مدیرعامل آبفا هرمزگان خبر داد:

پروژه آب شیرین کن "زیارت" امسال وارد مدار تولید می شود

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۱۰:۲۴:۲۵
کد خبر: ۱۰۲۲۳۹۶
پروژه آب شیرین کن زیارت امسال وارد مدار تولید می شود
مدیرعامل آبفا هرمزگان، با اشاره به منابع آبی شهرستان سیریک، اظهار داشت: در حال حاضر نیاز آبی شهر سیریک و روستاهای حومه از مجموعه چاه های راونگ میناب، آب شیرین کن سیریک تامین می شود که با بهره برداری از آب شیرین کن روستای زیارت تا پایان نیمه اول امسال، ظرفیت منابع آبی این شهرستان افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،امین قصمی با بیان اینکه شهرستان سیریک از جمله مناطق پرتنش آبی هرمزگان است، افزود: آب چاه های راونگ تامین کننده آب مورد نیاز 68 روستا در محدوده دو شهرستان میناب و سیریک و دو شهر گروک و کوهستک است که به دلیل خشک سالی های اخیر و افت سطح آب های زیرزمینی، هم اکنون با افت  کمی مواجه است به طوری که ظرفیت تولید ۵ حلقه چاه به 126 لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد منابع  آبی پایدار در این شهرستان، گفت: در این راستا  آبفا با هدف تامین آب مورد نیاز روستاهای شهرستان سیریک، احداث  آب شیرین کن روستای زیارت به ظرفیت قراردادی 3000 مترمکعب در شبانه روز را با پیشرفت فیزیکی 80 درصد در دست اجرا دارد که پیش بینی می شود تا پایان نیمه اول سالجاری به بهره برداری برسد.

 بنا به گفته قصمی؛ با تکمیل این پروژه نمک زدائی علاوه بر تامین آب روستای زیارت و شهرک های اطراف آن، مازاد تولید سایت به خط انتقال راونگ تزریق شده که بهبود وضعیت انتقال و تامین آب در شهرستان را بدنبال دارد.

مدیرعامل آبفا استان در ادامه، از افزایش ظرفیت آب شیرین کن سیریک به سه هزار و 750 متر مکعب در شبانه روز خبر داد و گفت: در حال حاضر این آب شیرین کن با ظرفیت دو هزار مترمکعب در شبانه روز در حال بهره برداری است که با انجام عملیات در دست اقدام به ظرفیت اسمی خود خواهد رسید.

وی دلایل عمده عدم افزایش ظرفیت تولید آب شیرین کن سیریک را مشکلات هیدرولوژی دریا، شیب کم ساحل، بستر لجنی ساحل سیریک و کافی نبودن اعتبارات برای احداث اسکله اختصاصی جهت برداشت آب خام بیان کرد و گفت: ظرفیت تجهیزات نصب شده برای تولید ۳۰۰۰ مترمکعب در روز کافی بوده اما مشکلات ناشی از آبگیری و برداشت آب خام از دریا باعث کاهش تولید تا 2000 مترمکعب شده است که ضمن توافق با اداره کل بنادر و دریانوردی استان برای استفاده از اسکله بندر سیریک، مطالعات هیدروگرافی و رسوب دریا و ساخت تاسیسات موردنیاز، مشکل برداشت آب خام حل شده و در نیمه دوم سال جاری تولید آب شرب به ظرفیت نهایی 3 هزار و 750 مترمکعب در شبامه روز می رسد.

مدیرعامل آبفا استان با اشاره به اقدامات آبفا  در این شهرستان گفت: حفر و تجهیز چاه در دشت روانگ به میزان 20  لیتر در ثانیه برای آبرسانی به 8 روستای میناب، حفر و تجهیز چاه در دشت تلنگ به میزان 40 لیتر بر ثانیه برای تامین آب شهر کوهستک و 11 روستای مجاور آن، تقویت ایستگاه پمپاژ بین راهی SP4 و احداث خطوط انتقال موازی و مخازن محدوده شهرهای سیریک و گروک و 13 روستای مجاور، توسعه و بازسازی شبکه های توزیع از جمله اقداماتی است که با عملیاتی شدن آن ها بخشی از مشکلات آب شهرستان سیریک مرتفع خواهد شد.

قصمی در پایان، با بیان اینکه سرانه مصرفی شهروندان سیریک بالاتر از ٣٢٠ لیتر به ازای هر نفر در روز است، یکی از دلایل بالابودن سرانه مصرف را، ذخیره سازی غیر اصولی آب در مخازن منازل (با حجم 25 هزار لیتر) عنوان کرد و گفت: این مسئله مانع توزیع نرمال آب در شبکه ها شده است که در این رابطه برخی اقدامات فرهنگ سازی و آموزش همگانی در دستور آبفا قرار گرفته است.   

وی همچنین افزود: با حذف ذخیره غیر اصولی منازل علاوه بر ارتقای شاخص های کیفی و بهداشتی آب شرب، در روند توزیع آب شهرستان نیز بهبود چشمگیری را شاهد خواهیم بود.

نظر شما