مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان خبر داد:

کشت بیش از ده میلیون اصله نهال حرا در هرمزگان

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۰۹:۳۸:۴۴
کد خبر: ۱۰۳۴۶۵۹
کشت بیش از ده میلیون اصله نهال حرا در هرمزگان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، گفت: جنگل های مانگرو یکی از ذخایر خدادادی در کشور خصوصا در جنوب کشو راست و تاکنون بیش از ده میلیون اصله نهال حرا در سراسر استان هرمزگان کشت شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، امید ذاکری در ویدئوکنفرانس روز جهانی حرا با اشاره برگزاری این روز گفت: منابع طبیعی هرمزگان دو سیاست اساسی در حوزه حرا و حرا کاری دنبال می کند  یکی  افزایش تراکم  و احیاو توسعه جنگلهای موجود در جاهایی که از رشد کمی برخوردار بوده و دوم در عرصه های ناکاشت  و کم رشد مانند بعضی از خورها توسعه حرا در دستور کار قرار گرفته است .

وی افزود:در نواحی دریایی که جزرو مد روزانه دارد بیش از ده میلیون اصله نهال کاشت شده در استان  و بنا به پایش علمی که انجام شده است درصد موفقیت استقرار حرا در هرمزگان بیش از 50 درصد بوده است .

ذاکری تاکید کرد: وسعت جنگل های حرا و چندل در هرمزگان از شرق استان در جاسک شروع شده و تا غرب استان که شامل جنگل های حرا در بندرخمیر می شود ادامه دارد .

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیز داری هرمزگان تصریح کرد: بذر ونهال حرا از مراقبت های ویژه ای برخوردار بوده بطوری که  بعداز چهار ماه که درنهالستان مستقر شد به عرصه و محل کاشت منتقل می شود، کشت ان هم حالت خاصی دارد به طوری که  نهال آن یک سوم باید بیرون از گلدان باشد وشدیدا نسبت به نور شدید حساس است و حتما در زیر سایبان باید بذرها کاشته و نگهداری شوند.

وی گفت: اعتقاد داریم که از رژیم های طبیعت بوسیله خود طبیعت  باید محافظت کنیم ، به طور مثال کشت و توسعه جنگل های دست کاشت بعنوان سپر حفاظتی می تواند از طبیعت موجود  محافظت کند .

ذاکری بیان داشت : می بینیم که درکشور عمان وامارات در خورهای مصنوعی جنگل های حرا کاشته شده و در سایت پرورش میگو سایه خوش در خورهای خروجی حرا کاشته شد که طرح بسیار موفقیت امیزی بوده است.

ذاکری بیان داشت:  جنگل‌های حرا در هرمزگان باعث ایجاد کانون تنوع زیستی، زیستگاه‌های انواع آبزیان می‌شود و آلودگی موجود در آب و خاک را به خود جذب می کند.

وی گفت:  احیا و توسعه رویشگاههای چندل در خور اذینی در سال گذشته انجام دادیم وبسیار موفقیت آمیز هم بوده است در دهه گذشته توسط اداره کل منابع طبیعی در عرصه های طبیعی حراکاری انجام می شد اما طی سالهای اخیر  با اموزش های داده شده به گروه های مردمی و همیاران طبیعت در مناطق نزدیک رویشگاهها در قشم و سیریک مراحل برداشت و کاشت بذر تا کاشت نهال و حفاظت  را بر عهده دارند.

ذاکری در پایان تاکید کرد: ۲۱ هزارهکتار از مساحت جنگل‌های استان رویش‌گاه جنگلی مانگرو(حرا) می‌باشد که از این نظر رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز