از شهروندان عزیز درخواست داریم ضمن رعایت بهداشت در مصرف به نحوی عمل کنند که کمترین تلفات در مصارف ضروری وجود داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، گفت: سد جگین که برای تامین آب بشاگرد و جاسک استفاده می‌شود 205 میلیون متر مکعب آب دارد و امسال نیز در حال برنامه‌ریزی برای افزایش سطح زیر کشت اراضی پایین دست سد جگین هستیم که اشتغال‌زایی بسیار مناسبی با تامین آب سه برابری به نسبت سال گذشته حاصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث سد گابریک و شریفی در راستای تامین پایدار آب و توسعه کشاورزی در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار دارد، تشریح کرد: سد شریفی در مرحله انجام مطالعات است و سد گابریک نیز دارای 10 درصد پیشرفت فیزیکی است.

ملایی عنوان کرد: در سالجاری حدود هشت میلیارد متر مکعب سیلاب داشتیم که در رودخانه‌ها و دشت‌های استان جاری شد. از این رقم حدود 450 میلیون متر مکعب در مخازن سدها ذخیره شد.

وی ابراز داشت: امسال حق‌آبه تمام تالاب‌های استان هرمزگان از محل جریان‌های سیلابی تامین شد و اتفاق خوبی در این حوزه رخ داد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، تصریح کرد: با توجه به میزان تبخیر و برنامه در نظر گرفته شده برای تامین آب اراضی کشاورزی پیش‌بینی می‌شود حدود 18 ماه می‌توان از منابع آبی استان استفاده کرد.

ملایی اذعان کرد: برنامه‌ریزی شده است که امسال آبشرینکن بندرعباس با ظرفیت 100 هزار متر مکعب در مدار قرار گیرد که بدین معناست که ما به همین نسبت بارگذاری خود را از سدهای استان کم می‌کنیم و به بخش‌های مختلف مانند کشاورزی و صنعت برای رونق بیشتر آن ها و تحقق جهش تولید اختصاص می‌دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز